ایفای مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها، صندوق‌ها و بانک‌ها

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۱۶

گروه بنگاه‌ها

یکی از بخش‌های موثری که می‌تواند هم زمینه توسعه کسب و کار کوچک و مشاغل خرد در استان‌ها را فراهم کند و هم در مسیر بهبود اکوسیستم‌های طبیعی و زیست محیطی به کار گرفته شود، توانمند‌سازی جوامع محلی برای استفاده از ظرفیت‌های طبیعی برای توسعه بنگاه‌های خرد است. موضوعی که از ابتدای تشکیل دولت یازدهم به عنوان یکی از اهداف از پیش تعیین شده مطرح شد و برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن آن آغاز شد. در واقع با مشخص شدن ارزش سرمایه‌گذاری در بخش محیط‌‌زیست، فعالان کسب و کار کوچک از یک طرف و طرفداران حفظ منابع طبیعی از سوی دیگر می‌توانند مشارکت زیادی در این امر داشته باشند و سودهایی در مقیاس کلان به دست آورند. بعد از بستر‌سازی‌های لازم برای این منظور روز گذشته خبر رسید تفاهمنامه همکاری توانمندسازی جوامع محلی و توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید به امضا رسیده است. تفاهمنامه‌یی که می‌تواند به عنوان یک مدل تیپ در سایر بخش‌های صنعتی، بازرگانی، تجاری و... به کار گرفته شود. ایده اصلی خیلی ساده است: مساله این است که باید به محیط زیست به چشم سرمایه‌های طبیعی با ارزش نگاه شود.

با یک سرمایه‌گذاری خیلی کوچک در طبیعت برای حفاظت از آن، از ظرفیت‌های فراوان این بخش بهره‌برداری می‌شود و از هزینه‌های بیشتر جلوگیری می‌شود. حفظ جنگل‌ها، تالاب‌ها، آثار اقلیمی و استفاده از ظرفیت‌های فراوان گردشگری، صنایع دستی، مهمان‌پذیری و... راهکاری است که سازمان حفاظت از محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید از دل تفاهمنامه تازه تلاش می‌کنند، زوایای مختلف آن را تحقق بخشند. معصومه ابتکار در واکنش به این تفاهمنامه اعلام کرد که دولت از دل این تفاهم‌نامه قصد دارد، مردم را پای کار بیاورد.


سرمایه‌گذاری 5 میلیارد تومانی

این یک پرسش کلیدی است که طرفداران محیط‌زیست باید بگویند «چگونه» بنگاه‌های کوچک برای رسیدن به دستاوردهای بهتر زیست محیطی و تجاری عملکرد خود را تغییر دهند؟ تفاهمنامه همکاری توانمندسازی جوامع محلی و توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید و در راستای حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی تلاش می‌کند تا پاسخی برای این پرسش پیدا کند. این تفاهمنامه همکاری در 8 ماده و 5 تبصره عصر روز گذشته به امضای فرهاد دبیری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و اصغر نورالله‌زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید رسید.

در قالب این تفاهمنامه 5 میلیارد تومان از محل منابع صندوق کارآفرینی امید به طرح‌های معرفی شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست پس از بررسی، تایید و در چارچوب ضوابط کلی صندوق و موارد مورد توافق در این تفاهمنامه پرداخت می‌شود. در قالب این تفاهمنامه، سقف تسهیلات پرداختی متناسب با نوع کسب و کار معرفی شده (خانگی، خوداشتغالی و کارفرمایی) براساس مستندات معتبر و طرح فنی و اقتصادی ارائه شده تا سقف یک میلیارد ریال پرداخت می‌شود. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست در قالب این تفاهمنامه همکاری متعهد است تا اقدامات لازم ترویجی، آموزشی و تبلیغی را برای توانمندسازی جوامع محلی، حاشیه مناطق حفاظت شده از طریق برگزاری کارگاه‌های مشارکتی برای تامین معیشت‌های سازگار با اولویت حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی همچنین کارگاه‌های فنی آموزش مهارت‌های لازم مرتبط با معیشت‌های تعیین شده با حمایت سازمان‌های مرتبط نظیر سازمان فنی و حرفه‌یی و جهاد کشاورزی برگزار کند. این تفاهمنامه 5 سال اعتبار دارد و پس از آن با توافق طرفین تمدید خواهد شد.

محل اجرای این تفاهمنامه استان‌هایی از کشور است که قابلیت ایجاد کسب و کارهای موضوع تفاهمنامه را به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشند همچنین محل تالاب‌های حفاظت شده که در ذیل برنامه‌ریزی‌های این تفاهم‌نامه قرار می‌گیرند.


توسعه نگاه زیست بومی در تولید

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تعریف مجموعه مشاغل سبز اظهار کرد: در شرایط فعلی بهترین فرصت را داریم تا مردم را در زمینه احیای تالاب‌ها و بهره‌وری اصولی و متناسب از اکوسیستم تالابی پای کار بیاوریم. به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید اظهار کرد: انعقاد این تفاهمنامه گامی مهم در جهت ایفای مسوولیت اجتماعی است که امروزه بنگاه‌ها، صندوق‌ها و بانک‌ها این رویکرد را اتخاذ می‌کنند. وی با بیان اینکه مساله آب ازجمله عواملی است که ممکن است محدود‌کننده توسعه و آینده ایران باشد، گفت: باید به طور جدی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.

بنابراین اصلاح الگوی مصرف و توسعه نگاه زیست بومی به آب همچنین جلب مشارکت مردم بومی برای آینده ایران امری حیاتی است. تفاهمنامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید به یکی از کلیدی‌ترین موضوعات کشور ما می‌پردازد و با مترقی‌ترین نگاه‌های جهانی تطابق دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این تفاهمنامه همراه با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، افزود: این تفاهم‌نامه همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال بومی، اهداف 17گانه توسعه پایدار و بحث مدیریت زیست بومی و اهمیت دادن به زیست بوم‌های حساس همچنین توافقنامه پاریس و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌یی و آمادگی کشور برای مقابله با بحث تغییر اقلیم و اهداف کنوانسیون تنوع زیستی است.


ایجاد مشاغل سبز

ابتکار با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه مذکور با جهت‌گیری روز دنیا در مدیریت زیست بوم‌ها هماهنگی دارد، گفت: در زمینه ایجاد مشاغل سبز برای جوامع بومی حاشیه تالاب‌ها در سطح پایلوت کارهای خوبی انجام شده و مطالعات موثری صورت گرفته است. بنابراین وقت آن است که این طرح‌ها را در سطح فراگیر و در بحث حفاظت از تالاب‌ها اجرایی کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه احیای تالاب‌ها نشانه سلامت چرخه آب هر منطقه است، تصریح کرد: به دنبال احیای یک تالاب، آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها، وضعیت خاک و کشاورزی منطقه بهبود پیدا می‌کند بنابراین در این زمینه هدف بسیار مهم و فراگیری را مد نظر داریم.

ابتکار در ادامه با تاکید بر اینکه دولت یازدهم و رییس‌جمهور روحانی نسبت به محیط زیست و تالاب‌ها توجه ویژه‌یی دارند، گفت: دولت یازدهم علاوه بر اینکه خود را دولت محیط زیستی می‌داند رییس‌جمهور بارها به اهمیت و جایگاه تالاب‌ها در حفظ محیط زیست اشاره کرده است.

مخصوصا در سفر به خوزستان به صراحت ضرورت احیای تالاب‌ها را مورد تاکید قرار دادند که این موضوع نگاه دقیق، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی رییس‌جمهور را نشان می‌دهد و فرصتی را فراهم می‌کند که سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه احیای تالاب‌ها و بهره‌برداری اصولی از این اکوسیستم‌ها پیشروی کند.


ایجاد کسب و کارهای سازگار با محیط زیست

عضو کابینه یازدهم با اشاره به اینکه درحال حاضر همکاری‌های بین بخشی در این زمینه شکل گرفته است، اظهار کرد: باید بخش‌های آب و کشاورزی نیز نسبت به محیط زیست و اولویت تالاب‌ها توجه و تلاش بیشتری نشان دهند. بنابراین در شرایط فعلی بهترین فرصت را داریم تا مردم را پای کار بیاوریم تا برای اصلاح الگوی کشت و آبیاری و ایجاد کسب و کارهای سازگار با محیط زیست حرکتی انجام دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با همکاری وزارت کار مجموعه مشاغل سبز را تعریف کرده‌ایم، گفت: بسیاری از این مشاغل با زندگی مردم در روستاها و مشاغل کشاورزی و دامداری و حفاظت و بهره‌برداری پایدار از طبیعت ارتباط دارد.

علاوه بر این رویکردهای خوبی در این زمینه در برنامه ششم لحاظ شده است که امیدواریم با انعقاد این تفاهمنامه نیز بتوانیم برای 12تالاب و روستاییان و عشایر ساکن اطراف این مناطق و دامداران برنامه‌ریزی خوبی انجام دهیم و قبل از شروع سال 96 گزارش خوبی را از این مرحله ارائه دهیم تا بتوانیم وارد مرحله بعدی شده و کارمان را در زمینه مشاغل سبز گسترش دهیم.


توانمند‌سازی جوامع محلی

فرهاد دبیری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای تفاهمنامه سازمان حفاظت محیط‌زیست و صندوق کارآفرینی امید اظهار کرد: با امضای این تفاهمنامه سطح معیشت جوامع محلی و روستاییان اطراف تالاب‌ها به طور چشمگیری تغییر خواهد کرد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: 12تالاب کشور که برنامه جامع مدیریت دارند در این تفاهمنامه مورد اشاره قرار گرفته‌اند که با تسهیل‌گری سازمان حفاظت محیط زیست و ابتکار صندوق کارآفرینی امید پروژه‌های ارزشمندی به اجرا درمی‌آید.

محسن سلیمانی، مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز با تاکید بر اینکه احیا و حفاظت از تالاب‌های کشور تنها وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست، افزود: تفاهمنامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید بر توانمند‌سازی جوامع محلی و توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک تاکید و تمرکز دارد.

تاکنون اقداماتی در زمینه مشارکت جوامع محلی برای احیای تالاب‌ها در برخی مناطق صورت گرفته، راه‌اندازی صندوق‌های خرد محلی برای توانمندسازی زنان روستایی و درگیر کردن جوامع محلی در احیای تالاب‌ها و پیش‌بینی مشاغل جایگزین ازجمله این اقدامات است که تاکنون انجام شده است.

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم معیشت مردم و جوامع محلی را به مسائل محیط زیست گره بزنیم، نمی‌توانیم حفاظت از محیط زیست و طبیعت را محقق کنیم، اظهار کرد: تفاهمنامه مذکور کمک می‌کند که موضوع معیشت مردم مورد توجه قرار گرفته و در کنار آن بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها صورت گیرد و در حقیقت معیشت مردم با موضوع حفاظت و احیای تالاب‌ها گره بخورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر