اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۹۰

الزام ناشران به افشای اطلاعات ماهانه

اطلاعیه‌یی خطاب به کلیه ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و ناشران پذیرفته شده در فرابورس ایران از طرف سعیدمحمد علیزاده، مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس در سایت کدال منتشر شده و از تاریخ این ابلاغیه، کلیه ناشران موظف‌اند نسبت به ارائه اطلاعات وضعیت عملیات ماهانه مطابق فرم‌های مقرر حداکثر 3روز کاری پس از پایان هر ماه از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران(کدال) اقدام کنند. به گزارش «تعادل» در این اطلاعیه به الزام انتشار ماهانه اطلاعات ناشران بورسی و فرابورسی تاکید شده است؛ این درحالی است که پیش از این ناشران مختار بودند، اطلاعات وضعیت عملیات ماهانه مطابق فرم‌های مقرر را از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران(کدال) منتشر کنند. در این اطلاعیه قید شده است: با عنایت به مصوبه مورخ 17مهر 95 هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اصلاح«بند 9 ماده 7 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان» از تاریخ این ابلاغیه، کلیه ناشران موظف‌اند نسبت به ارائه اطلاعات وضعیت عملیات ماهانه مطابق فرم‌های مقرر حداکثر 3روز کاری پس از پایان هر ماه از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران(کدال) اقدام کنند. این اطلاعات در شرکت‌های تولیدی سابقا به عنوان آمار تولید و فروش و در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ تحت عنوان صورت وضعیت پرتفوی ارائه می‌شد که مطابق این مصوبه مقرر شده جهت تمامی گروه‌ها به تناسب صنعت به بازار ارائه شود. بدیهی ‌است، تاخیر یا عدم ارائه این اطلاعات به منزله تخلف ناشر محسوب می‌شود و مشمول رسیدگی برابر با مفاد دستورالعمل انضباطی ناشران خواهد بود.


بورسی‌ شدن تعاونی‌ها

از یک ماه‌ آینده

رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه مقدمات ورود تعاونی‌های سهامی عام به بازار سرمایه درحال انجام است، اظهار امیدواری کرد تا یک ماه آینده فعالیت این تعاونی‌ها در بازار بورس آغاز شود. ماده ۷۵ الحاقی به قانون اصلاح بخش تعاون، مصوب سال ۱۳۹۳، وزارت اقتصاد و دارایی را مکلف کرد تا زمینه لازم برای ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه را فراهم کند که این منوط به تهیه آیین‌نامه‌یی از سوی هیات دولت شد. سرانجام پس از حدود ۲سال وقفه، آیین‌نامه ورود تعاونی‌ها به بازار بورس به تصویب هیات دولت رسید و عملا فرآیند برنامه‌ریزی برای ورود رکن دوم اقتصاد کشور یعنی تعاونی‌ها به بازار بورس آغاز شد. در نهایت هفدهم شهریور ماه سال جاری بود که از اساسنامه تعاونی‌های عام برای ورود تعاونی‌ها به بورس رونمایی شد؛ اساسنامه‌یی که تا پیش از آن دست و پای تعاونی‌ها را برای ورود به بازار سرمایه بسته بود و اصلاح آن شرایط ورود این نهادها به بورس را فراهم کرد تا بتواند از ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه استفاده کند. اصلاح اساسنامه هر چند در گام نخست مجوز ورود«تعاونی‌های عام» به بازار سرمایه را صادر می‌کند اما زمینه ورود تعاونی‌های متعارف را نیز به این بازار مالی فراهم می‌کند تا طبق گفته مسوولان اتاق تعاون تا پایان سال آینده تعاونی‌های متعارف نیز بتوانند وارد بورس شوند. بر همین اساس بهمن عبداللهی، رییس اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت ورود تعاونی‌های سهامی عام به بازار سرمایه گفت: خوشبختانه اصلاح اساسنامه زمینه‌ساز ورود تعاونی‌های سهامی عام به بازار بورس شده و مقدمات آن درحال انجام است. وی با تاکید بر اینکه محدودیت ورود تعاونی‌های سهامی عام به بازار سرمایه برداشته شده است، افزود: درحال حاضر ۱۴تعاونی سهامی عام منتظر تایید اساسنامه در مجامع عمومی خود هستند تا زمینه برای فعالیتشان در بورس فراهم شود.


خانه‌دار شدن 2 هزار و 793 نفر از طریق فرابورس

در معاملات هفته گذشته فرابورس ایران تعداد 2هزار و 793نفر با استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند. حجم معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به 23مهر ماه 138هزار بود. به گزارش «تعادل» به نقل از سمات، معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است که هم‌اکنون بیش از 20نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود. همچنین مدیریت امور ارتباط با مشتریان و خدمات الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در هفته گذشته بیش از900میلیارد تومان سود به 867 سهامدار پرداخت کرد. براساس این گزارش، طراحی برگ حق تقدم شرکت سیمان کردستان در هفته گذشته انجام شد و تعداد 23وکالت نامه مورد تایید مدیریت امور ارتباط با مشتریان و خدمات الکترونیک سمات قرار گرفت.


خلاصه اطلاعات و عملکرد ۶ ماهه ۵ شرکت

خلاصه اطلاعات و عملکرد ۶ ماهه شرکت‌های چادرملو، آهنگری تراکتورسازی ایران، البرز دارو، پارس مینو، بوتان و گازلوله اعلام شد.

در پی اتمام نیمه اول سال جاری و الزام به ارائه اطلاعات میاندوره‌یی شرکت‌های تحت نظارت سازمان بورس طی یک ماه، برخی شرکت‌های بورسی و فرابورسی در روزهای گذشته اقدام به انتشار گزارش عملکرد 6 ماهه و اعلام درصد پوشش سود به صورت حسابرسی نشده کردند. در این میان چکیده اطلاعات و عملکرد 6 ماهه شرکت‌های چادرملو، آهنگری تراکتورسازی ایران، البرز دارو، پارس مینو، بوتان و گازلوله به شرح زیر است: چادرملو: تعدیل مثبت نسبت به پیش‌بینی قبلی واعلام سود 217ریالی همراه با پوشش 60 درصدی معادل 130ریال، آهنگری تراکتورسازی ایران: پوشش 50 درصدی از سود 170ریالی، البرز دارو: تعدیل 15درصدی سود سال مالی اسفند جاری و اعلام سود 1608ریالی به دلیل افزایش 8 و 3درصدی فروش و افزایش بهای تمام شده همراه با پوشش 50 درصدی سود (797ریالی)، پارس مینو: پوشش 19درصدی از سود 701ریالی معادل 135ریال، بوتان: تحقق تنها 6 درصد از سود 101ریالی هر سهم معادل 6 ریال، گاز لوله: پوشش 119ریال معادل 20درصد از پیش‌بینی سود 579 ریالی.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر