عمارت دختر مظفرالدین ‌شاه در آستانه تخریب

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۵۱

تصورش سخت است که در حیاط یک مدرسه راهنمایی دخترانه در تهران یک عمارت تاریخی متعلق به دختر مظفرالدین‌شاه قاجار باشد که در وضعیت نامناسب قرار دارد که رفته ‌رفته تبدیل به بنای مخروبه شده به گونه‌یی که این روزها به دلیل حجم بالای فرسودگی‌اش به جای اینکه فرصتی باشد به تهدیدی برای جان دانش‌آموزان مدرسه بدل شده است.

از آن بنای تاریخی چیز زیادی باقی نمانده است، ترک‌های عمیق در دیوارها، پله‌های شکسته که هر لحظه امکان فرو ریختن‌شان وجود دارد و گچ‌بری‌های ریخته شده نمازخانه فخرالدوله، شیشه‌های رنگی شکسته، کاشی‌های لعابی که یکی در میان از دیوار کنده شده و... همه و همه گواه اتفاقی ناگوار را می‌دهد.

مسوولان مدرسه هم دور تا دور این بنای تاریخی را با بدسلیقگی از ترس ریزش احتمالی پوشانده‌اند و اعلام کرده‌اند که بارها و بارها به سازمان میراث فرهنگی و شهرداری منطقه نامه نوشته‌اند که فکری به حال این عمارتی که هر روز قسمتی از آن روی دانش‌آموزان می‌ریزد؛ کنند اما در این سال‌ها هیچ اتفاقی در راستای بهبود وضعیت رخ نداده! علی‌محمد سعادتی، قائم مقام شهرداری منطقه12 گفت: شهرداری نمی‌تواند به مباحث مرمت عرصه‌های خصوصی وارد شود و تنها مرمت و احیای عرصه‌های عمومی شهر همچون معابر و... آن هم با نظر و اجازه شورای شهر امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه مرمت این عمارت هزینه زیادی در برخواهد داشت، گفت: باید مالک مدرسه و وزارت آموزش و پرورش به عنوان بهره‌بردار و سازمان میراث فرهنگی در راستای مرمت و احیای این بنای تاریخی با یکدیگر مشارکت داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر