مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران بااشاره به اینکه طرح کاهش (LEZ) هیچوقت در تهران لغو نشده، بلکه لازمالاجراست، گفت: 500هزار خودرو از یکمیلیون و 800هزار خودرو شهر تهران هنوز به مراکز معاینه فنی مراجعه نکردهاند.
به گزارش فارس، سیدنواب حسینیمنش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در 10روز نخست مهرماه و اجرای طرح کاهش (LEZ)، حدود 70هزار خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند و در روزهای سوم و چهارم مهرماه حدود 7500خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند.
وی ادامه داد: میزان مراجعات شهروندان به مراکز معاینه فنی شهر تهران 750درصد رشد داشته که در میانگین مهرماه این رشد 400درصد بوده است و از این میزان 70درصد برای نخستینبار بود که به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کرده بودند که این خودروها تاکنون قانون را رعایت نکرده و کسی هم با آنها برخورد نمیکرد و برای نخستینبار به مراکز معاینه فنی آمده بودند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: از زمانی که طرح کاهش و LEZ اجرایی شد 70درصد خودروها برای نخستینبار بود که به مراکز معاینه فنی مراجعه میکردند که 25درصد این خودروها در تستهای معاینه فنی مردود میشدند که تعداد مردودیها در یک هفته گذشته به 33درصد افزایش یافته است.
وی یادآور شد: 41درصد از خودروهای مردود شده در تستهای معاینه فنی بهدلیل خروجیهای آلاینده از خودرو بوده است.
وی گفت: براساس اعلام دستگاههای ذیربط سالانه 17هزار نفر در تصادفات جادهیی جان خود را از دست میدهند و 200هزار نفر نیز مجروح میشوند، در 10سال گذشته بهطور میانگین کشتهشدگان جادهیی 236هزار نفر بوده است و بنا بر اذعان پلیس بیشترین تصادفات جادهیی بهدلیل نقص خودرو بوده که شامل انحراف خودرو، ترکیدگی لاستیک و ترمز بوده، بنابراین چه کسی پاسخگوی این تعداد کشته در کشور است. اینجا اهمیت مراکز معاینه فنی مشخص میشود و در این مراکز براساس تستهایی که انجام میشود، معایب خودرو اعلام و رفع خواهد شد.
وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا باید سن معاینه فنی از 2سال به 5سال افزایش یابد، اظهار کرد: در دنیا معاینه فنی خودروها بهصورت استاندارد انجام میشود ولی در کشور ما معاینه فنی را 5ساله کردهاند که باید هر چه سریعتر نسبت به کاهش معاینه فنی اقدام شود.
حسینیمنش بااشاره به اینکه نباید صورت مساله را پاک کنیم، گفت: مراکز معاینه فنی بهعنوان مراکز ایمنی خودرو معرفی میشوند. 60درصد خودروهایی که تاکنون به مراکز معاینه فنی مراجعه کردهاند پژو و پراید بوده که بیش از 80درصد این خودروها ایرانی هستند، بنابراین خودروسازان نیز باید نسبت به افزایش ایمنی خودرو اقدام کنند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا باتوجه به اجرای طرح کاهش شیفت سوم معاینه فنی خودرو نیز برگزار میشود، گفت: باتوجه به اجرای طرح کاهش (LEZ) شیفت دوم مراکز معاینه فنی فعال شد تا طول صفها را بشکنیم، تاکنون تنها 500هزار خودرو معاینه فنی دریافت نکردند که در جهت رفاه حال مردم و با تدبیر شهردار تهران شیفت سوم نیز در صورت تایید وزارت کشور و استفاده از سامانه سیمفا اجرایی میشود.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا با استفاده از سامانه سیمفا امکان جعل معاینه فنی همچنان وجود دارد، گفت: با استفاده از این سامانه و باتوجه به اینکه در مراکز معاینه فنی پلاک خودروها خوانده و در سامانه ثبت میشود، امکان جعل معاینه فنی وجود ندارد و در بعضی مواقع نیز افرادی سودجو اقدام به جعل کردهاند که نیروی انتظامی و قوه قضاییه با آنها برخورد لازم را داشته است.
وی گفت: شهروندان برای اطمینان از عدم جعل معاینه فنی خود میتوانند شماره سریال معاینه فنی را در سامانه سیمفا وارد و از جعل نبودن آن اطمینان حاصل کنند.
حسینیمنش درباره ازدحام در روزهای اجرای طرح کاهش مقابل مراکز معاینه فنی گفت: در حال حاضر روزانه 6هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی داریم و صفهای طولانی نیز شکل نمیگیرد و اینکه متوقف کردن طرح بهدلیل طول صفهای مراکز معاینه فنی نارواست و اعلام میکنیم که برای معاینه فنی خودروها براساس طرح کاهش هیچگونه مشکلی نداریم.
وی گفت: در حال حاضر یکمیلیون و 800هزار خودرو در تهران پلاک شدهاند که بیش از 5سال کار کردهاند و بر این اساس خودروهای سال89 و قبل از آن نیاز به معاینه فنی دارند تاکنون یکمیلیون و 300هزار خودرو برای معاینه فنی مراجعه کردند که یکسوم آنها مردود شدند. 40درصد از خودروهایی که در تستهای معاینه فنی مردود شدند بهدلیل آلایندگی و 60درصد نیز بهدلیل ایمنی خودرو بوده است.
وی با تاکید بر اینکه طرح کاهش هیچوقت لغو نشده، بلکه لازمالاجراست، گفت: در ساعاتی میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی صفر میشود ولی همکاران بنده تا ساعت24 در مراک
ز حضور دارند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: براساس اعلام دستگاههای ذیربط 7هزار و 8کشته سکته مغزی و قلبی داشتهایم که عامل اصلی آنها آلودگی هوا بوده است، بنابراین شهروندان برای اینکه خانواده خودشان سالم باشند نیز باید رعایت کنند و در کاهش آلودگی هوا سهیم باشند.
وی بااشاره به اینکه، ما درباره موتورسیکلتهای شهر تهران نیز برنامه داریم، افزود: در حال حاضر موتورسیکلتهای شهر تهران ساماندهی نشدهاند، یک موتورسیکلت برابر با 7خودرو پراید آلودگی ایجاد میکند و مسبب 16.2درصد آلودگیهای هوا بهدلیل تردد موتورسیکلتهای کاربراتوری است.