امریکا به نظارت بر اینترنت پایان داد

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۷۵

خبرگزاری فرانسه دولت امریکا روز شنبه به نقش نظارت رسمی خود بر اینترنت پایان داد و مدیریت سیستم آدرس آنلاین را به یک نهاد غیرانتفاعی جهانی سپرد. وزارت بازرگانی امریکا اعلام کرد قراردادش با سازمان جهانی نظارت بر نام‌ها و ارقام اینترنتی - آیکان - به پایان رسیده است.

به این ترتیب آیکان از این پس از سوی سهامدارانش که متشکل از مهندسان، دانشگاهیان، شرکت‌ها و گروه‌های دولتی و غیردولتی هستند، اداره خواهد شد.

این اقدام بخشی از یک برنامه چند دهه‌یی از سوی امریکا برای خصوصی کردن اینترنت است و حامیان این اقدام می‌گویند مستقل شدن فعالیت آیکان به حفظ یکپارچگی اینترنت در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

به گفته مقامات آیکان و امریکا، قرارداد نظارت امریکا بر این سازمان به عنوان ناظر بر این بخش مهم که در آن دامنه‌ها و آدرس‌های اینترنتی ایجاد می‌شوند، به واشنگتن یک نقش نمادین داده بود.

اما منتقدان که شامل برخی از قانونگذاران امریکا هستند، معتقدند این اقدام بذل و بخشش از سوی واشنگتن بود که ممکن است به حکومت‌های خودکامه اجازه دهد کنترل اینترنت را به دست بگیرند. آخرین تلاش مخالفان برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادی، یک شکایت تنظیم شده از سوی چهار ایالت امریکا بود که با مخالفت قاضی فدرال برای صدور فرمان توقف انتقال مدیریت، شکست خورد.

لارنس استریک لینگ که مسوول واحد نظارتی در وزارت بازرگانی امریکا بود، روز شنبه با صدور بیانیه کوتاهی، انجام شدن روند انتقال سازمان تخصیص ارقام اینترنتی (IANA) را تایید کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر