روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۴۴

شرایط تک‌نرخی کردن ارز فراهم نیست

گروه تجارت| بانک مرکزی و وزیر اقتصاد وعده تک‌نرخی شدن ارز تا پایان سال را داده‌اند ولی رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان اینکه شرایط تک‌نرخی کردن ارز فراهم نیست، گفت: بعید است که دولت بتواند نیازهای متقاضیان ارز را فراهم کند. رضی‌میری در پاسخ به این سوال که آیا وعده بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای تک‌نرخی کردن نرخ ارز تا پایان سال با شرایط موجود اقتصادی عملی می‌شود، گفت: شرایط آن فراهم نشده و ما در رابطه با ارز هنوز با مشکلات عدیده‌یی مواجه هستیم. رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان اینکه سیاست‌ها در رابطه با نرخ ارز با هم همخوانی ندارد، افزود: از طرفی مساله عدم تمرکز اقتصاد روی بخش خصوصی و برعکس تمرکز اقتصاد روی بخش دولتی و غیر‌دولتی و نهادهای فعال در بخش اقتصاد که نه خصوصی است و نه دولتی؛ اجازه نمی‌دهد که آن طور که باید دولت سیاست خود را مبنی بر تک‌نرخی کردن ارز اعمال کند. وی با تاکید بر اینکه تک‌نرخی کردن ارز به این معناست که دولت بتواند به‌طور کامل نیاز متقاضیان ارز را فراهم کند، گفت: در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد که دولت تمام نیاز متقاضیان به ارز را تامین کند. میری تصریح کرد: براساس قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه نرخ ارز باید مطابق با مابه‌التفاوت نرخ تورم خارجی و داخلی تعیین شود. رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با اشاره به اینکه شرایط مالی دولت پس از برجام با توجه به اینکه امکان بازگرداندن پول‌های بلوکه شده در بانک‌های سایر کشورها برای دولت فراهم شده است، گفت: این شرایط این امکان را به دولت می‌دهد که نرخ دلار را ثابت نگه دارد، یا نرخ آن را پایین آورد که با این کار به صادرات غیرنفتی لطمه وارد می‌شود.


گرانی پژو ۲۰۶ و سمند

اعمال نشده است

گروه صنعت| در حالی که برخی خبرگزاری‌ها در روز گذشته خبر از گران شدن دو محصول ایران‌خودرو ‌دادند، ایران‌خودرو اعلام کرد: با وجود ابلاغ افزایش قیمت دو محصول پژو ۲۰۶ و سمند به نمایندگی‌های فروش طبق مجوز شورای رقابت ولی هنوز محصولات ایران‌خودرو افزایش قیمتی نداشته است. گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: باوجود اینکه برخی رسانه‌ها روز جمعه از افزایش قیمت محصولات ایران خودرو خبر داده‌اند، اما این شرکت هیچ افزایش قیمتی در محصولات خود نداشته است و جدولی که در کانال تلگرامی یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شده، توضیحاتی در ذیل خود دارد که متاسفانه از خبر حذف شده است. در توضیحات این جدول آمده است که قیمت‌های مشخص شده برای محصولات پژو 206 و سمند فعلا اجرا نمی‌شود و زمان اجرای آن متعاقبا اعلام خواهد شد. بنابر اعلام ایران‌خودرو، قیمت درج شده در جدول قیمت محصولات ایران‌خودرو برای دو محصول پژو 206 و سمند براساس مجوز شورای رقابت در خردادماه سال جاری تعیین و از مردادماه در سایت فروش درج شده، اما ایران‌خودرو این افزایش قیمت را تاکنون اعمال نکرده و محصولات با قیمت قبلی عرضه می‌شوند.


روز ملی صادرات

فضایی برای خصولتی‌ها نباشد

گروه تجارت| صادرکنندگان نمونه در روز ملی صادرات، 29 مهرماه انتخاب می‌شود و رییس کنفدراسیون صادرات ایران معتقد است: روز ملی صادرات نباید فضایی برای خصولتی‌ها و دولتی‌ها باشد. محمد لاهوتی درخصوص برگزاری روز ملی صادرات و تحقق وعده‌های داده‌شده به صادرکنندگان نمونه گفت: طی سال‌های گذشته درباره نرخ تسهیلات وعده‌هایی به صادرکنندگان داده شد همچنین قرار شد ارزهایی که از سال ۹۱ در بانک‌ها بلوکه شده بود، بر اساس نرخ ارز آزاد در صرافی بانک‌ها محاسبه شده و به صادرکنندگان پرداخت شود که این موضوع هم هنوز عملی نشده است. وی با بیان اینکه موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات برای صادرکنندگان هم سال گذشته مطرح شده بود، افزود: این وعده هم عملی نشد و فقط سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که صادرکنندگان برخی کالاها بابت تسهیلاتی که از بانک توسعه صادرات دریافت کرده‌ند، بخشی از سود را تخفیف می‌گیرند. رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اعلام اینکه این یارانه در زمان سررسید اقساط محاسبه می‌شود، گفت: بعید می‌دانم تاکنون صادرکننده‌یی از این یارانه تسهیلات استفاده کرده باشد. لاهوتی با بیان اینکه وقتی برگزاری روز ملی صادرات کلید خورد، قرار بر این بود که برای صادرکنندگان نمونه تسهیلات ویژه‌یی در نظرگرفته شود، اظهار داشت: جدا از این تسهیلات، قرار بر این بود که کارت ویژه‌یی برای آنها صادر شود که در هر زمان با مسوولان و وزرا دیدار کرده و مشکلات خود را مطرح کنند. رییس کنفدراسیون صادرات با اعلام اینکه در اغلب کشورهای دنیا برای صادرکنندگان نمونه کانال سبز ایجاد می‌کنند تا کاهش زمان را در فرآیند تولید و صادرات داشته باشند، اظهار داشت: با گذشت حدود ۱۴سال از انتخاب صادرکننده نمونه، شرایط ویژه‌یی برای صادرکنندگان نمونه دیده نشده است.


اتاق بازرگانی پاسخگوی سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی باشد

گروه تجارت| کارت‌های بازرگانی در سال‌های گذشته مورد سوءاستفاده‌های زیادی قرار گرفته و اکنون رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این سوءاستفاده‌ها گفت: اتاق بازرگانی حق صدور کارت برای هر شخص را ندارد و باید در برابر اقدامات خود پاسخگو باشد. محمدرضا پورابراهیمی از بررسی موضوع کارت‌های بازرگانی اجاره‌یی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی یک امر محرز بوده که راهکارهای مناسبی برای رفع این مشکل وجود دارد و کمیسیون اقتصادی در نظر دارد که با حضور مسوولان اتاق بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نشستی تشکیل دهد تا از تخلفات رخ داده در استفاده از کارت‌های بازرگانی جلوگیری شود. نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: با اتخاذ تصمیمی مناسب می‌توان در راستای شفاف‌سازی و جلوگیری از سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی و اجاره دادن این کارت‌ها با وکالت‌های نامرتبط گام برداشت. مجموعه اتاق بازرگانی باید چارچوب مشخصی برای ارائه کارت‌های بازرگانی تعریف و مشخص کند تا امکان نظارت فراهم شود. وی ادامه داد: در ارائه کارت‌های بازرگانی باید رتبه‌سنجی افراد لحاظ شود؛ رتبه‌بندی و امتیازبندی کمک می‌کند که نظارت‌ها دقیق شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر