ترکیه در شمال عراق پایگاه هوایی می‌سازد

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۰۲


در حالی که عملیات آزاد‌سازی موصل نزدیک می‌شود و همزمان با تشدید تنش میان بغداد و آنکارا درباره عملیات موصل و حضور نظامیان ترکیه در عراق، منابع عراقی از اقدام ترکیه برای ساخت یک پایگاه هوایی در شمال عراق خبر دادند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین به نقل از منابع عراقی فاش کرد که در سایه ادامه ارسال تجهیزات نظامی از سوی عراقی‌ها به استان نینوا جهت مقدمه چینی برای نبرد آزادسازی موصل، اطلاعاتی مبنی بر اقدام ترکیه در ساخت یک پایگاه هوایی در منطقه «العمادیه» در «دهوک» در شمال عراق منتشر شده است. از سوی دیگر، شبکه المیادین اعلام کرد که نیروهای عراقی حمله داعش در نزدیکی روستای العصریه در غرب شهرستان الرطبه در غرب الانبار را ناکام گذاشتند.

ارسال تجهیزات نظامی نیز به جنوب و شمال استان نینوا برای آمادگی جهت نبرد آزادسازی موصل ادامه دارد.


اردوغان: طرح جایگزین برای موصل داریم

در همین حال، ‌رییس‌جمهور ترکیه ضمن پافشاری مجدد برای مشارکت نیروهای کشورش در عملیات موصل، تاکید کرد که اگر ائتلاف امریکا با مشارکت ترکیه در عملیات موصل مخالفت کند طرح جایگزینی را برای مداخله در عراق به کار خواهد گرفت. به گزارش پایگاه خبری شفق نیوز، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در سخنانی گفت: ما مصمم به شرکت در عملیات قریب‌الوقوع نیروهای ائتلاف امریکا برای آزادسازی شهر موصل عراق هستیم. وی افزود: ما درخواستمان را به ائتلاف امریکا اعلام خواهیم کرد و همچنان می‌خواهیم به نقشمان در ائتلاف در عراق عمل کنیم. اگر آنها نخواستند ما شرکت کنیم ما نیز طرح جایگزینی را اجرا خواهیم کرد. اگر ترکیه از امنیت برخوردار نباشد هیچ کسی در منطقه در امنیت نخواهد بود. پافشاری مقامات ترکیه بر مشارکت کشورشان در عملیات موصل عراق، خشم مسوولان این کشور را برانگیخته و موجب تنش در روابط میان دو کشور شده است. مقامات عراقی با مشارکت ترکیه در این عملیات مخالفند. اخیرا حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نسبت به تبدیل «ماجراجویی‌های» ترکیه به درگیری منطقه‌یی هشدار داد. اردوغان در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: ما را به بعشیقه فراخواندید و اکنون می‌گویید بروید. ببخشید اما من خویشاوندانی در آنجا دارم. برادران ترکمان ما آنجا هستند. برادران ترک از ما خواستند بیاییم و به آنها کمک کنیم. ببخشید اما من هرگز از آنجا نخواهم رفت. رییس‌جمهور ترکیه در سخنان دیگری گفت: هرکس می‌خواهد با داعش بجنگد باید با ما همکاری کند نه با کردها. امریکا باید در کنار ما باشد نه اینکه از گروه‌های تروریستی حمایت کند. ما آمادگی لازم را برای پاسخ به این گروه‌ها داریم. مقامات ترکیه کردهای این کشور و همچنین کردهای سوریه را تروریستی می‌دانند و بارها از امریکا خواسته‌اند از حمایت کردهای سوری دست بردارد.

وی گفت: توطئه‌یی علیه ما وجود دارد. این حیله‌یی است تا ما را به دام بیندازند. اما ما هرگز در این دام نخواهیم افتاد نه در عراق و نه در سوریه. برای من مهم نیست که غربی‌ها چه می‌گویند برای من تنها خواسته‌های مردم کشورم مهم است و پارلمان ترکیه می‌تواند اجرای حکم اعدام را مجددا ازسربگیرد. خبرگزاری آناتولی ترکیه روز جمعه اعلام کرد که نیروهایی که به دست ارتش ترکیه در پادگان بعشیقه آموزش دیده‌اند در عملیات موصل شرکت خواهند کرد. این خبرگزاری به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که اگر حادثه غیرمنتظره‌یی رخ ندهد این عملیات ظرف روزهای آتی آغاز می‌شود.


مالکی: اردوغان ترکیه را به کشوری «آشوبگر» در منطقه تبدیل کرد

از سوی دیگر نخست‌وزیر سابق و رییس ائتلاف دولت قانون عراق توقف ماجراجویی‌های رییس‌جمهور ترکیه را خواستار شد و تاکید کرد که اردوغان ترکیه را از کشوری دوست به کشوری آشوبگر در منطقه تبدیل کرد. روزنامه مصری الیوم السابع در این باره نوشت: نوری مالکی، رییس ائتلاف دولت قانون در توئیتی از مردم، دولت و جناح‌های سیاسی ترکیه خواست به ماجراجویی‌های رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور این کشور درباره عراق که باعث شده ترکیه از کشوری دوست به به کشوری آشوبگر در منطقه تبدیل شود پایان دهند. وی در این توئیت نوشت، عراقی‌ها از دولت و مردم ترکیه می‌خواهند یکپارچه در مقابل «بلندپروازی‌های نامشروع» اردوغان و ماجراجویی‌های وی بایستند. عمار حکیم، رییس ائتلاف ملی عراق نیز بار دیگر به ترکیه درباره حضور نیروهایش در عراق و مداخلاتش در امور داخلی این کشور هشدار داد.


ساکنان موصل در خانه‌هایشان بمانند

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که رییس ستاد ارتش عراق با اعلام نزدیک بودن ساعت صفر عملیات آزادسازی شهر موصل از ساکنان این شهر خواست در خانه‌هایشان بمانند. عثمان الغانمی، رییس موقت ستاد ارتش عراق در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی از ساکنان شهر موصل خواست تا در خانه‌هایشان باقی بمانند و حتی الامکان از مواضع نظامی تحت کنترل داعش در آستانه عملیات قریب الوقوع آزادسازی این شهر دور بمانند. وی در این مصاحبه که در حاشیه دیدار با مقامات فرماندهی عملیات‌های نینوا وابسته به ارتش عراق و در محل منطقه مخمور در جنوب شرق موصل انجام داد، گفت: به زودی مواضع نظامی تحت کنترل داعش در شهر موصل تحت آتش نیروهای عراقی و جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری امریکا قرار خواهد گرفت.

الغانمی با اشاره به این عملیات قریب الوقوع علیه موصل گفت: ساعت صفر عملیات نزدیک است و همه نهادهای امنیتی و سیاسی اکنون برسر طرح‌های بازپس‌گیری شهر موصل توافق دارند. در همین حال اسامه النجیفی، رییس پارلمان عراق نیز در اظهارات مشابهی از ساکنان شهر موصل خواست تا در خانه‌هایشان باقی بمانند. در یک اتفاق مرتبط نیز منابع نزدیک به نشست‌های میان مقامات نظامی ترکیه و امریکا گفتند: قرار است شبه نظامیان آموزش دیده توسط ترکیه که در حال حاضر در محل کمپ بعشیقه در شمال عراق مستقر هستند در عملیات آزادسازی شهر موصل شرکت کنند. به گفته این منابع این عملیات انتظار می‌رود در صورت به وجود نیامدن شرایط غیر مترقبه «طی چند روز آینده» شروع شود. آنها گفتند: قرار است در مراحل اولیه این عملیات سربازان عراقی از چندین جبهه در شهر موصل پیشروی کنند و بلافاصله شبه نظامیان آموزش دیده توسط ترکیه و نیروهای پیش مرگ کرد وارد شوند. داعش در اواسط سال 2014 شهر موصل مرکز نینوای عراق را در حمله‌یی برق آسا تصرف کرد.

در ماه‌های اخیر ارتش عراق با پشتیبانی هم‌پیمانان محلی و ائتلاف مبارزه با داعش تحت رهبری امریکا توانسته بخش زیادی از اراضی استان نینوا را آزاد کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر