اخبار

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۰۳

نرخ کارمزد خدمات بانکی تغییر کرد

با دستور بانک مرکزی تعرفه کارمزد ارائه خدمات بانکی در برخی موارد تغییر کرد، حداکثر این کارمزدها به ۵۰هزار تومان نیز می‌رسد.

به گزارش ایسنا، در حالی کارمزد به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی بانک‌ها در دنیا به شمار می‌رود که در سیستم بانکی ایران و به اذعان مدیران، منبع درآمدی بانک‌ها از این محل به کمتر از پنج‌درصد می‌رسد و عمده منابع درآمدی آنها از محل سود تسهیلات و واسطه‌گری تامین می‌شود که خود آسیب‌های بسیاری برای شبکه بانکی به همراه داشته است، موضوعی که بارها مورد تاکید رییس کل بانک مرکزی قرار گرفته و خواسته نظام بانکی از تامین هزینه‌های خود از محل واسطه‌گری به سمت استفاده بیشتر از کارمزد پیش برود.

این در حالی است که اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد بانک مرکزی طی بخشنامه‌یی در یازدهم مهرماه امسال به شبکه بانکی اعلام کرده تعرفه کارمزد ارائه خدمات درخصوص ضمانتنامه‌ها، حواله‌ها، صندوق‌های اجاره‌یی (صندوق امانات)، مدیریت اوراق بهادار مشتریان، وصول برات و انواع حساب‌ها تغییر کرده است و بانک‌ها باید براساس بخشنامه جدید عمل کنند. از این‌رو کارمزدهای بانکی از ۱۵مهرماه امسال با نرخ‌های جدید در بانک‌ها اعمال شده، البته این تغییر کارمزد شامل خدمات خودپردازها نشده و در این بخش ثابت باقی مانده است. در این بخشنامه ابلاغی به بانک‌ها می‌توان به نرخ کارمزد در چک‌های بانکی، رمزدار و همچنین وصول چک به عنوان مهم‌ترین تغییرات اشاره کرد.

در دستورالعمل جدید، کارمزد ضمانت‌های شرکت در مناقصه، مزایده و سایر ضمانتنامه‌ها برخلاف رویه قبلی بانک مرکزی یکسان تعیین شده است، همچنین از این پس کارمزد ضمانتنامه‌ها با یک ضریب ثابت محاسبه خواهد شد. از سویی دیگر نحوه محاسبه کارمزد درخصوص ضمانتنامه‌های دارای وثایق ترکیبی پس از کسر سپرده نقدی از مبلغ کل ضمانتنامه و براساس بالاترین سهم وثایق و در صورت برابری سهم آن طبق بالاترین ریسک‌های احتمالی برای وثایق محاسبه می‌شود.


افزایش نرخ دلار و سکه

گروه بانک و بیمه| روز دوشنبه 19مهر 95 و آخرین روز کاری هفته گذشته، در بازار ارز، دلار با 11تومان افزایش 3595 تومان، یورو با 14تومان رشد 4061 تومان و درهم با 3 تومان رشد 984تومان به فروش رسید.

به گزارش «تعادل» همچنین به دنبال افزایش نرخ جهانی طلا، قیمت اونس در بازار جهانی طلا با 4دلار و 20سنت افزایش به 1262دلار و 80 سنت رسید.

به دنبال این افزایش، در بازار تهران سکه طرح جدید با 2هزار تومان افزایش یک میلیون و 86 هزار تومان و طرح قدیم با 4هزار تومان رشد قیمت یک میلیون و 86هزار تومان معامله شد.

نیم سکه بدون تغییر 548 هزار تومان، ربع سکه با 2هزار تومان رشد 287هزار تومان، سکه گرمی با 2هزار تومان رشد 180هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار با 231تومان افزایش 110هزار و 381تومان فروخته شد.


آخرین خبر از پوشش بیمه‌ای نوسانات ارزی

مصوبه پوشش بیمه نوسانات نرخ ارز در انتظار اعلام نرخ‌های مربوطه توسط هیات دولت است.

مصوبه‌ مربوط به پوشش نوسانات مربوط به نوسانات نرخ ارز توسط صندوق ضمانت صادرات ایران به هیات دولت ارسال شده و در انتظار اعلام نرخ‌های مربوطه توسط هیات دولت برای ابلاغ و اجراست.

در این مصوبه شرایط عمومی بیمه‌نامه نوسانات ارزی تصویب شده و برای اجرایی شدن تنها در انتظار اعلام نرخ‌های مربوطه توسط هیات دولت است. این مصوبه در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی دولت در حال رسیدگی است و به احتمال بسیار زیاد طی یکی، دو ماه آینده ابلاغ و به مرحله اجرا در می‌آید.

از مزیت‌های مصوبه پوشش بیمه‌یی نوسانات نرخ ارز این است که ریسک‌های اعتباری یعنی عدم بازپرداخت برای خریداران و صادرکنندگان مدنظر قرار گرفته و اگر نتوانند در سررسید تعیین شده پول خود را دریافت کنند، صندوق ضمانت صادرات جبران خسارت می‌کند.

آرش شهرآیینی عضو صندوق ضمانت صادرات با اعلام این خبر به ایسنا در رابطه با علت پوشش بیمه‌یی نوسانات نرخ ارز توضیح داد: ریسک نوسانات نرخ ارز صادرکنندگان را نگران می‌کند که به دلیل نوسان‌های ارزی دچار خسارت شوند اما با در نظر گرفتن پوشش بیمه‌یی نوسانات نرخ ارز این دغدغه صادرکنندگان برطرف می‌شود تا بتوانند با شرایط بهتری کار خود را انجام دهند.


افزایش تقاضای تسهیلات مسکن یکم به‌دنبال کاهش نرخ سود

کاهش سود تسهیلات مسکن از ۱۱ به 9.5درصد تمایل برای دریافت تسهیلات از صندوق پس‌انداز مسکن یکم را تا حدود چهار برابر افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، تقاضا برای دریافت وام خانه یکمی‌ها از بانک مسکن که در تیرماه سال جاری به بیش از ۲۶۰نفر در روز نمی‌رسید هم‌اکنون در محدوده روزانه هزار نفر قرار دارد که وزیر راه‌وشهرسازی آن را سیاست اصولی تامین مالی مسکن می‌داند.

در روزهایی که ثبت‌نام حدود ۲۶۰نفر بود، کارشناسان معتقد بودند که این رقم نشان می‌دهد در سال آینده تعداد وام‌گیرندگان کمتر از ۱۰۰هزار نفر خواهد بود، لذا تقاضای موثری وارد بازار مسکن نمی‌شود. اما کاهش سود تسهیلات به 9.5درصد معادلات را تاحدودی به‌هم زد و با آمار فعلی می‌توان پیش‌بینی کرد تا یک سال آینده حدود ۳۶۰هزار نفر از وام مسکن استفاده کنند.

کسانی که تمایل به دریافت وام مسکن دارند باید سپرده‌گذاری کنند. بانک بعد از 6ماه به اندازه مبلغ سپرده و بعد از یک سال دو برابر مبلغ سپرده وام با سود 9.5درصد و مدت بازپرداخت حداکثر ۱۲ساله به آنها می‌دهد. رقم این بانک برای زوجین تهرانی تا سقف ۱۶۰میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر تا سقف ۱۲۰میلیون تومان و شهرهای کمتر از ۲۰۰هزار نفر ۸۰میلیون تومان خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر