سایت‌های افقی یا عمودی کدام‌یک پیروز میدان هستند؟

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۱۹


محمدحسین رفعت‌نژاد|

فعال در زمینه استارت‌آپ|

ابتدا به جهت درک بهتر موضوع وب‌سایت‌های افقی و عمودی را تعریف می‌کنیم. وب‌سایت‌های فروش طبقه‌بندی شده به آن دسته از وب‌سایت‌ها اطلاق می‌شوند که در آنها هر نوع کالا یا خدماتی فروخته می‌شود. این وب‌سایت‌ها خیلی زود بزرگ می‌شوند و در هر بازاری وارد می‌شوند ولی فقط در دسته‌یی که می‌دانند، برنده بازار خواهند بود، ظرفیت بسیار بیشتری را ایجاد می‌کنند و در همین قسمت‌هاست که به دنبال سود هستند. اما در مقابل این دسته، وب‌سایت‌های عمودی قرار دارند که در یک بخش عمل می‌کنند و گستره عظیمی از محصولات را به تبلیغ‌کنندگان و واسطه‌ها پیشنهاد می‌کنند که همین مساله باعث ارتباط بیشتر آنها می‌شود. واضح است که رقابت در این بازار بر سر به دست آوردن سهم بیشتر است.

برترین سایت‌های طبقه‌بندی شده نظیر

naspers.com، Schipsted.com، mercadolibre.com پورتال‌هایی هستند که کارشان را به صورت تجارت‌های ساده ولی گسترده و با برندی ساده شروع می‌کنند. آنها در بخش‌هایی مانند خودرو، کاریابی یا املاک با پشتوانه قوی مالی با تیم‌های بزرگ جهانی و در بازارهای متعدد شروع به کار می‌کنند.

در حالی که سایت‌های املاک عمودی در یک بخش عمل می‌کنند و گستره عظیمی از محصولات را به تبلیغ‌کنندگان و واسطه‌ها پیشنهاد می‌کنند که همین مساله باعث ارتباط بیشتر آنها می‌شود. آنها همچنین می‌توانند به صورت جدی‌تری بر مصرف‌کنندگان تمرکز کنند و معمولا بخشی از یک شبکه جهانی هستند.

بازیگران پیشرو در عرصه بازارهای عمودی بسیار گسترده و سودآورند. بعضی از آنها مانند سایت

Navent. com در امریکای لاتین در بازارهای محلی متمرکز می‌شوند، بازار را کاملا تصرف می‌کنند و رشدشان بسیار سریع است. «سایت‌های معمول همه‌چیز فروشی (طبقه‌بندی شده) در حال تبدیل شدن به پایگاهی برای سایت‌های عمودی به هم پیوسته هستند.»

در مرحله اول باید بدانید که بازار به دنبال چیست و با آنها در ارتباط باشید، آنها نیز باید بدانند که شما چه چیزی می‌فروشید و به عبارت دیگر باید لیست‌های مورد نیاز را داشته باشید. از طرف دیگر، سایت‌های عمودی برای برقراری ارتباط و توسعه بیشتر در همه جای دنیا، تیم‌های اختصاصی خود را در زمین بازی قرار می‌دهند تا روابطی کاملا انسانی را با حوزه‌های مرتبط کاری، کارشناسان املاک و سازندگان ایجاد کنند و اغلب از نرم‌افزارهای موبایل (اپلیکیشن‌ها) برای نزدیک شدن با عاملان فروش املاک بهره می‌برند و به بانک اطلاعات آنان دسترسی می‌یابند.

آنها می‌توانند به واسطه‌ها نزدیک‌تر شده و به همین دلیل در موقعیت بهتری برای کسب درآمد قرار دارند.، به ویژه در بخش املاک این اتفاق پررنگ‌تر است، چرا که برای آژانس‌های املاک، فروش ملک از راه دور تقریبا غیرممکن است.

همچنین باید بدانید که برای تهیه لیستی کیفی باید از اداره خارج شده و همه جا را گشته و تصاویر خوبی تهیه کنید. ممکن است راه خیلی دشواری باشد ولی مطمئنا از کیفیت بالایی برخوردار است. تمام اینها در حالی است که سایت‌های افقی سنتی، تیمی اختصاصی برای فروش ندارند، به عبارت دیگر و در حال حاضر، افقی‌ها، مدل نیمه رایگان را در پیش گرفته‌اند، یعنی فقط از برخی بخش‌ها کسب درآمد می‌کنند.


وب‌سایت‌های عمودی در بخش کیفیت هم پیروز میدان هستند

اگر شما لیست‌هایی باکیفیت و مطلوب نداشته باشید، مشتری‌های شما هم نمی‌توانند به خوبی هدایت شوند و تجربه جذابی با سایت شما نخواهند داشت و در نهایت شما نمی‌توانید درآمدی از این طریق کسب کنید. در حالی که عمودی‌ها همواره کیفیت را از طریق سازمان مرکزی کنترل می‌کنند، افقی‌ها پیشنهادات متفاوت و متغیری را به مشتری ارائه می‌دهند. البته باید بدانید، ازآنجا که لیست‌های کیفی از منابع مختلفی تهیه می‌شوند، بنابراین تایید آنها کار سختی است.

در اینجا این سوال مطرح است در نهایت چگونه می‌توان صحت و جعلی نبودن یک لیست را از میان هزاران لیست خودرو، کاریابی یا املاک تشخیص داد؟ این مساله بزرگ‌ترین چالش پیش روی شماست که باید به مرور زمان اصلاح شود.


عمودی‌ها در جذب متقاضی موفق‌ترند

عمودی‌ها در بخش جذب متقاضی و مشتری و همچنین کسب درآمد نیز موفق‌تر عمل می‌کنند، آنها با تحقیقات کافی بازار را برای مصرف‌کنندگان غربال می‌کنند. همه‌چیز به اطلاعات، فیلتر و توسعه اطلاعات بستگی دارد، چرا که عمودی‌ها بانک اطلاعاتی‌شان را از داده‌های املاکی پر کرده و آنها را به راحتی در اختیار مشتری و بازدید‌کنندگان سایت قرار می‌دهند.

از سوی دیگر، سایت‌های عمودی برای استفاده از اطلاعات، نقشه و تحقیقات محلی، کاملا در دسترس و قابل استفاده هستند، در حالی که سایت‌های طبقه‌بندی و افقی فقط فایل‌هایی با تطابق و امکانات پایین را به مشتری پیشنهاد می‌دهند و هیچ‌گونه اطلاعات تکمیلی در اختیار مشتری قرار نمی‌گیرد.


سایت‌های طبقه‌بندی شده در ایجاد ترافیک سایت برنده‌اند

سایت‌های طبقه‌بندی شده، فایل‌ها را به صورت لیست‌های کلی ارائه می‌کنند و برای فایل‌های خود هیچ نمونه و راهنمایی ارائه نمی‌کنند، بنابراین سایت‌های عمودی در مقایسه با افقی‌ها، تعداد کمتری فایل ولی با کیفیت بالا ارائه می‌کنند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که در بخش بازاریابی و تبلیغات، وب‌سایت‌های عمودی و در بخش کمیت افقی‌ها پیروز میدان هستند.

عمودی‌ها معمولا از نظر SEO و SEM یک ساختار بازاریابی کاملا حرفه‌یی دارند و به راحتی می‌توانند، برند خاص خود را بسازند، اما این کار برای آنها هزینه بالایی دارد. سایت طبقه‌بندی شده قصد دارد به عنوان رهبر و راهنمای این بازار شناخته شود، نه اینکه با برندهایی همانند خود رقابت کند. بنابراین نتیجه می‌گیریم که سایت‌های طبقه‌بندی شده به این دلیل هنوز در این بازار آشفته حضور داشته و از بین نرفته‌اند که با هزینه‌یی بسیار کم حجم بالایی از ترافیک و بازدید‌کننده را به سمت سایت خود می‌کشانند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر