رشد 80 درصدی مستمری بازنشستگان در دولت یازدهم

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۳۷

صندوق‌های بازنشستگی کشور به‌دلیل پایه‌ریزی غلط و فقدان سرمایه‌گذاری اکنون دچار بحرانی شده‌اند که به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی نه‌تنها درحال‌حاضر بلکه در سال‌های آتی می‌تواند اقتصاد کشور را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند. در میان صندق‌های بازنشستگی، صندوق سازمان تامین اجتماعی وضعیت مساعدتری دارد و درحالی که به عنوان مثال نسبت شاغل به بازنشسته صندوق ازنشستگی کشوری کمتر از یک است، در سازمان تامین اجتماعی به ازای هز 6شاغل یک بازنشسته در صندوق بازنشستگی این سازمان است. با این حال بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز در میزان و زمان گرفتن مستمری دچار مشکل هستند و از وضعیت نامطلوب خود شکایت می‌کنند. در همین راستا مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خبر داده است که در طول 3سال دولت یازدهم میزان مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان 80درصد افزایش یافت.

به گزارش «ایرنا»، سیدتقی نوربخش روز گذشته در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دولت با عنوان هنر تدبیر افزود: نخستین رسالت سازمان تامین اجتماعی، پرداخت به موقع مستمری است که به روز، پرداخت می‌شود و حتی یک روز از پرداخت آن تخطی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: البته با وجود رشد 80درصدی میزان مستمری این افراد در طول سه سال گذشته، هنوز جبران مافات نکرده‌ایم.

نوربخش اظهارکرد: زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد، میزان مستمری ماهانه پرداختی از سوی تامین اجتماعی 18هزار میلیارد ریال بود اما اکنون به 33هزار میلیارد ریال رسیده است.

نوربخش ادامه داد: نمی‌خواهم پرداختی‌های این دولت را با دولت قبل مقایسه کنم اما در طول هشت سال دولت گذشته تنها 42درصد رشد مستمری را شاهد بودیم و اینها نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید اهتمام ویژه برای تامین معیشت مستمری‌بگیران دارد.

نوربخش گفت: نقش تامین اجتماعی در پیشرفت‌ها و کارنامه دولت کاملا مشخص است به‌طوری‌که یک چهارم تخصیصی کل کشور در اختیار سازمان تامین اجتماعی است. مدیرعامل تامین اجتماعی اضافه کرد: اگر بودجه دولت 20هزار میلیارد تومان در طول ماه است پنج هزار و 200میلیارد تومان آن در ماه به تامین اجتماعی تخصیص داده می‌شود.

نوربخش در ادامه اظهار کرد: 5هزار و 200مستمری بگیر و بازنشسته از خدمات 14گانه این سازمان بهره مند هستند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه به موضوع فعالیت‌های اقتصادی این سازمان در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در بخش صنعتی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری خدمات خوبی از سوی این سازمان در حال انجام است. وی اظهار کرد: بحث ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین پروژه نفت و گاز که 49درصد متعلق به سازمان تامین اجتماعی است به زودی و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بهره‌برداری می‌شود. نوربخش ادامه داد: نخستین مرحله ستاره خلیج فارس که سال‌ها در حال ساخت است و مدتی متوقف شده بود، راه‌اندازی خواهد شد که این پروژه حدود 320هزار بشکه بنزین در طول روز تولید می‌کند. نوربخش در ادامه به خدمات درمانی این سازمان در طول دولت یازدهم نیز اشاره کرد و گفت: 78درصد تامین منابع بخش درمان توسط سازمان‌های بیمه‌گر انجام می‌شود که تامین اجتماعی در این بخش نقش تعیین‌کننده‌یی دارد. وی اضافه کرد: هزینه‌های درمانی این سازمان در طول سال 95، حدود 17هزار میلیارد تومان است که مربوط به هزینه‌های درمان مستقیم و غیرمستقیم به بیمه‌شدگان و مستمری بگیران است. نوربخش همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: بزرگ‌ترین هلدینگ تولیدکننده دارو در سازمان تامین اجتماعی قراردارد و این سازمان در زمینه دارو می‌تواند به تنهایی یک نمایشگاه برای به نمایش گذاشتن محصولات دارویی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در مرداد 92 با یک بحران جدی در زمینه دارو و حتی برای تامین برخی از آنتی بیوتیک‌ها با مشکل روبه‌رو بودیم، اما اکنون 97درصد داروی کشور در داخل تولید می‌شود. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: نقش سازمان در زمینه تولید دارو بسیار کلیدی است و اگرچه در گذشته برای تولید داروی کپسول، ژلاتین و بدنه آن از خارج کشور وارد می‌شد و فقط سه کشور دنیا این تکنولوژی را داشتند، اما اکنون با کمک دانشگاه صنعتی شریف، هم تکنولوژی و هم بدنه این کپسول در کشور تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: در بخش اقتصادی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تمام بندها مشمول سازمان تامین اجتماعی است و از اسفند سال گذشته تاکنون 80دوره گفتمان‌سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

نوربخش ادامه داد: اقدامات گسترده‌یی در تمام عرصه‌های صنعتی، دارویی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری با تمرکز بر سیاست اقتصادی مقاومتی و محور قراردادن تولید داخل و نگاه به صادرات در این سازمان انجام شده است. وی با بیان اینکه محصولات دارویی ما در 19کشور دنیا صادر می‌شود، اظهار کرد: سازمان، 2 کارخانه داروسازی در 2کشور جهان دارد و اکنون داروهای تولیدی سازمان به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان، اتریش و دیگر کشورها صادر می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه به موضوع ساخت و سازهای مراکز درمانی و بیمه‌یی در طول دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در استان‌های محروم و استان‌هایی همچون کردستان، لرستان و خوزستان، هشت پروژه بیمارستانی یا بهره‌برداری یا عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

نوربخش خاطرنشان کرد: 80مرکز درمانی برابر یک چهارم کل مراکز درمانی سازمان در این مدت راه‌اندازی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر