نیمکت‌نشینی بزرگان در جو بی‌اعتمادی بورس

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۴۵

گروه بورس

کلیت بازار سرمایه، روز گذشته تحت‌تاثیر بی‌اعتمادی فعالان بازار، کم‌رمق بود و باوجود افزایش قیمت نفت و کامودیتی‌ها و انتشار خبرهای مثبت پیرامون برخی صنایع، وضعیت دادوستد فعالان بازار نشان از آن دارد که معامله‌گران اعتمادی به صعود گاه‌به‌گاه بازار سرمایه نداشته و تنها نظاره‌گر بازار هستند و بر این اساس در برهه کنونی، بورس اوراق بهادار از جمله بازارهایی است که کمترین اهمیت را برای جذب نقدینگی دارد.

مدیران معاملات یکی از کارگزاری‌ها در خصوص حرکت جریان نقدینگی از سهام به دیگر ابزارهای مالی در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: در ماه‌های اخیر سهام اوراق بهادار هیچ‌گونه جذابیتی برای سرمایه‌گذاران بزرگ نداشته و آنها به سمت صندوق‌ها و صکوک و دیگر اوراق تمایل بیشتری دارند.

سعیده فرهمند افزود: بازار سهام در حال حاضر برای صاحبان اصلی نقدینگی جذابیت نداشته و آنها به سمت اوراقی می‌روند که سود تضمین شده داشته باشند.

این معامله‌گر مستقر در تالار شیشه‌یی درخصوص نقدینگی پارک شده در بورس گفت: نقدینگی زیادی در بورس موجود است اما بی‌اعتمادی بیشتر از نقدینگی بر بازار حاکم است و افرادی که در ماه‌های اخیر متضرر شده‌اند به این راحتی به سمت سهام تمایلی نخواهند داشت.


تحولات تاثیرگذار اقتصادی

روز گذشته بورس پر بود از خبرهای مثبتی که در شرایط متعادل ‌باید بازار سرمایه را با رشد جهشی روبه‌رو کند.

به گزارش «تعادل»، روز گذشته میان مدیران پژو و ایران‌خودرو، نشستی برگزار شد که موضوع اصلی نشست مذکور انتقال تکنولوژی بود که می‌تواند صنعت خودرو‌سازی ایران را متحول کند. هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو در این برنامه بااشاره به اینکه صرف همکاری ما در دور جدید فقط تولید محصول به صورت سی کی دی نبود و از این رو فاز جدیدی را دنبال می‌کنیم و افزایش ساخت داخل، یکی از اولویت‌های اصلی این مذاکرات بوده است.

همچنین قیمت نفت در معاملات روز گذشته پس از گزارشی مبنی بر احتمال کاهش موجودی ذخایر سوخت ایالات‌متحده برای پنجمین هفته متوالی، افزایش یافت. به گفته معامله‌گران این افزایش قیمت‌ها تا حدود قابل توجهی ناشی از گزارش موسسه نفت امریکا (API) در اواخر روز سه شنبه بود که نشان می‌داد ذخایر نفت خام ایالات متحده به احتمال زیاد برای پنجمین هفته متوالی افت کرده و با 7.6میلیون بشکه کاهش همراه بوده است. اداره اطلاعات انرژی دولت ایالات‌متحده (EIA) در روز چهارشنبه گزارش آمار رسمی ذخایر را منتشر می‌کند، اگرچه براساس نظرسنجی رویترز،

تحلیل‌گران انتظار دارند (EIA)، افزایش 2.6میلیون بشکه در ذخایر را برای هفته منتهی به پایان 30سپتامبر اعلام کند. قیمت نفت برنت با 1.38درصد کاهش به قیمت 51.57دلار در هر بشکه و قیمت نفت خام ایالات‌متحده با افزایش 1.44درصدی به قیمت 49.39 دلار رسید. افزایش قیمت نفت در میان‌مدت می‌تواند بر شرکت‌های وابسته به صنعت نفت (پالایشی، پتروشیمی و سرمایه‌گذاری‌های نفتی) تاثیر مثبت بگذارد. علاوه بر قیمت نفت، کامودیتی‌ها نیز در روز گذشته روند صعودی پیدا کرده و قیمت سنگ آهن و فلزات اساسی در سطح بین‌المللی رشد داشت که این افزایش می‌تواند بر شرکت‌های با پایه کامودیتی‌ها، تاثیر مثبت داشته باشد.


دادوستد تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز چهارشنبه 14مهرماه 95، با کاهش 152واحدی به رقم 77هزار و 183واحد رسید.

براساس این گزارش، شاخص کل هم‌وزن نیز با 35واحد کاهش روی عدد 15هزار و 31واحد ایستاد. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 102واحد کاهش به عدد 86هزار و 67واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با کاهش 98واحدی عدد 53هزار و 917واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با 380واحد کاهش به رقم 169هزار و 332واحد دست یافت.

دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت بندرعباس با 21واحد، همراه اول با 18واحد و پالایش نفت تبریز با 15واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ایران خودرو با 27واحد، بانک پاسارگاد با 19واحد و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با 6واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر دوش کشیدند. ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 228میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک‌میلیارد و 131میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 87هزار و 223نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت کیسون، حق تقدم خرید سهام شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، شیشه همدان، گروه صنعتی بارز، سیمان مازندران، اوراق «اخزا 3» از سوی ناظر بازار سهام متوقف و نماد معاملاتی شرکت‌های میدکو، اوراق رهنی بانک مسکن، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، اوراق اجاره تامین سرمایه لوتوس پارسیان، سختاژند، حق تقدم خرید سهام کی‌بی‌سی و صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مسکن نارون بازگشایی شدند. دیروز کمتر از 30میلیون سهم صنعتی دریایی ایران به ارزش بیش از 7.5میلیارد تومان از سوی قرارگاه خاتم به کدهای درون گروهی کد به کد شد. در ایران ترانسفو اما دیروز کمتر از 15.5میلیون سهم به ارزش بیش از 25میلیارد تومان با معاملات درون گروهی سهامی عمده روبه‌رو شد.

دیروز در گروه دارویی‌ها نیز برخی نمادها درحالی با رنج شدن قیمت سهام از سوی معامله‌گران کم تعداد مواجه شدند که کلیت بازار روز تک‌ سهم‌ها اقبال بیشتری نشان می‌دهد. در گروه بانک‌ها اما سرگیجه حاصل از مجامع سالانه بانک‌های بزرگ در این گروه تمام نشده که بانک پاسارگاد دیروز همزمان با معاملات کد به کد سهامدار عمده در این نماد معاملاتی شاهد حمایت این سهم در محدوده قیمت پایانی بود. دیروز بازار سهام بازاری متعادل و کم نوسان بود که اغلب معامله‌گران ترجیح دادند تا با شناسایی بازدهی و اصلاح پرتفوی به استقبال تعطیلات آخر هفته بروند. بازاری که خودرویی‌ها و پتروشیمی‌ها را مستعد پیشرانی بازار طی روزهای آینده می‌دانند.


دادوستدهای فرابورس

روز گذشته شاخص فرابورس با 6واحد کاهش به رقم 811واحد رسید. به گزارش «تعادل»، براساس دادوستد 240میلیون سهم طی روز گذشته، ارزش معاملات فرابورس به رقم 110میلیارد تومان رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس 53هزار و 700میلیارد تومان رسید.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص فرابورس متعلق به شرکت‌های پتروشیمی مارون، تولید نیروی دماوند، پالایش نفت تهران، فولاد هرمز، پالایش نفت شیراز و ذوب آهن اصفهان بود. نمادهای پربیننده فرابورس نیز شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، تولید نیروی برق دماوند، مدیریت انرژی امید تابان هور، پالایش نفت تهران، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بود.


عرضه بورس کالا

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز چهارشنبه 14مهر ماه شاهد عرضه 45هزار و 100تن انواع قیر، 20هزار تن وکیوم باتوم، 200تن گوگرد و 18هزار و 564تن مواد شیمیایی بود. دیروز، یک هزار و 750تن عایق رطوبتی، 25هزار و 500تن انواع قیر، 30هزار تن گوگرد و 7هزار تن وکیوم باتوم در تالار صادراتی بورس کالا عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در روز چهارشنبه عرضه 52هزار و 958تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 6هزار تن ذرت دانه‌یی، 100تن روغن خام، 4هزار تن کنجاله سویا، 500تن گندم خوراکی و 3هزار و 150تن شکر سفید را تجربه کرد. براساس این گزارش، 500تن شمش روی و 2هزار و 200تن کک متالورژی نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.


رینگ انرژی

در جلسه معاملاتی دیروز (چهار‎شنبه 14مهر ماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای قطران ذوب آهن اصفهان، حلال410 پالایش نفت آبادان و نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه شد.

شایان ذکر است که در جریان معاملات روز سه‌شنبه بورس انرژی (13مهر ماه 95)، در بازار فیزیکی کالاهای متانول پتروشیمی شیراز، متانول پتروشیمی فن آوران، برش سنگین پتروشیمی جم، میعانات گازی پالایش گاز خانگیران و پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی و حلال402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین‌الملل مورد عرضه قرار گرفتند. از نکات حائز اهمیت معاملات این روز می‌توان به رقابت خریداران در عرضه صادراتی حلال402 پالایش نفت تبریز اشاره کرد. در این روز همچنین بازار برق بورس انرژی ایران، شاهد معامله 3هزار و 450قرارداد معادل 38هزار و 480مگاوات ساعت به ارزش 14میلیارد و 390میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی این روز، نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 13 آبان95 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 17مهر 95 متوقف شدند. در مجموع ارزش کل معاملات این روز در بورس انرژی ایران به 109میلیارد و 892میلیون ریال بالغ شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر