دانشمندان به دنبال ایجاد یک دولت صلح‌طلب در فضا

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۱۲

بی. بی. سی| این کشور که «آسگاردیا» نامیده خواهد شد، قرار است به‌طور واقعی یک منطقه ممنوعه باشد که تحت مناقشه هیچ دولتی نیست. این دولت جدید قرار است نخستین ماهواره خود را سال آینده ارسال کند و امیدوار است سازمان ملل متحد، این کشور را به رسمیت بشناسد.

اما برخی کارشناسان با توجه به قوانین بین‌المللی برای ممنوعیت ادعای حاکمیت ملی در فضا، در مورد بقای این برنامه ابراز تردید کرده‌اند.

به گفته دانشمندان این پروژه، شهروندان آسگاردیا که پیش از ثبت‌نام به دقت مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت، درنهایت برای این کشور گذرنامه خواهند گرفت. البته این افراد از درون خانه‌های خود به عنوان شهروند دولت آسگاردیا درخواهند آمد و هیچگاه وارد آن نخواهند شد. این پروژه توسط یک شرکت خصوصی موسوم به مرکز تحقیقات بین‌المللی هوافضا در وین رهبری می‌شود. بنیان‌گذار این شرکت دکتر ایگور آشوربیلی، دانشمند و تاجر روسی است که می‌گوید، نام دولت جدید را از شهری آسمانی در افسانه‌های اسکاندیناوی الهام گرفته است.

وی در نشستی با خبرنگاران در پاریس به شوخی اظهار کرد که تعجب نمی‌کند اگر رسانه‌ها از او به‌عنوان یک دانشمند موشکی روس دیوانه یاد کنند که مهمل مطلق می‌گوید.

دانشمندان پروژه آسگاردیا معتقدند این پروژه، فرصت‌های جدیدی را در فضا برای تجارت، علم و مردم همه کشورهای روی زمین ارائه خواهد کرد. در حال حاضر رقابت‌هایی برای انتخاب سرود ملی و پرچم این کشور در حال انجام است. پروفسور سعید مستشار، رییس موسسه خط‌مشی و قانون فضا در لندن، در مورد احتمال به رسمیت شناخته شدن آسگاردیا توسط سازمان ملل ابراز تردید کرده است. وی افزود: معاهده فضای خارجی که مورد قبول همه است، به وضوح اعلام کرده هیچ بخشی از فضای خارجی نمی‌تواند تحت اختیار هیچ کشوری قرار بگیرد. مستشار گفت: با توجه به اینکه آسگاردیا یک قلمرو خودمختار نیست و شهروندان آن روی زمین باقی خواهند ماند، احتمال به رسمیت شناخته شدن آن بسیار کم است. تاکنون بیش از 50هزار نفر به‌صورت آنلاین برای پیوستن به این کشور صلح‌طلب اقدام کرده‌اند. همچنین بودجه این پروژه در حال حاضر توسط آشوربیلی تامین می‌شود؛ اما دانشمندان به دنبال دستیابی به کمک‌های مالی بیشتر هستند. پروفسور مستشار در این باره گفت: این نوع سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد بنیان‌گذاران گروه هیچ طرح تجاری واقعی و معتبری ندارند.

از سوی دیگر، آشوربیلی گفته قصد دارد یک واقعیت جدید قضایی را در فضا ایجاد کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر