ضرورت حفظ میراث صنعتی در بازسازی بافت فرسوده

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۸۸

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در دوره حاضر و با توجه به تحولات اخیر ناچار هستیم نگاه علمی‌تری نسبت به احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده در کلان‌شهرها داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی دیروز در بیست و چهارمین جلسه نشست مدیران بافت فرسوده کلان‌شهرهای کشور در اصفهان، اظهار کرد: باید نسبت به احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده در کلان‌شهرها نگاه علمی و تخصصی‌تری داشته باشیم و از بیشترین تخصص‌های خود استفاده کنیم.

وی افزود: اکنون اقدامات خوبی در زمینه احیای بافت‌های فرسوده کلان‌شهرهای اصفهان، رشت، تهران و قزوین انجام شده و در حال انجام است و در این زمینه تجربیات خوبی به دست آوردیم.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه با بیان اینکه حفظ میراث صنعتی از اولویت‌های کشور است، گفت: حفظ میراث معماری صنعتی در دنیا از جایگاه بالایی برخوردار است، همچنین یکی از وظایف ما این است که تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و در مقیاس راهبردی مسیر درست را مشخص کنیم.

حناچی با اشاره به خروج صنعت از کلان‌شهرها، ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که در همه کلان‌شهرهای دنیا افتاده خروج صنایع از آنها بوده است، اما برای خروج از این فضاها واقعا چه کاری باید انجام دهیم. در تمام دوره‌ها به این موضوع توجه نکرده‌ایم و این امر منجر شده بسیاری از کارخانجات برای نمونه نساجی‌های اصفهان از بین بروند.

وی گفت: سرعت توسعه علم در جهان بسیار زیاد است. باید از این فرصت‌ها حداکثر استفاده را بکنیم. همه شهرهای دنیا از این مزیت استفاده می‌کنند، اما واقعا چقدر از ظرفیت‌های تکنولوژی در کشور استفاده کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ذائقه مردم در حال تغییر است، اضافه کرد: کیفیت زندگی در تمام شهرهای دنیا مناسب است، اما در صورت بی‌توجهی به بازسازی و بازآفرینی بافت شهرها، در آینده کیفیت زندگی در شهرها به‌شدت کاهش خواهد یافت. باید تلاش کنیم این معادله را برگردانیم و زمینه‌های رفاهی را فراهم کنیم.

حناچی با بیان اینکه باید در زمینه میراث صنعتی نگاه جدی و صرفا عاطفی نداشته باشیم، گفت: طبیعتا پدیده انقلاب صنعتی یکی از تحولات عظیم در زندگی بشری بوده و همچنین خروج صنایع از شهرها تحولی دیگر است.

وی با اشاره به اینکه بریتانیا ازجمله نخستین کشورهایی بود که در زمینه میراث صنعتی اقداماتی انجام داده است، اظهار کرد: ایران در سال ۱۳۹۱ به TICCIH (کمیته بین‌المللی برای حفاظت از میراث صنعتی) متصل شد و یکی از دلایل ارزشمند این اتفاق حفاظت از میراث صنعتی بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کشور در زمینه حفاظت از میراث صنعتی نسبت به کشورهای منطقه آسیا وضعیت بهتری داریم. ایران کشوری است که زود به عرصه صنعتی شدن پیوست و البته آثار بسیاری از مراکز صنعتی در تمامی شهرها دیده می‌شود.

حناچی با اشاره به اینکه بیشترین آثار صنعتی در کلان‌شهر تهران است، گفت: بدیهی است که باید برنامه‌ریزی روشنی نسبت به این فضاهای صنعتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به دلیل وجود کارخانه‌های نساجی زیاد در اصفهان از این استان به عنوان منچستر ایران یاد می‌شود، افزود: همچنین در یزد با تبدیل شدن کارخانه اقبال به پارک فناوری می‌توان نمونه‌هایی از حفظ میراث صنعتی را در کشور دید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سند کمیسیون ماده پنج به حفظ میراث صنعتی نگاه ویژه‌تری دارد، اضافه کرد: شیوه مدیریت در بهره‌برداری از فضاها و میراث صنعتی

بسیار مهم است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر