سرایت فرونشست‌ها به خارج پایتخت

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۲۷

گروه راه و شهرسازی|

گویی فرونشست‌های زمین در تهران تمامی ندارد. نه تنها تمامی ندارد که به خارج از پایتخت هم سرایت کرده و زیر خط آهن هم نشسته است. اگر کارشناسان از گودبرداری‌های عمیق برای بنا کردن برج در پایتخت به عنوان دلیل اصلی تغییر مسیر آب‌های زیر زمینی و در پی آن فرونشست زمین یاد می‌کنند، کم آبی و خالی شدن سفره‌های زیر زمینی دشت‌ها و صحراهای کشور، دلیل عمده فرونشست زمین در خارج از شهرها به شمار می‌روند. چه آنکه به گفته همین کارشناسان حدود دوسوم مساحت کشور دچار چنین مشکلی است. از همین رو، شاید شنیدن اخبار فرونشست‌ها و فرو ریزش‌های پیاپی زمین در شهرها و خارج از شهرها از این پس تعجب‌برانگیز نباشد. با این حال در تازه‌ترین مورد، چهارراه مولوی هدف تازه‌ترین فرونشست زمین بوده است و البته زمین بخشی از یکی از خطوط راه آهن کشور. البته هر دو این فرونشست‌ها به گفته مسوولان ایمن‌سازی شده‌اند و اینک نگرانی در این رابطه وجود ندارد.


فرونشست زمین در چهارراه مولوی

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع یک مورد فرونشست سطحی در محدوده چهارراه مولوی خبر داد و گفت: محل فرونشست توسط آتش نشانان ایمن‌سازی شده است.

به گزارش مهر، ملکی درباره جزئیات این حادثه گفت: این حادثه ساعت 30: 7 دقیقه روز شنبه به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و بلافاصله دو ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند که با حضور آتش نشانان در محل حادثه در چهارراه مولوی مشخص شد محدوده‌یی از زمین در طول مسیر تونل دچار فرونشست شده که خوشبختانه آسفالت خیابان تخریب نشده بود و فقط بخشی از آسفالت آن از شکل طبیعی و اولیه‌اش خارج شده که این اتفاق نشان می‌دهد این حادثه به دلیل اتفاقات در لایه‌های زیرین زمین به وقوع پیوسته است. ملکی گفت: نجات‌گران آتش‌نشانی بلافاصله محدوده‌یی که حادثه در آن به وقوع پیوسته بود را ایمن‌سازی کرده و با اطلاع حادثه به شهرداری منتظر اقدامات پیشگیرانه و حضور بیل مکانیکی برای تخریب بخش تخریب شده و آگاهی از اتفاقی که در زیر زمین رخ داده بود، شدند. ملکی گفت: در حال حاضر ماموران پلیس راهور در محل حاضر هستند و تردد با کندی در این محدوده در حال انجام است.

فرونشست زمین زیر خط آهن

در همین حال محمد شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام دریافت یک گزارش مبنی بر فرونشست در خطوط راه آهن گفت: تاکنون گزارش دیگری مبنی بر مشاهده فرونشست در سایر خطوط راه آهن اعلام نشده است.

شکرچی‌زاده در گفت‌وگو با مهر افزود: کارشناسان مرکز تحقیقات به منطقه مورد نظر مراجعه کرده و روش‌های پیشگیرانه را برای کاهش خسارت، اجرایی کردند. وی ادامه داد: پس از بررسی و مطالعه کارشناسان و اعلام فرونشست، راه آهن سرعت حرکت قطارهای این خط را در اطراف محل ایجاد ترک‌های فرونشست کاهش داد و به همراه آن مقاوم‌سازی حوالی خط راه آهن در دستور کار قرار گرفت. به گفته رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، روش‌هایی برای مقاوم‌سازی منطقه فرونشست، اعمال شده تا احتمال وقوع مشکل در این منطقه کاهش یابد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه تغییر مسیر خط راه‌آهن مشکل و هزینه‌بر است و مسائلی ازجمله بسته شدن مسیر در زمان ساخت خط جدید را به همراه دارد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری راه‌آهن تلاش می‌کند تا با ارائه برخی روش‌های مقاوم‌سازی، ادامه فعالیت خط کنونی را مقدور کند. شکرچی‌زاده پیش از این اعلام کرده بود برای مدتی قطارهای عبوری از مسیر این خط راه آهن از ۲۰کیلومتر قبل نقطه تقاطع ریل با فرونشست تا ۲۰کیلومتر بعد آن، سرعت خود را کاهش داده تا حرکت مسیر قطار موجب تشدید فرونشست نشود.


سستی دیواره‌ چاه علت حادثه خیابان قیام

حادثه هفته گذشته فرونشست زمین در خیابان قیام تهران همچنان مورد توجه رسانه‌ها و مسوولان است. در همین رابطه غلامحسین آرام، معاون فنی فرماندار تهران سستی دیواره‌های چاه و ریزش آن را عامل اصلی حادثه خیابان قیام تهران عنوان کرد و گفت: زمانی که کارگر افغانستانی در چاه دچار سانحه می‌شود، عوامل آتش‌نشانی به کمک وی می‌شتابند که یکی از آنها در این ماموریت به شهادت می‌رسد. به گزارش تسنیم، آرام درباره علت حادثه خیابان قیام تهران که منجر به شهادت یک آتش‌نشان و جان‌باختن یک کارگر افغانستانی شد، اظهار کرد: این حادثه روز دوشنبه 19مهرماه و به خاطر سستی دیواره‌های یک حلقه چاه در حال حفر ایجاد شد. وی علت حفر چاه در خیابان قیام را سبب تثبیت فرونشست زمین دانست و افزود: فرونشستی در روزهای قبل حادثه ایجاد شد که راهکار حفر چاه برای آن مورد توجه قرار گرفت و این چاه نیز به‌دلیل سستی دیواره‌ها تخریب شده و موجب بروز حادثه برای یک کارگر افغانستانی شد. معاون فنی و عمرانی فرماندار تهران ادامه داد: زمانی که کارگر افغانستانی در چاه دچار سانحه می‌شود، عوامل آتش‌نشانی به کمک وی می‌شتابند اما 2مامور آتش‌نشانی هم بر اثر همان سستی دیواره‌های چاه و ادامه ریزش آن دچار حادثه می‌شوند که یکی از آنها در جریان این ماموریت به شهادت می‌رسد. آرام تصریح کرد: در این حادثه تلخ، 2نفر جان خود را از دست دادند و یکی از نیروهای آتش‌نشانی هم دچار مصدومیت شد که روند درمان این آتش‌نشان خدوم نیز ادامه دارد.


نقش مترو در حادثه خیابان قیام؟

وی درباره اینکه آیا احداث مترو در بروز چنین حوادثی نقش دارد یا خیر، اظهار کرد: چاه‌های احداث شده در نزدیکی تقاطع خط6 مترو حفر شده بود اما این حادثه به علت سستی دیواره‌های چاه ایجاد شد. معاون فنی و عمرانی فرماندار تهران تصریح کرد: بروز حوادث در کنار پروژه‌های عمرانی قابل پیش‌بینی است اما باید پیمانکاران نهایت دقت را داشته باشند و این دقت باید در نقاط مرکزی و جنوب شهر تهران به دلیل نوع خاک و آب‌های زیرزمینی بیشتر از سایر مناطق باشد. آرام با بیان اینکه شرکت مترو دقت لازم را در زمان حفاری و فعالیت‌ها انجام می‌دهد، گفت: حفر تونل و کارهای عمرانی مترو در خط 6 و از خیابان انقلاب به سمت جنوب تهران با دستگاه‌های پیشرفته TBM انجام می‌گیرد که این برنامه‌ریزی باعث جلوگیری از آسیب‌رسانی به بستر زمین خواهد شد و تثبیت کاملی در زمان حفر تونل به‌دنبال دارد. وی افزود: حفر تونل مترو در خط6 با روش‌های سنتی خط7 مترو متفاوت است و تاکنون نیز شاهد ریزش تونل در خط6 نبوده‌ایم و حادثه خیابان قیام هم به علت ریزش دیواره‌های چاه بوده است. معاون فنی و عمرانی فرماندار تهران تصریح کرد: در پروژه‌های عظیم عمرانی، حوادث قابل پیش‌بینی باید مورد توجه قرار گیرد؛ نهایت دقت از سوی مدیران، پیمانکاران اصلی و پیمانکاران جزء ضروری است؛ تا‌کنون نشست‌هایی را با پیمانکاران مترو داشته‌ایم و توصیه‌های لازم برای جلوگیری از بروز حوادث انجام گرفته است. به گفته وی، بیشتر حوادثی که در مترو اتفاق افتاده در حوزه پیمانکاران جزء شکل گرفته و آنها نیز از سوی پیمانکاران اصلی توجیه شده‌اند تا دقت و احتیاط لازم را داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر