اقتصاد مقاومتی در بیانات مقام معظم رهبری

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۰۳

به نظر ما، امروز مساله اوّل کشور، مساله اقتصاد و مسائل اقتصادی و مشکلات و گره‌های اقتصادی است که اینها باید حل شود. یک گزارش خوبی را آقای دکتر جهانگیری دادند از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی؛ خب حالا اینکه ایشان می‌گویند«من اختیاراتم افزایش پیدا نکرده» این واقعا خبر خوبی برای من نیست، ما توقعمان این است که ایشان به معنای واقعی کلمه فرماندهی کنند؛ خب آقای رییس‌جمهور هم به ایشان حقیقتا اعتماد دارند، ما هم که ایشان را قبول داریم بنابراین خوب است که همین ‌طور بتوانند واقعا به معنای واقعی کلمه فرماندهی کنند؛ چون در زمینه همین کارهایی که انجام گرفته، نکاتی هست که عرض خواهم کرد. این گزارش را من نگاه کردم؛ گزارش، گزارش خوبی است؛ حدود 200پروژه و بسته‌ها و برنامه‌های حمایت از تولید، واگذاری ۲۵۰۰طرح نیمه‌تمام به بخش خصوصی، اینها چیزهایی است که در این گزارش آمده و مهم است؛ اینها کارهایی است که کار عرضه ‌کردنی است؛ لکن چند نکته وجود دارد:

اولا پیگیری برای تحقق قطعی طرح‌ها؛ ما یک تصمیمی می‌گیریم، ابلاغ هم می‌کنیم، اصرار هم می‌کنیم اما اگر تا آخر خط نرویم و این آبی که از چشمه جاری شده را به مزرعه نرسانیم، کار تمام نیست؛ کار تمام آن وقتی است که همه این کارهایی که ایشان و مجموعه همکار ایشان در دولت در مورد این کارهای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انجام داده‌اند، یک ‌یک این طرح‌ها به نتیجه برسد؛ یعنی تعقیب کنند و قدم ‌به‌ قدم دنبال کنند این کارها را؛ این مساله اول است که به نظر بنده خیلی مهم است و باید ان‌شاءالله انجام بگیرد.

دوم اینکه فعالیت‌های پرحجمی در عرصه اقتصاد در کشور وجود دارد، چه بخش خصوصی، چه دولتی؛ کشور فعالیت‌های عظیمی دارد و سرشار و مملو از فعّالیت‌های اقتصادی است.[مسوولان] تمام تلاش خودشان را بگذارند که این فعالیت‌ها را همسو کنند با همین سیاست‌ها و اگر یک فعالیتی وجود دارد که با این سیاست‌ها همسو نیست، جلویش را بگیرند؛ یعنی واقعا این، یکی از کارهای اساسی است. در عرصه واقعی اقتصاد ــ آن اقتصاد واقعی ــ خیلی کار دارد انجام می‌گیرد، بعضی‌ از آنها منطبق با این سیاست‌هاست، بعضی از آنها نیست؛ آنها که هست ترویج بشود، آنهایی که نیست جلوگیری بشود یا لااقل کمک نشود؛ لااقل این است که کمک نشود. من در یکی دو مورد از این چیزهایی که مطرح بود، پیغام دادم به‌ وسیله جناب آقای حجازی که سوال بشود که این مورد و این کار بخصوص، جایگاهش در مجموعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چیست؟ این باید قابل توضیح باشد؛ یعنی هر کدام از این کارهایی که انجام می‌گیرد در مجموعه سیاست‌هایی که ایشان و مجموعه دولت تنظیم کرده‌اند باید جا داشته باشد.

نکته سوم؛ همه ظرفیت‌های کشور پای کار آورده شود. البته خوشبختانه اشاره کردند؛ اخیرا با آقای حجتی هم دیدار داشتیم، آقای نعمت‌زاده هم که خب بیاناتشان در مطبوعات و مانند آن پخش می‌شود و آدم می‌شنود ــ خب امروز از اینها استفاده نکردیم که مطلبی بگویند ــ به خصوص درخصوص صنعت و کشاورزی، واقعا کارهای زیادی وجود دارد که اینها باید بیاید پای کار، یعنی ظرفیت‌ها فوق‌العاده است. حالا من در مورد کشاورزی و در زمینه جنگل، یک حرفی هست که بعدا به خود آقای حجتی عرض خواهم کرد؛ ان‌شاءالله خصوصی به ایشان خواهم گفت.

نکته چهارم، گفتمان‌سازی است؛ در صحبت‌های آقای دکتر ستاری بر مساله علم و اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان و مانند اینها تکیه شد و تاکید شدــ بعضی دوستان دیگر هم اشاره کردندــ این ناشی از یک گفتمان ده دوازده ساله است. یعنی وقتی که بحث شکستن خطوط مقدم علمی و نهضت نرم‌افزاری و تولید علم مطرح می‌شود، دنبال می‌شود، گفته می‌شود در دانشگاه‌ها و تبدیل به گفتمان می‌شود، نتیجه این می‌شود که بنده گاهی اوقات که اینجا می‌نشینم و مثلا مجموعه دانشگاهی ــ چه دانشجو چه استاد ــ می‌آیند، می‌بینم همان حرف‌هایی که ما مثلا گفتیم، اینها دارند همان حرف‌ها را به عنوان مطالبه بیان می‌کنند؛ این می‌شود گفتمان، این گفتمان است، این خوب است؛ وقتی این‌ جور شد، آن‌ وقت این پیشرفت‌های علمی پیش می‌آید. ما امروز در مسائل فضایی، در مسائل هسته‌یی، در نانو، در فناوری زیستی و دیگر موارد گوناگون، پیشرفت‌های زیادی داریم، پیشرفت‌های مهمی داریم؛ این پیشرفت‌ها ناشی از همین گفتمان‌سازی است. وقتی گفتمان‌سازی شد، آن ‌وقت همه به این فکر خواهند افتاد، یعنی در همه یک انگیزه‌یی به وجود می‌آید؛ کأنه یک جاده وسیع و یک بزرگ‌راهی به وجود می‌آید که همه میل می‌کنند از این بزرگراه حرکت کنند؛ بنابراین گفتمان‌سازی خیلی مهم است. البته با تکرار کلمه «اقتصاد مقاومتی» گفتمان‌سازی نمی‌شود، نباید کاری کرد که این کلمه حرف را همین ‌طور اینقدر تکرار کنیم که از دهن بیفتد؛ نه، بلکه با تبیین و با توضیح و مانند اینها بیان شود.

و نکته بعدی - این را من به آقای جهانگیری عرض می‌کنم - این است که در اقتصاد مقاومتی آن چیزی که مورد انتظار است، یک کار جهشی است. دستگاه و دولت، یک کارهای متعارفی دارد، کارهای معمولی‌ای دارد در زمینه‌های اقتصاد ــ در همه بخش‌های مختلف این وزارتخانه‌های چندین‌گانه اقتصادی ــ که دارد انجام می‌گیرد؛ این کارها که خب باید انجام بگیرد؛ [اما] ازجمله چیزهایی که در اقتصاد مقاومتی مورد نظر است، یک کار فوق‌العاده است، یک کار جهشی است. مثلا فرض بفرمایید ــ من اینجا یادداشت کرده‌ام ــ اینکه آقای رییس‌جمهور گفتند «راه‌اندازی هفت هزار واحد صنعتی» این کار، خوب [است]؛ این از آن قبیل است، این کار را دنبال کنید؛ ایشان گفتند هفت هزار واحد صنعتی را ما راه می‌اندازیم، خیلی خب، این خوب است، یعنی این فراتر از کار معمولی و متعارف دستگاه‌های ماست. این ‌جور چیزهایی که جنبه‌های جهشی دارد، پیشرفت‌های فراتر از عادی دارد، اینها را دنبال کنید، اینها خیلی خوب است؛ این هم نکته بعدی، [یعنی] به کارهای روزمره معمولی دستگاه‌های اقتصادی قانع نشوید که این [کارها] را از اینها بخواهید.

3/6/1395

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر