کالای قاچاق، مانع اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۶۹

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان ایلام گفت: قاچاق کالا بر اقتصاد کشور، خانواده‌ها، اشتغال جوانان و واحدهای تولیدی اثر منفی گذاشته است.

«نعمت‌الله بیرانوندی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی کالایی بدون پرداخت عوارض قانونی و گمرکی به‌صورت قاچاق به بازار عرضه می‌شود، این عمل هم به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند و هم اینکه با اشباع بازار از کالای قاچاق، باعث رکود واحدهای تولیدی شده و متعاقب آن بیکاری کارگران این واحدها را به دنبال دارد.

وی افزود: ضرر و زیان‌های قاچاق کالا بر اقتصاد کشور و حتی خانواده‌ها کاملاً واضح روشن است، این پدیده هم بر اقتصاد کشور اشتغال جوانان و واحدهای تولیدی اثر منفی گذاشته و هم اینکه ازنظر فرهنگی و اجتماعی ضربه‌های مخرب خود را بر خانواده‌ها وارد کرده است.

بیرانوندی خاطرنشان کرد: لوازم بهداشتی و آرایشی قاچاق به دلیل عدم عبور از قرنطینه و فرآیندهای بازرسی و ارزیابی وزارت بهداشت خطرات فراوانی را به دنبال دارند که استفاده از آنها ضررهای جسمانی زیادی را به استفاده‌کنندگان از این لوازم تحمیل می‌کنند؛ به نحوی که در حال حاضر افرادی وجود دارند که به دلیل عوارض جانبی این لوازم، هزینه‌های فراوانی را برای بهبود وضعیت جسمانی و رهایی از این عوارض متحمل شده‌اند.

وی اجرای طرح مقابله باعرضه قاچاق لوازم‌خانگی و آرایشی و بهداشتی در استان را در راستای اجرای طرح ملی مقابله با قاچاق عنوان کرد و گفت: ایلام هم فارغ از طرح‌های ملی نیست و لازم است برای همراهی با این طرح کشوری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام عمل اقدامات عملی لازم در جهت مقابله با قاچاق کالا اجرا شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام ادامه داد: در این راستا با همراهی سایر دستگاه‌ها نظیر نیروی انتظامی و بازرسی اصناف در ابتدا عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی و پس از یک ماه عرضه‌کنندگان لوازم‌آرایشی، بهداشتی و پزشکی نیز به‌مرور مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.

بیرانوندی گفت: به عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی 20روز مهلت داده‌شده که خود را با این طرح انطباق داده و مستندات و مدارک خود مبنی بر قانونی بودن عرضه این کالاها را ارائه دهند زیرا کالاهایی وجود دارند که از مبدأ دارای پروانه گمرکی بوده و لازم است در طول این مدت نسبت به اخذ مدرک از فروشندگان اصلی مبادرت شود.

وی تصریح کرد: درصورتی‌که عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی در طول این مدت نتوانند مدارک مثبته و قانونی را ارائه کنند قطعاً از طریق اهرم‌های قانونی و قوه قهریه در مقابله با آنان استفاده خواهد شد.

بیراوندی یکی از اثرات مهم قاچاق کالا را استحاله فرهنگی دانست و تصریح کرد: بعضی از اقلام پزشکی و آرایشی توسط شبکه‌های ماهواره‌یی با اهداف ضد فرهنگی تبلیغ می‌شو ندو واضح است که دشمن در این زمینه با اندیشه و عمل ورود کرده است و ماهم باید با دقت، عمل و اندیشه وارد شویم که در این راستا همکاری بیشتر مردم و اصناف را می‌طلبد.

بیرانوند گفت: زمانی که قاچاقچی احساس کند بازار استان برای ورود کالای قاچاق امن بوده و فضا را قرق بازار مناسب تشخیص بدهد قطعاً به سمت تصرف بازار حرکت کرده و بازار را به بارانداز کالای قاچاق مبدل خواهد کرد ازاین‌رو برای پیشگیری از تحقق این خواسته قاچاقچیان باید فضا را برای آنان ناامن کنیم.

بیرانوندی لازمه کنترل و مقابله جدی با این پدیده خطرناک را ورود تمامی دستگاه‌های مسوول دانست و خاطرنشان کرد: در طرح مبارزه با قاچاق کالا برای 12دستگاه اجرایی ماموریت تعریف‌شده است که لازمه تحقق اهداف این طرح ورود جدی تمامی دستگاه‌های مسوول است زیرا ایجاد خلأ درمبادی ورودی تا توزیع اجرای طرح جاری را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر