لوزان و کور سوی امید برای توقف جنگ سوریه

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۹۹


گروه جهان| پس از مسکو، ژنو، واشنگتن، لندن و پاریس، کشورهای مرتبط با بحران سوریه و در راس آنها، روسیه و امریکا روز شنبه در لوزان سوییس گردهم ‌می‌آیند تا شاید بتوانند گره از این کلاف سردرگم بگشایند و به 5سال درگیری و خونریزی پایان دهند.

به گزارش رویترز، وزرای خارجه امریکا و روسیه به همراه کشورهای منطقه خاورمیانه ازجمله همسایگان سوریه و ایران، بار دیگر در لوزان شانس خود را برای پایان دادن به جنگ در سوریه امتحان می‌کنند. اما این نشست با نشست‌های پیشین دو تفاوت عمده دارد؛ اروپایی‌ها غیبت دارند و قوی‌ترین حامیان دولت سوریه و سرسخت‌ترین مخالفان آن، دور یک میز می‌نشینند.

پس از توقف مذاکرات پیشین درباره سوریه، واضح است که جان کری وزیر امور خارجه امریکا، از نشست دوجانبه با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، خودداری می‌کند و به‌همین دلیل است که از وزرای خارجه ایران، روسیه، امریکا، ترکیه، عربستان، عراق، مصر و قطر برای حضور در نشست لوزان، دعوت شده است. امریکا و روسیه در نشست پیشین، در رسیدن به توافق آتش‌بس در سوریه، شکست خوردند و این شکست به اندازه‌یی سنگین بوده که احتمالا بر مذاکرات در لوزان نیز سایه می‌افکند.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در این باره گفت: «می‌دانید، من هیچ‌گونه گشایشی را در مذاکرات امروز لوزان پیش‌بینی نمی‌کنم؛ اما تلاش خواهیم کرد تا اقدامات چندجانبه درباره سوریه به شکل طبیعی پیش برود.»

لاوروف وزیر خارجه کهنه‌کار روسیه، نیز در اظهارات مشابهی به خبرنگاران گفته بود: «انتظار ندارم که از این نشست چیزی حاصل شود. تنها تلاش می‌کنیم تا میزان آمادگی شرکا برای اجرای قطعنامه شورای امنیت را بسنجیم.» لاوروف همچنین گفت که روسیه در لوزان دیدگاه یا طرح‌ جدیدی را مطرح نخواهد کرد و به گفته گنادی گاتیلوف معاون وی، مسکو بررسی مجدد طرح استفان دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه و اصول توافق آتش‌بسی که ماه گذشته شکست خورد را خواستار خواهد شد.

در این میان، ترکیه که یکی از مهره‌های اصلی در جنگ سوریه محسوب می‌شود، طرحی 5ماده‌یی را برای نشست لوزان آماده کرده است. با این حال، حتی مقامات مسوول در آنکارا هم امیدی به اجرایی شدن این طرح ندارند.

باتوجه به وخامت شرایط انسانی در شهر حلب، یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به درگیری‌ها در این شهر، یکی از موضوعات مهم گفت‌وگو در لوزان محسوب می‌شود و آتش‌بس فوری و فراهم آمدن امکان کمک‌رسانی به صدها هزار غیرنظامی در این شهر، خواست جامعه جهانی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر