اقتصاد سلامت

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۲۵

مهار موج دوم ایدز در کشور

ایسنا| وزیر بهداشت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کنترل بیماری ایدز در کشور گفت: مالاریا نیز در کشور مهار شده است و در آستانه ریشه‌کنی قرار دارد.

سیدحسن هاشمی در دومین اجلاس مشورتی وزارت بهداشت با صندوق جهانی مقابله با ایدز، سل و مالاریا گفت: جمهوری اسلامی ایران موفق شده با برنامه کاهش آسیب که هم در زندان‌ها و هم در جامعه اجرا می‌شود، انتقال HIV را در میان مصرف‌کنندگان تزریقی مهار کند، هر چند که مصرف تزریقی کماکان یکی از عوامل اصلی همه‌گیری HIV در کشور به شمار می‌رود، اما سهم دیگر عوامل انتقالHIV در کشور در حال افزایش است.

وی افزود: پاسخ نظام سلامت ایران به موج جدید انتقال HIV که مستلزم پاسخی هماهنگ‌تر و فرابخشی است، در حال تکامل است؛ به‌طوری که در یک سال گذشته فراوانی مراجعه به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری هشت‌برابر، تعداد آزمایش‌های انجام شده چهاربرابر و افراد تحت درمان‌های ضد ویروسی دوبرابر شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه همچنین ۱۶۰پزشک درمانگر برای خدمات سرپایی ایدز تربیت شدند که به صورت شبکه‌یی با مرکز تحقیقات ایدز در تماس هستند، ادامه داد: در عین حال با حمایت صندوق جهانی مقابله با ایدز، سل و مالاریا، ۱۳قطب آزمایشگاهی در کشور با بهترین تجهیزات تشخیصی، مراقبتی و بررسی تاثیر درمان HIVراه‌اندازی شده است. در عین حال برنامه کاهش آسیب و نظام مراقبت بیماری‌های آمیزشی بازنگری شد؛ به نحوی که تمام مراجعات از نظر HIV آزمایش شوند.

هاشمی همچنین اظهار کرد: چهارمین برنامه کنترل ایدز با چشم‌انداز پایان دادن به همه‌گیری ایدز تا سال ۲۰۳۰ با اتخاذ رویکرد مسیر سریع، در برگیرنده اهداف ۹۰-۹۰-۹۰ است که در اسفندماه ۱۳۹۴ به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رییس‌جمهور رسید و انجام این اقدام به عنوان نخستین کشور منطقه در ایران در این راستا نشانگر تعهد ایران به تلفیق رویکردهای تجربی و مبتنی بر شواهد و با در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگی است.


به نام سلامت

به کام بخش خصوصی

فارس| دبیرکل خانه پرستار گفت: طراحان طرح تحول سلامت ذی‌نفعان بخش خصوصی و تاثیرگذاران در بخش دولتی بودند و در طراحی آن از نظر کارشناسان علوم اقتصادی، مدیریت و بهداشت استفاده نشده است.

محمد شریفی‌مقدم ادامه داد: وزارت بهداشت طی سه سال گذشته از شیوه‌های نامناسب و غیر عرف برای حذف منتقدان خود استفاده کرده است؛ در حالی که باید بدانند با استفاده از شیوه‌های تهدید و فشار و حذف منتقدان مشکلات نظام سلامت نه تنها حل نخواهد شد بلکه پیچیده‌تر می‌شود.

وی افزود: امروزه در دنیا تصمیمات بر مبنای همیاری، آگاهی، هماهنگی و مشارکت گرفته می‌شود زیرا استفاده از خرد جمعی تصمیمات را اثربخش‌ و کارآمد می‌کند اما وقتی تصمیمی به بزرگی طرح تحول سلامت و با بار مالی زیاد، بدون توجه به نظر کارشناسانه و با ناپختگی و عدم لحاظ شاخص‌ها گرفته می‌شود به‌طور حتم با شکست روبه‌رو خواهد شد. دبیرکل خانه پرستار طراحی طرح تحول را به‌وسیله بنگاه ذی‌نفعان بخش خصوصی و تاثیرگذاران در بخش دولتی دانست و گفت: از نظر کارشناسان علوم اقتصادی، مدیریت، اقتصاد و بهداشت در طراحی این طرح استفاده نشده است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون نیز وزارت بهداشت به جای توجه به منتقدین با ابزارهای مختلف و به خصوص به کمک رسانه‌ها سعی در فرافکنی و سرپوشی بر اشکالات این طرح را دارد گفت: بی‌توجهی به اشکالات طرح هم سبب شد که با گذشت زمان این طرح همچون توده‌یی بزرگ شده و بر بدنه دولت سنگینی کند در حالی که اگر به انتقادات توجه می‌شد شاید این مشکلات را نداشتیم. دبیرکل خانه پرستار در خصوص بدهی بیمه‌ها گفت: این بدهی هم‌اکنون به 20هزار میلیارد تومان رسیده است که همچون فیش‌های نجومی محصول طرح تحول سلامت است. همچنین باید دانست که این طرح در صورت ادامه یافتن سبب می‌شود بدهی بیمه‌ها در کمتر از یک‌سال به مقدار تمام بودجه‌های عمرانی کشور برسد. شریفی مقدم گفت: دولت برای حفظ آبرو اقدام به فروش اوراق قرضه کرده است که باید دانست این کار هیچ توجیه عقلی، اقتصادی و شرعی ندارد؛ وزیر بهداشت از مراجع قضایی خواستند تا با کسانی که بدون ارائه مدرک به وزارت تهمت می‌زنند برخورد کنند و منظور ایشان تنها منتقدان بود که هیچ‌گاه نخواستند صحبت‌های آنان را بشنوند.


21درصد از جامعه ایرانی

مبتلا به اختلالات روانپزشکی

تعادل| دبیر علمی سی و سومین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به اینکه 21درصد از جامعه ایرانی دچار اختلالات روانپزشکی است، گفت: این افراد نیاز به ارائه خدمات جهت درمان هستند.

محمد اربابی در آستانه برگزاری سی و سومین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران اظهار داشت: بر اساس مطالعات مختلف حدود 21درصد از جامعه ایرانی مبتلا به اختلالات روانپزشکی بوده که نیاز به ارائه خدمات لازم دارند. در این میان اضطراب و افسردگی بیشترین اختلالات به شمار می‌رود. وی افزود: بخش عمده‌یی از افراد جامعه نیاز به کمک‌های اولیه در حوزه روانپزشکی داشته و پژوهش‌ها نشان داده در صورتی که مهارت‌های اولیه همچون جراتمندی، ارتباط موثر، تفکر نقاد، خودآگاهی و همدلی را به کودکان آموزش دهیم میزان بروز اختلالات روانپزشکی به ویژه در حوزه اعتیاد به‌شدت کاهش می‌یابد.

دبیر علمی سی و سومین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران اضافه کرد: با وجود اینکه تخت‌های روانپزشکی در کشور کم داریم ولی خدمات موثری می‌توان بدون نیاز به تخت برای بیماران انجام داد که مداخلات روان‌درمانی ساده و کوتاه‌مدت از جمله این خدمات است. اربابی اضافه کرد: انجمن علمی روانپزشکان ایران آمادگی دارد در جهت انجام این خدمات گام‌های موثری را بردارد البته حمایت بیمه‌ها در این زمینه بسیار حایز اهمیت است. وی گفت: رسانه‌ها در ارتباط با ارتقای سواد سلامت روان در جامعه و کاهش خودکشی بسیار می‌توانند موثر باشند، لذا باید توجه کرد که برای پیشگیری از خودکشی اصحاب رسانه به هیچ عنوان اعداد و ارقام اعلام نکنند و از انتشار فرد خودکشی کرده اجتناب ورزند. دبیر علمی سی و سومین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به اینکه 95درصد از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند از بیماری‌ روانپزشکی مثل افسردگی رنج می‌برند، گفت: البته مشکلات اجتماعی، اقتصادی، خانواده و ژنتیک نیز در این مساله موثر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر