تایید 24 سند در اجلاس سران پیمان امنیت جمعی

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۹۸

گروه جهان

اجلاس سران پیمان امنیت جمعی روز جمعه به ریاست ارمنستان در شهر ایروان برگزار شد و روسای جمهوری کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان، تاجیکستان و نخست‌وزیر قزاقستان در آن شرکت کردند. در این اجلاس 24سند به تایید مقامات حاضر رسید.

به گزارش ایرنا، اجلاس پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و در پایان آن، سرژ سرکیسیان، رییس‌جمهوری ارمنستان که کشورش تا پایان سال 2016 ریاست دوره‌یی پیمان را برعهده دارد از تایید 24سند مزبور خبر داد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد:«استراتژی پیمان امنیت جمعی تا سال 2050 ازجمله این اسناد بود. سند دیگری که در این اجلاس تایید شد نیز مربوط به ایجاد مرکز واکنش در هنگام بحران است.»

به گفته سرکیسیان، یکی دیگر از اسناد تایید شده مربوط به تنظیم فهرست واحد سازمان‌های تروریستی است که کشورهای عضو آن را تنظیم و تایید خواهند کرد.

این اجلاس در بیانیه‌یی به تاثیرات منفی اقدامات یک‌ جانبه امریکا برای استقرار سامانه پدافند موشکی جهانی بر ثبات و امنیت بین‌المللی اشاره کرد. کشورهای عضو پیمان در این بیانیه از استقرار سامانه موشکی امریکایی با توجه به نزدیکی آن به مرزهای کشورهایشان ابراز نگرانی کردند. این اجلاس همچنین بیانیه‌یی درباره مناقشه قره باغ کوهستانی صادر و بر لزوم حل و فصل مسالمت‌آمیز این مناقشه از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک تاکید کرد. آلکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس که کشورش سال آینده ریاست دوره‌یی پیمان امنیت جمعی را بر عهده می‌گیرد به خبرنگاران گفت که پیمان ناتو، پیمان امنیت جمعی را به رسمیت نمی‌شناسد. وی افزود:«اگر از آنها (ناتو) بخواهیم که پیمان ما را به رسمیت بشناسند، هیچگاه نمی‌پذیرند. باید به گونه‌یی رفتار کرد که مجبور به پذیرفتن سازمان ما شوند.» به گفته وی، اولویت‌های این سازمان در نشست‌های بعدی و در دوره ریاست بلاروس در سال آینده تعیین خواهد شد.

تعیین دبیرکل جدید پیمان امنیت جمعی نیز یکی دیگر از موضوعات مهم در اجلاس ایروان بود که قرار شد در نشست دیگری در سن پترزبورگ به آن رسیدگی شود. نیکلای بوردیوژا از روسیه دبیرکل کنونی پیمان امنیت جمعی است و از سال 2003 از زمان تاسیس این سازمان در این سمت بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر