برجام موانع فعالیت‌های اقتصادی را از سر راه برداشت

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۷۰

گروه ایران|

جلسه کمیته هسته‌یی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز تشکیل شد. از آنجا که سرانجام گزارش برجام در کمیته هسته‌یی نهایی شده است، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه کشورمان نیز در این نشست حضور یافت تا به سوالات نمایندگان در رابطه با گزارش برجام پاسخ دهد. این درحالی است که به گفته سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، پیش از سخنان سیدعباس عراقچی، اعضا از مباحث 6گانه که عبارتند از: مقدمه، اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران، اجرای تعهدات 1+5، وضعیت تحریم‌ها، تحریم‌های جدید امریکا و ارزیابی و پیشنهادات کمیسیون نیز گزارش ارائه کردند.

عراقچی در این نشست از فعالیت‌های مستمر برقراری ارتباطات و عادی‌سازی روابط اقتصادی با عرصه بین‌المللی سخن گفت و یادآور شد: تاکنون زمینه جذب بیش از 70میلیارد دلار از کشورهای دنیا در حوزه‌های مختلف اقتصادی اروپایی و غیراروپایی فراهم شده که مراحل نهایی خود را طی می‌کند. رییس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه FATF نیز مشکلات بسیاری بر سر راه فعالیت‌های مالی و پولی ایران است، افزود: ایران‌هراسی که گروه‌های تندرو در امریکا، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عربی منطقه به آن دامن می‌زنند نیز ازجمله موانع و مشکلات ثمربخشی اجرای برجام است و رتبه ما را در رتبه‌بندی ریسک سرمایه‌گذاری در موقعیت نامناسبی قرار داده است. عراقچی از روند خوب برجام خبر داد و افزود: در حوزه نفت شرایط خوبی داریم، در حوزه بیمه‌ها و مراودات اقتصادی مشکلات رفع شده، حتی در حوزه پولی و بانکی هم بن‌بست وجود ندارد بلکه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که بخشی از آن به بیرون برمی‌گردد و بخشی هم به آمادگی و به‌روز شدن بانک‌های داخلی مربوط می‌شود. وی ادامه داد: مشکل اصلی تحریم‌های اولیه امریکا علیه ملت ماست که البته با مذاکرات هسته‌یی ارتباط نداشت ولی مانع انتفاع ملت از اجرای برجام می‌شود. ما می‌خواهیم از همه ظرفیت‌های برجام استفاده کنیم برای مثال باتوجه به برخی عهدشکنی‌ها تلاش کردیم کمیسیون مشترک را راه‌اندازی کنیم که یکی از ظرفیت‌های مهم برجام است. نخستین محصول تلاش در جهت راه‌اندازی کمیسیون مشترک صدور مجوز خرید هواپیما بود که مشکل خرید هواپیما حل شد. به گفته عراقچی، برخی دیگر از تحریم‌ها که مربوط به حقوق بشر و تروریسم می‌شود نیز از مشکلات دیگر اجرای برجام است. البته برخی مشکلات ما در مسیر اجرای برجام شرکای تجاری ایران است که پیگیر حل آن هستیم. معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه انتخابات امریکا بی‌تاثیر در شرایط اجرای برجام نیست، افزود: باتوجه به مواضعی که نامزدهای ریاست‌جمهوری امریکا دارند بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی را در شرایط برزخی نگه داشته است. وی تاکید کرده است که آن بخش از شرایط مورد اشاره مقام معظم رهبری مربوط به قبل از اجرای برجام بود، اگر تامین نمی‌شد برجام اجرا نمی‌شد و بخشی که مربوط به بعد از آغاز برجام بود نیز مو به مو عملیاتی و پیگیری شده است.

طبق سخنان عراقچی، برجام موانع فعالیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را از سر راه برداشته و آثار آن به مرور زمان نشان داده خواهد شد. وی گفت: البته نباید انتظار معجزه داشته باشیم مابقی دستیابی به اهداف به نحوه فعالیت‌ها و تلاش‌های ما بستگی دارد. عراقچی در پایان درمورد تحریم‌های جدید امریکایی‌ها علیه ایران گفت: تحریم‌های جدید امریکایی‌ها برخلاف شروط تعیین شده ازسوی مقام معظم رهبری بود ولو اینکه نقض فاحش نباشد و ازسوی یکی از اعضای 1+5 باشد ولو اینکه تحریم افراد باشد نه تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران.

مشکلات برجام به‌علت تعلل طرف مقابل است

پس از اتمام جلسه کمیته هسته‌یی کمیسیون امنیت ملی پارلمان، عراقچی بین خبرنگاران آمد تا در حاشیه آن جلسه مهم پاسخگوی رسانه‌ها باشد. او گفت: کمیته هسته‌یی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی وظیفه بحث و بررسی درخصوص اجرای برجام و همین‌طور تهیه گزارش‌هایی را برعهده دارد که کمیسیون باید به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه بدهد. از آنجا که اعضای کمیته هسته‌یی مجلس در آستانه ارائه نخستین گزارش خود هستند، لازم بود که ما نیز در جلسه این کمیته حاضر شویم و گزارش آخرین وضعیت را هم در حوزه هسته‌یی و هم در حوزه رفع تحریم‌ها ارائه کنیم.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: همان‌طور که مشاهده شد چند روز پیش اوفک یک‌سری از دستورالعمل‌های خود را اصلاح کرد و مسیرهای جدید و بهتری را برای تعاملات بانکی باز کرد. عمده مشکلات ما در حوزه بانکی است ولی این‌طور نیست که در نقل‌وانتقالات مالی دچار بن‌بست باشیم، بلکه امور در حال انجام است. البته مشکلات و چالش‌هایی که وجود دارد، منوط به این است که کشورهای غربی به‌خصوص امریکا راهگشایی‌های بیشتری را در زمینه تحریم‌ها انجام دهند که این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه درخصوص اینکه آیا پس از سفر رییس‌جمهور به سازمان ملل و انجام نشست مشترک با وزرای1+5 درخصوص برجام آیا تغییر مثبتی ایجاد شده است یا خیر، خاطرنشان کرد: در جریان حضور رییس‌جمهور ایران در نیویورک، برای نخستین‌بار کمیسیون مشترک ایران با 1+5 را در سطح وزرای امور خارجه برگزار کردیم. وی ادامه داد: معمولا کمیسیون مشترک در سطح معاونان وزرا تشکیل می‌شود که تاکنون 5جلسه را بعد از برجام تشکیل داده‌اند.

حضور در نشست لوزان منوط به تحقق شروط

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در ادامه سخنانش با بیان اینکه همین چالش‌ها باعث شد تا برای نخستین‌بار درخواست کنیم که به‌دلیل کوتاهی‌هایی که طرف مقابل داشته است، کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه تشکیل شود، بیان کرد: در آن جلسه بحث‌های بسیار جدی و مفصلی صورت گرفت. ایراداتی که وجود داشت نه‌تنها فقط از طرف جمهوری اسلامی ایران بلکه از طرف اعضای1+5 مورداعتراف بود و بعضی از آنها نیز بر رفع این چالش‌ها اصرار داشتند.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: ملاقات‌های دوجانبه‌یی هم که آقای روحانی در نیویورک داشتند بسیار موثر بود، چند حرکت عمده را همزمان با همین کمیسیون و بعد از آن شاهد بودیم. وی افزود: مجوز فروش هواپیما به ایران هم برای ایرباس و هم برای بویینگ را امریکایی‌ها بالاخره صادر کردند. دستورالعمل‌های اوفک -دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا- را مقدار زیادی اصلاح کردند و راهگشایی‌هایی هم در زمینه تبادلات دلاری و هم در زمینه مسائل بانکی ایجاد کردند. همین‌طور در مسائل بانکی تماس‌هایی را برای رفع مشکلات با اروپایی‌ها و بانک‌های بزرگ اروپایی برقرار کردند.

عراقچی ادامه داد: این راهگشایی‌ها همزمان و بعد از سفر آقای روحانی به نیویورک بود، زمانی که ما درخواست جلسه وزرا را کردیم و اصرار بر رسیدگی به موارد کوتاهی به‌خصوص طرف امریکایی صورت گرفت، طرف‌های مقابل تا مقدار زیادی به جنب‌وجوش افتادند و همزمان با برگزاری این کمیسیون، مجوزها را صادر کردند و بعضی گشایش‌های بانکی نیز ایجاد شد که این موضوعات نتیجه نخستین نشست مشترک وزرای 1+5 بود. به گزارش خانه ملت، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه درخصوص سفر ظریف به لوزان، نیز گفت: برای رسیدگی به موضوع سوریه یک جمع بین‌المللی وجود دارد که حدود 17کشور در آن شرکت دارند که گروه حمایت بین‌المللی از سوریه نام داشت.

او با بیان اینکه این گروه تاکنون در جلسات خود چندان موفق نبوده است، تاکید کرد: شاید یکی از دلایل آن، تعداد زیاد کشورهای عضو این گروه بوده است. تصمیم گرفته شد در جمع کوچک‌تری این جلسه برگزار شود، از جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت به عمل آمد که بعد از اینکه شرایط ما محقق شد، آقای ظریف تصمیم گرفت در این جلسه شرکت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر