روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۹۵

اصلاح قانون واگذاری شهرک‌های صنعتی

گروه صنعت مدیرعامل سازمان صنایع‌کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از اصلاح قانون واگذاری شهرک‌های صنعتی و صدور ضمانتنامه با ۵۰درصد کارمزد کمتر از بانک‌ها به واحدهای صنعتی توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک خبر داد و گفت: این قانون تا چند روز آینده به مجلس ارائه می‌شود. علی یزدانی گفت: این ضمانتنامه شامل تامین خرید مواد اولیه مورد نیاز بنگاه‌های کوچک است و ضمانتنامه اعتبار خرید مواد اولیه به نفع فروشنده بدون مراجعه به بانک با نرخ نیم تا 2درصد صادر می‌شود که به تناسب توافق خریدار و فروشنده است. معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه در جهت اصلاح فرآیندها، مجوزها یک روزه صادر می‌شود، افزود: در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در مناطق کمتر برخوردار با 50درصد تخفیف و برای شرکت‌های دانش‌بنیان، ایثارگران و نخبگان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با 10درصد تخفیف زمین واگذار می‌شود. وی با بیان اینکه بانک‌ها مکلف هستند قراردادهای ما را به عنوان وثیقه بپذیرند، افزود: با اصلاح قانون شهرک‌های صنعتی، 30درصد از سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در قالب مالیات بر ارزش افزوده به شهرک‌های صنعتی اختصاص می‌یابد که برای اقدامات زیرساختی هزینه خواهد شد.


اکران صنعت کشور برای بزرگان صنعتی دنیا

گروه صنعت شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران با حضور بیش از 900شرکت داخلی و خارجی روز گذشته (چهارشنبه) در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد. در این نمایشگاه 406شرکت داخلی و 527شرکت خارجی از 27کشور جهان حضور دارند. منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در جریان افتتاح نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران با اشاره به وضعیت رو به بهبود صنعت گفت، پیش‌بینی می‌کنیم رشد شاخص‌های صنعت در نیمه دوم سال 95 به 7درصد برسد. معظمی گفت: امسال حدود 4درصد افزایش فضای نمایشگاه داشته‌ایم و شرکت‌کنندگان خارجی نمایشگاه 37درصد بیشتر از سال قبل بوده‌اند که عمدتا در حال بررسی برای انجام سرمایه‌گذاری مشترک در داخل کشور هستند و این از برکات تعامل با جامعه جهانی بعد از برجام است. وی با اشاره به اعطای تسهیلات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به 10هزار واحد صنعتی که دارای بازار و تکنولوژی مناسب بوده‌اند، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم رشد صنعت در 6ماهه دوم سال به 7درصد برسد.


مشارکت با آلمان در ورود ماشین‌آلات صنعتی

گروه صنعت خلأ تکنولوژی و ماشین‌آلات پیشرفته در چند سال گذشته در صنایع کشور محسوس و این مشکل به خصوص در صنایع با تکنولوژی بالا جدی‌تر بوده است. پس از برجام اما اقدامات زیادی برای ورود ماشین‌آلات پیشرفته انجام شده و در همین راستا، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به ضرورت نوسازی ماشین‌آلات صنایع پلاستیک و پلیمر به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع واسطه‌یی که با صنایع مختلف در ارتباط است، گفت: در خصوص تامین قطعات یدکی و قطعات پرمصرف، تفاهم‌هایی میان ایران و کشورهای صاحب تکنولوژی ازجمله آلمان صورت گرفته تا در آینده نقشه تولید آنها در اختیار ایران قرار گیرد. هرویک یاریجانیان اظهار داشت: می‌توان گفت با بازگشت ماشین‌آلات آلمانی به بازار ایران مشکل بسیاری از صنایع رفع خواهد شد و در همین راستا، نماینده بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات صنعت پلاستیک و پلیمر جهان فعالیت رسمی خود را در ایران آغاز کرد. مدیرعامل کران سیما فام، نماینده رسمی کراس مافای آلمان در ایران در مراسم اعطای نمایندگی رسمی افزود: از خصوصیات این ماشین‌آلات علاوه بر برخورداری از تکنولوژی پیشرفته، انعطاف‌پذیری قابل توجه آنها جهت انطباق با نیازهاست؛ به گونه‌یی که هر ماشین علاوه بر کارکرد اصلی خود از امکانات اضافه‌یی برخوردار است که قادر به برآورده کردن طیف گسترده‌یی از نیازهای مشتریان است.


واگذاری کنترل قاچاق

در فروشگاه‌ها به اصناف

گروه صنعت رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت: در جلسه‌یی که با حضور معاون اول رییس‌جمهور، رییس اتاق اصناف و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، بازرسی فروشگاه‌ها برعهده اتاق اصناف ایران قرار گرفت. محمد طحان‌پور گفت: از این پس کنترل کالاهای قاچاق در فروشگاه‌ها را در بخش لوازم خانگی، این اتحادیه انجام می‌دهد. وی در عین حال با اشاره به طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق از ابتدای مهرماه عنوان کرد: این طرح ۱۵روز تمدید و به نیمه دوم سال جاری موکول شد و دلیل تمدید آن بود که برخی کالاها در بازار از ماه‌ها قبل خریداری شده بودند و فاکتور نداشتند و این در حالی بود که این کالاها نیز قاچاق نبودند و تنها باید برای دریافت فاکتور آنها اقدام شود. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه برخی شرکت‌ها واحدهای صنفی را تهدید می‌کنند که اگر به شما فاکتور ارائه دهیم باید مالیات بدهید، بیان کرد: ما اعلام کرده‌ایم حتی به برگ سبز هم نیاز نیست و باید فاکتور ارائه شود، اما متاسفانه افرادی که می‌خواهند فرار مالیاتی داشته باشند، از ارائه‌ فاکتور امتناع و واحدهای صنفی را تهدید می‌کنند.


الکترونیکی شدن فرآیند 34عملیات گمرکی

گروه تجارت رییس کل گمرک ایران گفت: قاچاق کالا به میزان 10میلیارد دلار کاهش یافته است. مسعود کرباسیان در تشریح دلایل کاهش قاچاق عنوان کرد: روند اداری سنتی و نبود سامانه‌های ثبت الکترونیکی از عوامل مهم قاچاق کالا در گذشته بود که الکترونیکی شدن این فرآیندها در کاهش قاچاق بسیار موثر بوده است. کرباسیان در ادامه به الکترونیکی شدن صدور پروانه‌های واردات و صادرات در گمرک اشاره کرد که نقش مهمی در کاهش قاچاق داشته است. وی دلیل دیگر کاهش قاچاق را شفاف‌سازی اطلاعات عنوان کرد که تاثیر قابل‌توجهی در پیشگیری از قاچاق کالا داشته است. رییس کل گمرک ایران در ادامه اظهار داشت: بزرگ‌ترین دستاورد گمرک در دولت یازدهم، راه‌اندازی گمرک الکترونیک در ایران است، به نحوی که با استفاده از دانش‌پژوهان داخلی موفق شدیم با راه‌اندازی و اجرای سامانه جامع گمرکی، 34عملیات گمرکی را الکترونیکی کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر