هشدار بانک مرکزی بریتانیا نسبت به افزایش نرخ تورم

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۹۶

گروه جهان

رییس بانک مرکزی بریتانیا با اشاره به سقوط ارزش پوند در برابر دلار و یورو به دلیل برگزیت، نسبت به افزایش نرخ تورم که منجر به بالا رفتن قیمت مواد غذایی در این کشور خواهد شد، هشدار داده است.

به گزارش رویترز، مارک کارن گفته است: «آمادگی داریم تا بخشی از افزایش نرخ تورم را ظرف چند سال آینده برای جلوگیری از افزایش بیکاری تحمل کنیم تا اقتصاد بتواند تا حد امکان خودش را با شرایط جدید تطبیق دهد. اما افزایش تورم برای قشر کم درآمد خبر خوبی نیست چرا که سبب افزایش بهای محصولات و خدمات خواهد شد.»

رییس بانک مرکزی بریتانیا تصریح کرده که مواد غذایی نخستین کالایی خواهد بود که به فراخور افزایش نرخ تورم گران می‌شود. بنا بر این گزارش، شرکت چند ملیتی هلندی - انگلیسی «یونیلیور» که بخشی از محصولات فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌یی «تسکو» و «ازدا» را تامین می‌کند، هفته گذشته اعلام کرد که قیمت محصولاتش را 10درصد گران‌تر خواهد کرد. با عدم پذیرش درخواست یونیلیور از سوی فروشگاه زنجیره‌یی تسکو، این شرکت اقدام به متوقف کردن عرضه 200قلم از محصولات پرطرفدارش در این فروشگاه کرده بود. فروشگاه زنجیره‌یی تسکو که با داشتن 3هزار و 300 فروشگاه، و بیش از 300هزار کارمند، بزرگ‌ترین کارفرما در بخش خصوصی در بریتانیا محسوب می‌شود، نیز ضمن مقاومت در برابر خواسته یونیلیور، فروش محصولات این شرکت را در سطح فروشگاه‌هایش و در شبکه فروش آنلاین خود متوقف کرده بود. با این حال «یونیلیور» شامگاه پنج‌شنبه گذشته در یک عقب‌نشینی اعلام کرد که اختلاف نظرش با فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌یی انگلیس از جمله «تسکو» و«ازد» بر سر قیمت محصولاتش حل شده است. مارک کارنی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به انتقادات اخیر برخی مقامات دولت بریتانیا در کاهش نرخ بهره بین بانکی از 0.5درصد به 0.25درصد گفت که اجازه نخواهد داد که سیاستمداران در سیاست‌های مالی دخالت کنند. بانک مرکزی بریتانیا آگوست گذشته نرخ بهره بین بانکی را به پایین‌ترین حد خود در 322 سال گذشته رساند تا با عواقب منفی ناشی از برگزیت مقابله کند. با وجود این اقدامات پوند تاکنون حدود 17درصد از ارزش خودش را از دست داده است. برخی تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که با این وضعیت تا پایان سال آینده نرخ تورم در بریتانیا به 3درصد خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر