پاسخ به یک تناقض

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۲۶

گروه بنگاه‌ها|

بعد از گزارش‌های «تعادل» درباره وجود ابهام بر سر راه تسهیلات ویژه رونق تولید و توسعه کسب و کار کوچک و متوسط، توجه بسیاری از رسانه‌های گروهی کشورمان معطوف ابهامات آماری این طرح شد؛ طی هفته گذشته برنامه تیتر امشب شبکه خبر با دعوت از کارشناسان اقتصادی تلاش کرد ابعاد و زوایای مختلف این ابهامات را بررسی کند و با استفاده از اعداد و ارقام مطرح شده در این گزارش‌ها، آمارهای ارائه شده را به چالش بکشد؛ سایر روزنامه‌ها و رسانه‌های گروهی نیز هر کدام براساس سیاست‌گذاری‌های کلان خود گزارش تحلیلی روزنامه تعادل را مورد بررسی قرار دادند و از منظر خود در این باره به اظهارنظر پرداختند. اما با فروکش کردن فضای هیجانی ابتدایی و با آرام‌تر شدن فضا به نظر می‌رسد که تناقض‌های مطرح شده در آمارها آرام آرام رخ می‌نمایاند و تفاوت اعداد و ارقامی که مسوولان کارگروه‌های استانی طرح از یک طرف و مدیران بانکی از سوی دیگر اعلام می‌کنند، مشخص‌تر می‌شود. همانطور که در گزارش‌های قبلی هم به آن اشاره شد، آمارهایی که از سوی مدیران بانکی پیرامون تسهیلات اعطایی بنگاه‌های کوچک و متوسط در اختیار دولتمردان قرار داده شده است با واقعیات موجود در استان‌ها تناسبی ندارد و اهالی اقتصاد و فعالان بخش خصوصی در استان‌های مختلف معتقدند باید در آمارهایی که به عنوان تسهیلات اعطایی در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، تجدیدنظر جدی کرد. روز گذشته نیز مسوولان اقتصادی و اجرایی استان‌های خراسان جنوبی و مازندران اعداد و ارقام تازه‌یی از تسهیلاتی ذیل عنوان تسهیلات رونق تولید در استان‌ها ارائه کردند که تکمیل‌کننده گزارش‌هایی است که پیش از این صفحه بنگاه‌های تعادل به آنها اشاره کرده بود. مثلا در استان خراسان جنوبی حدود 100میلیارد تومان در قالب طرح توسعه کسب و کار کوچک و متوسط اعطا شده است و در استان مازندران نیز اعلام شد که 466بنگاه اقتصادی حدود 200میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند با توجه به این واقعیت که منظور روزنامه تعادل از بررسی موضوع نه در راستای جهت‌گیری‌های سیاسی و جناحی بلکه در مسیر منافع ملی کشورمان است، ارزیابی این موضوع را براساس آمارهای مستند همچنان دنبال می‌کنیم تا درنهایت تصویری از واقعیت مشخص شود.


پرداخت 100میلیارد تومان تسهیلات

به 143واحد صنعتی خراسان جنوبی

نخستین چراغ اظهارنظرهای هفته درباره سرنوشت تسهیلات اعطایی به استان‌ها را مهدی پارسا، رییس اداره امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی روشن کرد. پارسا با اشاره به تعداد بنگاه‌هایی که مشمول این طرح شده‌اند، گفت: «امسال 143واحد صنعتی استان با دریافت یک‌هزار و 180میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات رونق اقتصادی و تسهیلات مستقیم بانک‌ها از رکود خارج شدند.»

مهدی پارسا افزود: «از ابتدای سال جاری تاکنون 89واحد صنعتی به میزان 790میلیارد ریال از محل تسهیلات رونق اقتصادی و 54واحد صنعتی به میزان 390میلیارد ریال از محل تسهیلات مستقیم بانک‌ها اعتبار دریافت کردند.»

وی گفت: «در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های اولویت دار، 36پروژه ملی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شد که از این تعداد 3پروژه از خراسان جنوبی است. 3طرح فولاد قاینات، سیمان باقران و کک طبس در استان جزو 36طرح ملی قرار گرفت که با راه‌اندازی این پروژه‌ها برای هزار و 300نفر اشتغال ایجاد می‌شود.»

پارسا یادآور شد: «معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون چندین مرتبه از این پروژه‌ها در استان بازید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات این واحدها قرار گرفت. همچنین موانع تولید و فرآوری این واحدها در 3کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح و رصد شد، سپس به 2کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کشور ابلاغ شد.» وی یکی از مشکلات پروژه سیمان باقران را مشکل پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش ذکر کرد و افزود: «این مشکل در دست بررسی است و به زودی رفع خواهد شد.» وی گفت: «در این 3پروژه مهم اقتصادی استان، 14میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است.»گفتنی است چندی پیش رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفته بود: «در سال 1395 به میزان 4هزار میلیارد ریال تسهیلات برای رونق واحدهای صنعتی و تولیدی استان اختصاص یافته است.»


خروج از رکود 466واحد صنعتی مازندران

استان مازندران ازجمله استان‌هایی محسوب می‌شود که ظرفیت‌های فراوانی در بخش مشاغل کوچک و متوسط در آن وجود دارد، بنابراین فعالان اقتصادی این استان خواستار توجه بیشتر مسوولان اجرایی به این ظرفیت‌ها هستند. معاون امور هماهنگی اقتصادی و مدیریت منابع استانداری مازندران گفت: «با پرداخت تسهیلات بسته رونق تولید 466واحد صنعتی این خطه شمال کشور از رکود خارج شدند.»

حسن خیریانپور افزود: «درمجموع این واحدهای صنعتی 200میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید را از بانک‌های استانی دریافت کردند. 339واحد تولیدی که از محل دریافت این تسهیلات از رکود خارج شده در بخش فرآوری محصولات کشاورزی فعالیت دارند.» وی تعداد واحدهای صنعتی و تجاری که با اجرای طرح بسته رونق تولید از رکود خارج شده را 127واحد اعلام کرده است. به گفته خیریانپور، درمجموع با خروج از رکود این واحدهای صنعتی تاکنون 316نفر از کارگران این واحدها به سرکار خود برگشتند.


انعقاد قرارداد بانک‌ها با 472واحد صنعتی

معاون استاندار مازندران گفت، همچنین بانک‌های دولتی در این استان با 472واحد صنعتی و کشاورزی نیز برای پرداخت تسهیلات رونق تولید و خروج از رکود قرارداد بستند که به زودی به این واحدها نیز وام پرداخت می‌شود.

خیریانپور افزود: «با پرداخت تسهیلات به این واحدها، تعداد واحدهای صنعتی و کشاورزی مازندران که موفق به دریافت تسهیلات می‌شوند به بیش از 938واحد می‌رسد.»

وی مجموع تسهیلات رونق تولید سهم مازندران را 4هزار و 700میلیارد ریال اعلام کرده که تاکنون بیش از 50درصد از این تسهیلات پرداخت شد.

معاون استاندار مازندران تعداد واحدهای صنعتی و کشاورزی متقاضی دریافت تسهیلات رونق تولید در مازندران را 2هزار و 526واحد اعلام کرد. خیریانپور گفت، مازندران در پرداخت تسهیلات رونق تولید و خروج از رکود در بین 31 استان کشور رتبه برتر را کسب کرد و بانک‌های کشاورزی، ملی و صنعت و معدن نیز در بین بانک‌های دولتی بیشترین پرداختی را به خود اختصاص دادند.

وی ابراز امیدواری کرد با اتمام سهم 4هزار و 700میلیارد ریالی تسهیلات رونق تولید، بار دیگر سهم بیشتری به این خطه شمال کشور اختصاص داده شود.

مازندران بیش از 3هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد که افزون بر 60هزار نفر در این واحدها اشتغال دارند.

پیگیری اعداد و ارقامی که از دل صحبت‌های مسوولان اقتصادی و اجرایی استان‌های خراسان جنوبی و مازندران به عینه مشخص است، آن است که طرح رونق تولید در استان‌ها توانسته تحرک نسبی را در پویایی فعالیت‌ بنگاه‌ها ایجاد کند، اما حجم و تعداد و بنگاه‌هایی که به نوعی در سایه حمایتی این طرح قرار گرفته‌اند، محدود است و بسیاری از فعالان اقتصادی از دولت می‌خواهند که دامنه تسهیلات اعطایی را گسترش دهد تا فرآیند تامین مالی بنگاه‌ها به اهداف از پیش تعیین‌شده‌اش دست پیدا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر