رشد شاخص کل در واکنش به ورود سرمایه‌گذاران خارجی

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۲۰

گروه بورس|

هفته گذشته بازار سهام ایران مانند دیگر بازارها چندان فعال نبود. بر این اساس شاخص کل بورس، در 3روز نخست هفته گذشته با رشد 0.6درصد معادل 472 واحد همراه بود که خودروساز‌ها، معدنی‌ها، فلزی‌ها و پالایشی‌ها نقش پررنگی در این افزایش داشته‌اند.

به گزارش «تعادل»، در روزهای گذشته خبر انعقاد قرارداد سایپا کاشان با سیتروئن و نهایی شدن قرارداد ایران‌خودرو و پژو از اخباری بود که می‌توانست به محض اعلام باعث تعدیل مثبت در قیمت سهام‌های گروه خودرویی باشد اما باوجود این موضوع، خودرویی‌ها در این روزها اصلاح قیمت را تجربه کردند.

در عین حال در هفته‌های قبل‌تر سهام تعدادی از خودروسازان شاهد رشد بالای ۱۰درصد بود که این دو موضوع در کنار هم می‌تواند نشانگر این باشد که قبل از بسته شدن قرارداد‌ها و افشای اطلاعات مربوط به آن، اطلاعات در این خصوص به نوعی درز کرده و قیمت‌ها قبلا به این خبر واکنش نشان داده است.

از طرف دیگر این‌طور که شنیده شده منبع مالی در این قرارداد‌ها قرار است از منابع داخلی تامین شود در صورتی که بازار سرمایه ایران علاقه‌مند است این منابع از خارج کشور تامین شود درنتیجه باوجود اهمیت این موضوع، قراردادهای مذکور نمی‌تواند به نیازهای بازار سرمایه پاسخ چندانی دهد و درنتیجه با انعقاد این قراردادها آن‌طور که انتظار می‌رود، نمی‌توان در صورت‌های مالی این شرکت‌ها سود شناسایی کرد.

ازسوی دیگر افزایش چند دلاری قیمت نفت طی روزهای گذشته، سهام پالایشی‌ها را نیز ارتقا بخشید. این درحالی است که پیش‌بینی می‌شود در آینده نیز قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه دهد.

رشد نماگرهای بورسی طی 3روز کاری

در پایان معاملات هفته منتهی به 19مهر95، شاخص کل با 0.6درصد افزایش روبه‌رو شد و شاخص کل با 472واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم 77هزار و 655واحد رسید. شاخص بازار اول با 500واحد افزایش به رقم 54هزار و 418واحد بالغ شد و نسبت به هفته قبل خود 0.9درصد رشد داشته است. شاخص بازار دوم هم با 28واحد افزایش عدد 169هزار و 360واحد را تجربه کرد و همچنان نسبت به هفته قبل خود بدون تغییر باقی ‌ماند.

در 3روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق‌تقدم به 719میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل 45درصد کاهش یافته است. در این هفته تعداد 2میلیارد و 861میلیون سهم و حق‌تقدم در 198هزار دفعه موردمعامله قرار گرفت که این مقدار نسبت به هفته گذشته، کاهش 55درصدی را نشان می‌دهد. این درحالی است که تعداد 2میلیون واحد از صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 2میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

همچنین شاخص آزاد شناور که در چهاردهم مهر۱۳۹۵ در سطح ۸۶هزار و ۶۸واحدی قرار داشت، در این مدت با رشد ۵۲۲واحدی رقم ۸۶هزار و ۵۹۰واحدی را تجربه کرد. در مدت مشابه، شاخص بازار اول توانست ۵۰۱واحد بالا رود و در تراز ۵۴هزار و ۴۱۸واحدی به کار خود خاتمه دهد. علاوه بر این شاخص بازار دوم با ۲۷واحد رشد، خود را از تراز ۱۶۹هزار و ۳۳۲واحدی تا تراز ۱۶۹هزار و ۳۵۹واحدی بالا کشید. همچنین در آخرین روز معاملات هفته نماگر بازار سرمایه ۲۱۹واحد معادل 0.3درصد، صعود کرد و شاخص آزاد شناور نیز توانست بیش از ۳۶۰واحد بالا برود.


توسعه بازار بدهی در فرابورس ایران

در هفته‌ گذشته که تنها با 3روز معاملاتی همراه بود، تعداد 612میلیون اوراق در 95هزار دفعه در بازارهای فرابورس مبادله شد که ارزش آن بالغ بر هزار و 406میلیارد تومان بود. هفته گذشته شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 12واحدی همراه شد و در روز دوشنبه به ارتفاع 823واحدی رسید.

در همین حال ارزش بازار نیز رشد بیش از 500میلیارد تومان را تجربه کرد و تا رقم 97هزار و 457میلیارد تومان را در آخرین روز کاری هفته گذشته به ثبت رساند. در میان بازارهای فرابورس، بازار ابزارهای نوین مالی بهترین عملکرد هفتگی را شاهد بود. در این بازار 20میلیون ورقه به ارزش هزار و 223میلیارد تومان معامله شد که از رشد 45 و 384درصدی حجم و ارزش معاملات در این بازار حکایت داشت.

به‌ترتیب در بازارهای سهام شامل بازار اول، دوم و پایه نیز تعداد 88میلیون، 327میلیون و 177میلیون سهم موردمبادله قرار گرفت که به‌ترتیب با ارزش 19میلیارد، 123میلیارد و 39میلیارد تومانی همراه بود.

در همین حال دادوستد 12میلیون ورقه بدهی به ارزش هزار و 201میلیارد تومان، نتیجه نقل‌وانتقالات صورت گرفته در اوراق بدهی فرابورس ایران بود. ارقام مربوط به حجم و ارزش این اوراق، رشد بیش از 400درصدی را نسبت به هفته ماقبل تجربه کردند که بخش عمده این صعود نتیجه دو پذیره‌نویسی اوراق اجاره لوتوس پارسیان و اوراق مرابحه گندم در بازار ابزارهای نوین مالی بود.

ارزش اوراق اجاره تامین سرمایه لوتوس پارسیان به میزان 48میلیارد تومان و اوراق مرابحه گندم به میزان هزار میلیارد تومان بود که به‌ترتیب سود 16 و 20درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به‌همراه خواهند داشت. به این ترتیب با آغاز و اتمام پذیره‌نویسی اوراق اجاره و مرابحه‌یی که هفته گذشته در فرابورس ایران صورت گرفت، شاهد توسعه بیش از پیش بازار بدهی در این رکن بازار سرمایه هستیم که درراستای پاسخگویی به طیف وسیعی از نیازهای تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصادی در کشور رقم خورد.

این درحالی است که در هفته گذشته مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران از راه‌اندازی اوراق اجاره اسلامی در آینده نزدیک خبر داد. ازسوی دیگر اوراق مرابحه برای تامین مواد اولیه صنایع مهمی مانند سیمان و خودروسازی نیز در دست تدوین قرار گرفته و حدود 3هزار میلیارد تومان روی میز مناقصه قرار گرفته است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز با ارزش معاملاتی به اندازه 10 و 12میلیارد تومان در این هفته روبه‌رو شدند که اگرچه در مقیاس هفتگی با ریزش همراه بود، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 368 و 25درصدی را تجربه کردند.

هفته پیش گروه پالایشی‌ها، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و نیز گروه فلزات اساسی در پی معاملاتی به ارزش 24میلیارد، 20میلیارد و 20میلیارد تومان، بالاترین سهم از ارزش معاملات خرد بازار سهام (اول، دوم و پایه) را به خود اختصاص دادند. گروه پالایشی‌ها سهم 17درصدی و دو گروه دیگر نیز سهم 14درصدی را از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس دراختیار گرفتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر