آمار

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۷۸

مشارکت مردم در سرشماری الکترونیکی رکورد زد

به گفته امیدعلی پارسا استقبال مردم از سرشماری الکترونیکی ۱۳۹۵ در روز گذشته بسیار بالا بود، همچنان که طی یک روز ۷۷۴هزار خانوار در سرشماری الکترونیکی ۱۳۹۵ شرکت کرده و رکورد مشارکت در سرشماری الکترونیکی زده شد. رییس مرکز آمار ایران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تا ساعت ۶ صبح روز شنبه ۲۴مهر ماه تعداد پنج میلیون و ۱۲۱هزار خانوار معادل ۱۷میلیون و ۲۸۲هزار نفر در سرشماری الکترونیکی سال ۱۳۹۵ شرکت کرده‌اند. وی افزود: در روز گذشته آمار مشارکت در سرشماری الکترونیکی در یک روز بسیار بالا بود همچنان که ۷۷۴هزار خانوار در سرشماری الکترونیکی ۲۴ساعت گذشته (۶ صبح روز جمعه تا ۶ صبح روز شنبه) شرکت‌ کرده‌اند. درحالی که آمار شرکت‌کنندگان در سرشماری ۱۳۹۵ در ۲۴ساعت گذشته نصف این میزان بود. او همچنین با بیان اینکه آمارهای اولیه نشان می‌دهد امروز تغییراتی در جایگاه استان‌ها در میزان مشارکت ایجاد خواهد شد، گفت: اطلاعات موجود نشان می‌دهد که امروز مشارکت برخی از استان‌ها ازجمله استان تهران افزایش یافته و احتمالا تغییری در جایگاه استان‌ها با توجه به میزان مشارکت‌ آنها در سرشماری سال ۱۳۹۵ ایجاد شود. رییس مرکز آمار ایران اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که امروز تا ساعت ۱۲شب تعداد خانوار شرکت‌کننده در سرشماری الکترونیکی ۱۳۹۵ به 6 میلیون نفر و تعداد افراد شرکت‌کننده در این سرشماری به ۲۰میلیون نفر برسد.پارسا در پایان عنوان کرد: امیدواریم در فرصت باقی مانده با توجه به تمدید مهلت شرکت در سرشماری الکترونیکی، افراد جامعه فرصت را غنیمت شمرده و با شرکت در سرشماری الکترونیکی از زمان انرژی صرف شده برای خود و از هزینه هدررفت برای کشور بکاهند.


رتبه دوم مشارکت

در سرشماری برای ایران

وزیر ارتباطات از مشارکت کمرنگ ساکنان کلان‌شهرها در طرح سرشماری اینترنتی یاد کرد و گفت: درحال حاضر بیش از ۲۰درصد سرشماری به شکل اینترنتی انجام شده که بر این مبنا رتبه دوم دنیا را به دست آورده‌ایم. محمود واعظی در بازدید از مرکز آمار ایران به ارائه توضیحاتی درباره سرشماری اینترنتی پرداخت. وی در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که تاکنون در میان کشورهای دنیا، کشور ژاپن با میانگین شرکت ۳۵درصدی مردم رتبه اول در این زمینه را به دست آورده است همچنین برخی کشورهای اروپایی نیز مشارکتی در حد ۲۰درصد را تجربه کرده‌اند اما اکنون ایران با پیشی‌گرفتن از مشارکت ۲۰درصدی دومین رتبه در این زمینه را به خود اختصاص داده است. وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در صورت مشارکت گسترده‌تر مردم و پشت‌ سرگذاشتن رکورد ۳۵درصدی ژاپن این امکان وجود دارد که نام کشور خود را به عنوان یک کشور توسعه یافته مطرح کنیم، گفت: طی روزهای اول سرشماری استقبال مردم از شیوه اینترنتی کمتر بود اما با گذشت زمان این استقبال افزایش یافت. واعظی همچنین عنوان کرد: البته برخلاف انتظار ما ساکنان شهرهای بزرگ مشارکت کمتری در این طرح داشته‌اند و استان‌های تهران، مشهد، اصفهان، کرج، اهواز، قم و اراک نسبت به سایر استان‌ها و شهرها رتبه‌های پایین‌تری را به خود اختصاص دادند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه از نظر فنی و پهنای باند هیچ مشکلی برای سرشماری اینترنتی وجود ندارد به راحتی این شیوه اشاره کرد و گفت: حتی از نظر پهنای ‌باند این شرایط وجود دارد که در لحظه چندین برابر تعداد فعلی نیز به ثبت‌نام بپردازند.

وزیر ارتباطات همچنین یادآور شد: در دو هفته اول سرشماری اینترنتی انتظارات ارتباطات از مشارکت مردم برآورده نشده اما به مرور اعتماد مردم جلب شده است. واعظی با بیان اینکه با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اجرای سرشماری اینترنتی نخستین طرح جدی ملی به‌ شمار می‌رود که بر این بستر انجام شده، اظهار کرد: بر این اساس از درگاه‌های خارجی آسیبی به این بستر وارد نشده و شرایطی برای جلوگیری از این اقدامات فراهم نشد. به گزارش«تعادل» مرکز آمار ایران ثبت نام اینترنتی هشت میلیون و 881 هزار خانوار را هدف‌گذاری کرده است و به همین منظور مهلت ثبت‌نام اینترنتی تا 27مهر تمدید شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر