کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۴۷

آمادگی «پترو ایران» برای اجرای پروژه‌های دریایی

شانا| مدیرعامل شرکت پتروایران از توافق با شرکای بین‌المللی برای اجرای پروژه‌های نفتی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی خبر داد و گفت: «فعلا تمرکزمان فعالیت در حوزه‌های دریایی است».

رهام قاسمی با اشاره به برنامه‌های شرکت پتروایران برای فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید، گفت: «استراتژی ما فعلا این است که در پروژه‌های خشکی حضور نداشته باشیم».

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانایی‌های پتروایران برای فعالیت در حوزه‌های دریایی، ادامه داد: «بهتر است فعلا روی این نوع پروژه‌ها تمرکز کنیم».

قاسمی با بیان اینکه شرکای بین‌المللی خود را برای فعالیت در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی شناسایی کرده و با آنها نیز توافق‌هایی را انجام داده‌ایم، گفت: «آماده اجرای پروژه در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی هستیم».

مدیرعامل شرکت پتروایران با اشاره به محدودیت تامین منابع مالی برای اجرای مگاپروژه از سوی این شرکت، ادامه داد: البته به دنبال جذب منابع مالی برای حضور در پروژه‌های کوچک و متوسط در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی هستیم.

شرکت پتروایران یکی از 11شرکت تایید صلاحیت شده از سوی وزارت نفت برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید (E&P) است.

شرکت ملی نفت ایران سبدی از مدل‌های قراردادی را شامل مدل جدید قراردادهای نفتی، بیع متقابل و EPCF را برای اجرای پروژه‌های نفتی و گاز مورد استفاده قرار می‌دهد و در برخی طرح‌ها از منابع داخلی بهره می‌گیرد.

بر این اساس، شرکت‌های داخلی می‌توانند راهبری میدان‌های متوسط و کوچک را برعهده گیرند و با همکاری شرکت‌های خارجی یا به صورت مستقل، فعالیت‌های موضوع قرارداد را دنبال کنند.

میدان‌های بزرگ نیز در قالب قراردادهای جدید نفتی به شرکت‌های خارجی واگذار می‌شوند و این شرکت‌ها با همکاری شرکت ایرانی صاحب صلاحیت در میدان مدنظر فعالیت می‌کنند.


مذاکره OMV با ایران برای خرید بلندمدت نفت

فارس| پس از مذاکرات جدی ایران برای صادرات نفت خام به شرکت MOL مجارستان با حجم 140هزار بشکه در روز از ابتدای آبان‌ماه سال جاری، هم‌اکنون مذاکرات ایران با شرکت OMV اتریش نیز به نتیجه رسیده است، به‌طوری‌که فروش نفت خام ایران به این شرکت اتریشی در قالب قراردادهای تک‌محموله آغاز شده است.

براساس اعلام مسوولان شرکت ملی نفت ایران، تاکنون یک محموله یک میلیون بشکه‌یی نفت خام تحویل این شرکت اتریشی شده و قرار است، همزمان با آغاز فروش تک‌محموله‌یی نفت، مذاکرات برای امضای قرارداد بلندمدت فروش نفت خام به این شرکت اتریشی آغاز شود.

ظاهرا این شرکت اتریشی که خریدار نفت سنگین ایران است، پیش‌تر از طریق دیگر کشورها نفت ایران را دریافت می‌کرد، اما پس از مذاکرات سیاسی ایران با 6کشور جهان این شرکت به‌طور مستقیم اقدام به خرید نفت ایران کرده است.

بر این اساس، نفت خام فروخته شده به شرکت «او‌ام وی» اتریش شامل ترکیبی از دو نوع نفت خام سبک و سنگین در دو پالایشگاه وابسته به این شرکت در اتریش و رومانی مورد استفاده قرار گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر