آلمان برای ریاست‌جمهوری ترامپ آماده می‌شود

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۵۵

گروه جهان|

مناظره معاونان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، کاندیداهای پیشتاز دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در شرایطی برگزار شد که نشریه آلمانی اشپیگل خبر داده، برلین خود را برای ریاست‌جمهوری احتمالی و فاجعه‌بار جمهوری‌خواهان آماده می‌کند.

به گزارش رسانه‌های خبری، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ و تیم کین، معاون هیلاری کلینتون تنها مناظره رودرروی خود را انجام دادند. پنس ۵۷ساله، فرماندار ایالات ایندیانا و کین ۵۸ساله، سناتور ویرجینیاست. هر دو طرف مذاکره تلاش اصلی خود را بر دفاع از رقیبان اصلی انتخابات، کلینتون و ترامپ و شایستگی آنها برای هدایت ایالات متحده و نیز انتقاد از دیگری متمرکز کردند.

این مناظره در دانشگاه لانگوود در فارم‌ویل، ایالت ویرجینیا انجام شد. روش پرسش‌ها کم و بیش شبیه مناظره نخست انتخابات ریاست‌جمهوری‌ میان کلینتون و ترامپ بود، هرچند دو طرف بارها مذاکره را از پرسش‌های اصلی دور کردند و به مسائلی مانند انتشار اظهارنامه مالیاتی یا گزارش‌ها در مورد فرار مالیاتی کشاندند. در بخشی از مناظره به موضوع توافق هسته‌یی با ایران نیز پرداخته شد.

تنش‌ها با روسیه، جنگ داخلی سوریه، آزمایش‌های هسته‌یی کره شمالی و تهدیدهای ناشی از تروریسم نیز ازجمله محورهای این مناظره بود. کین بارها با اشاره به گفته‌های ترامپ، تاکید کرد که نامزد حزب جمهوری‌خواه، ولادیمیر پوتین را ستایش کرده است. پنس نیز گفت، در زمان هیلاری کلینتون بود که روسیه به شبه‌جزیره کریمه اوکراین تجاوز کرد. تیم کین و مایک پنس، هر دو درباره پناهجویان و مهاجران نیز گفت‌وگو کردند.

گفته شده، در ارتباط با امنیت داخلی امریکا، کین از ایده کسب سوءپیشینه افراد بدون در نظر گرفتن کشوری که از آن می‌آیند دفاع کرده و گفته کلینتون می‌خواهد در سازوکار مهاجرتی امریکا اصلاحاتی گسترده انجام دهد. پنس در عین حال می‌گوید، باید به اقامت مهاجران غیرقانونی که خلافی مرتکب شده‌اند یا بیش از زمان مقرر در کشور مانده‌اند، خاتمه داد و بعد سیستم و سیاست‌های مهاجرتی را اصلاح کرد. مناظره معاونان کلینتون و ترامپ، نخستین و آخرین از این دست بود و ۹۰دقیقه طول کشید.


تماس‌های محرمانه با ترامپ

در همین حال نشریه اشپیگل گزارش داده، سیاستمداران آلمانی که نگران پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند در دیدارهای محرمانه با اعضای ستاد انتخاباتی او تلاش کرده‌اند تا به این پرسش کلیدی پاسخ دهند که «پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات چه بر سر روابط آلمان ـ امریکا خواهد آورد؟ و اینکه نامزد جمهوری‌خواه چقدر برای تغییراتی که وعده داده در سیاست خارجی امریکا پیاده خواهد کرد، جدی است؟»

در این گزارش آمده است، دولت آلمان پیش از این شک داشت که ترامپ- این غول املاک و مستغلات- حتی بتواند کاندیدای جمهوری‌خواهان برای کرسی ریاست‌جمهوری شود. اما حالا، حتی پس از پیروزی کلینتون در نخستین مناظره رودررو، کسی نمی‌تواند این احتمال را کاملا رد کند که نام چهل و پنجمین رییس‌جمهوری ایالات متحده می‌تواند دونالد ترامپ هم باشد. برخلاف ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون که مقام‌های دولتی آلمان بارها در بروکلین از آن بازدید کرده‌اند، مقام‌های آلمانی از دیده شدن با مردان ترامپ در ملأعام منع شده‌اند. کلوویس، جمهوری‌خواهی از ایالت آیووا که از معدود مشاوران ترامپ است که اجازه دارد از طرف رییس خود صحبت کند، گفته از نظر ترامپ سیاست خارجی ایالات متحده شدیدا نیازمند اولویت‌بندی منافع ملی است و این اولویت‌ها را نباید بر اساس تحولات دوران پس از جنگ تعیین کرد. کلوویس گفته است: «ما قرار نیست حتی یک قطره خون یا یک دلار بیشتر هزینه کنیم مگر اینکه بدانیم دقیقا چه چیزی قرار است در ازای آن دریافت کنیم، یا حداقل اینکه چه انتظاری باید داشته باشیم.»

دلیل اصلی تلاش آلمانی‌ها برای آگاهی از برنامه‌های ترامپ به این نگرانی باز می‌گردد که برای نخستین‌بار از زمان جنگ جهانی دوم، یک رییس‌جمهور امریکایی ممکن است پرونده اتحاد ترنس آتلانتیک را ببندد. ترامپ ناتو را پیمانی منسوخ‌شده توصیف کرده و گفته، حداقل کاری که خواهد کرد مذاکره مجدد برای بازبینی در چارچوب این پیمان است. ترامپ گفته است که کشورهایی مانند آلمان باید در آینده هزینه بیشتری برای تامین امنیت خود بپردازند؛ در غیر این صورت ایالات متحده از پیمان ناتو خارج خواهد شد.

کلوویس در صحبت‌هایش با مقام‌های آلمانی درباره این اظهارنظرهای ترامپ تلاش کرده نگرانی آلمانی‌ها را رفع کند. پیام او به آلمانی‌ها این بوده است: «شرایط به آن وخامت که به نظر می‌رسد نیست.» کلوویس ادعا کرده، «ترامپ تاجری است که همیشه برای همه‌چیز مذاکره می‌کند.» این دقیقا همان عبارتی است که ویتیگ، سفیر آلمان در واشنگتن به کشورش مخابره کرده است. بهار امسال بود که ویتیگ با جارد کوشنر، داماد ترامپ دیدار کرد. کوشنر با وجود تلاش برای برقراری ارتباط با سفیر آلمان نتوانسته بود درباره سیاست‌های ترامپ در آینده توضیح خاصی بدهد.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، یورگن هارت، هماهنگ‌کننده امور ترنس آتلانتیک در دولت آلمان، معتقد است: «حتی اگر ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری ایالات متحده انتخاب شود با بی‌دقتی روابط محکم دو کشور را به خطر نخواهد انداخت.» مقام‌های برلین معتقدند ترامپ در صورت پیروزی از برخی اظهارنظرهای جنجالی و ناعادلانه خود عقب‌نشینی خواهد کرد. آنها با این حال فکر می‌کنند ترامپ عمیقا به این پرسش خواهد اندیشید که بالاخره چه کسی باید هزینه‌های آینده ائتلاف ترنس آتلانتیک را بپردازد؛ به همین دلیل است که پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات امریکا می‌تواند برای آلمانی‌ها گران تمام شود.

اما این شرایط فقط در بُعد نظامی نیست. تجارت آلمان و امریکا نیز احتمالا با روی کار آمدن ترامپ دستخوش تغییر خواهد شد. گزارش‌های تحقیقی وزارت مالی آلمان در برلین نشان می‌دهد که پیروزی ترامپ به معنی کاهش تولید ناخالص داخلی، شغل کمتر و بیکاری بیشتر در ایالات متحده خواهد بود؛ تحولاتی که کسب و کار صادرکنندگان آلمانی را کساد می‌کند. علاوه بر این، ایده‌های اقتصادی ترامپ نه تنها تحقق ناپذیرند بلکه قوانین بین‌المللی یا ایالات متحده را نقش می‌کنند و نمی‌تواند پایه و اساس یک سیاست اقتصادی واقع‌بینانه را بنا کند.

سفارت آلمان همچنین از حملات شخصی ترامپ به آنگلا مرکل گزارش می‌دهد. از نظر جمهوری‌خواهان امریکا، صدراعظم آلمان یک سوسیالیست از مد افتاده ساده‌لوح است. ترامپ پاییز گذشته سیاست‌های مهاجرت مرکل را فاجعه‌بار خواند و زمانی که هیلاری کلینتون همین اواخر پیشنهاد کرد ایالات متحده باید مهاجران سوری بیشتری را بپذیرد، ترامپ به صورت توهین‌آمیزی رقیب دموکرات خود را آنگلا مرکل امریکا خواند. یورگن هارت می‌گوید: «بزرگ‌ترین تهدید این است که ترامپ بیانیه‌های بدون فکر منتشر می‌کند که یک لحظه بعد از انتشار آنها پشیمان می‌شود، چراکه به سیاست خارجی امریکا آسیب می‌زند.» در حلقه دولتی‌ها در برلین، مقام‌های آلمانی بیشتر از اینکه نگران سیاست‌های افراطی باشند که ترامپ ممکن است ارائه کند، نگران ویژگی‌های شخصیتی او هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر