ساخت روبات صخره‌نورد با پنجه‌های جدید

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۱۰

ساینس نیوز| محققان دانشگاه استنفورد موفق به ساخت پنجه چسبنده‌یی شدند که به کمک برجستگی‌های میخ مانند، بالا رفتن از هر نوع صخره‌یی را برای روبات ممکن می‌کند.

بیش از یک دهه قبل مطالعات متخصصان روباتیک دانشگاه استنفورد بر روی تولید بازوهای روباتیک با میخ‌های بسیار کوچک برای قرار گرفتن روی سطوح محکم و صاف آغاز شد. اکنون فناوری پنجه‌های به اصطلاح چسبناک به مرحله شکوفایی رسیده و روبات را قادر می‌کند تا از صخره‌های صاف بالا برود.

موفقیت متخصصان روباتیک دانشگاه استنفورد تا حدی قابل توجه است که توجه دانشمندان ناسا را متوجه این دستاورد کرده است، به‌طوری‌که دانشمندان ناسا این فناوری را بهترین روش برای فرود ایمن و محکم فضاپیما بر سطح دنباله‌دارها و سیارک‌ها می‌دانند.

فناوری پنجه چسبنده در کنفرانس بین‌المللی سیستم‌های روباتیک باهوش در کره جنوبی توسط سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد رونمایی شده است.

پنجه‌های روباتیک جدید تا 4برابر قدرت چسبندگی بیشتری نسبت به نسل قبلی دارند و روبات صخره‌نورد را قادر می‌کند تا نه‌تنها از صخره‌های کاملا عمودی بالا رود، بلکه حتی به حالت وارونه از نزدیکی طاق نیز عبور کند. مهم‌ترین ویژگی پنجه چسبنده محققان استنفورد، افزایش بسیار بالای میخ‌های کوچک با قابلیت انعطاف‌پذیری منفرد است، به‌طوری‌که در شرایطی که صخره دارای مقداری برآمدگی در سطح باشد، هر میخ به صورت انفرادی با سطح برجسته هماهنگ شده و به اصطلاح چسبندگی کافی برای تحمل وزن روبات را ایجاد می‌کند. تراکم میخ‌های موجود در پنجه روباتیک حداقل 60میخ در فضای 18میلی‌متر مربع است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر