استارت توسعه همکاری‌های آسیایی از ویتنام

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۲۸

ایران در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به جنوب‌شرق آسیا ظرفیت‌های فراوانی دارد

گروه ایران|

روحانی در ادامه سیاست‌های تنش‌زدایی دولت یازدهم از روز گذشته سفر رسمی خود به منطقه جنوب‌شرق آسیا را با دیدار از ویتنام به‌عنوان یکی از اقتصادهای روبه توسعه منطقه آغاز کرد. «ویتنام، تایلند‌ و مالزی» مقصد سفرهای دوره‌یی رییس‌جمهور به جنوب‌شرق آسیاست که در جریان آن قرار است برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و ارتباطی دولت یازدهم برای فراگیر‌تر کردن مناسبات ارتباطی ایران با جهان پیرامونی این‌بار در منطقه جنوب‌شرق آسیا با شتاب بیشتری دنبال شوند. 21سال بعد از سفر علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی به ویتنام، روز گذشته نخستین مرحله از این سفرهای دوره‌یی روحانی به مقصد ویتنام انجام شد؛ کشوری که سالانه مراودات اقتصادی بیش از 300میلیون دلاری با ایران دارد و مسوولان دوکشور معتقدند که در بسیاری از زمینه‌ها می‌توان ظرفیت‌های همکاری‌های دوطرف را تا دومیلیارد دلار گسترش داد. رییس‌جمهوری ایران شامگاه چهارشنبه به وقت محلی، به دعوت رسمی رییس‌جمهور ویتنام وارد هانوی پایتخت این کشور شد و در فرودگاه مورد استقبال رییس دفتر رییس‌جمهوری ویتنام و جمعی از مقام‌های وزارت خارجه این کشور قرار گرفت. مراسم استقبال رسمی صبح پنج‌شنبه به وقت محلی برگزار می‌شود. روحانی و «ترای دای کوانگ» روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام، در جریان این سفر، در نشستی مشترک، راه‌های تقویت بیش از پیش همکاری‌های دو کشور را در عرصه‌های موردعلاقه مورد بحث‌وتبادل‌نظر قرار می‌دهند و در مراحل بعد، شرکت در نشست هیات‌های عالی‌رتبه همچنین امضای چند سند همکاری ازجمله برنامه‌های سفر رییس‌جمهوری به هانوی است. مقام‌های ایران و ویتنام توافق کرده‌اند حجم روابط اقتصادی دو کشور را طی 5سال آینده به دومیلیارد دلار افزایش دهند.


قرن21 متعلق به آسیاست

رییس‌جمهور قبل از آغاز سفر در تهران با تاکید بر اهمیت قاره آسیا در سیاست خارجی ایران، اظهار داشت: «قرن بیست‌‌ویکم به تعبیری، قرن آسیاست و گسترش همکاری‌های آسیایی به‌ویژه در زمینه‌های فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی و اقتصادی برای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی دیروز پیش از عزیمت به 3کشور جنوب‌شرق آسیا در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد در تشریح اهداف سفر به بانکوک برای شرکت در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی ‏همکاری‌های آسیا، ACD، گفت: «34کشور آسیایی عضو این مجمع مهم هستند و جمهوری اسلامی ایران نیز از سال2004 و حدود 12سال پیش به عضویت این مجمع درآمده است.»

رییس‌جمهوری گسترش همگرایی و همکاری کشورهای آسیایی و قرار گرفتن آسیا به‌عنوان یک شریک مهم در برابر سایر قدرت‌های اقتصادی جهان را از اهداف اصلی مجمع گفت‌وگوی ‏همکاری‌های آسیا، دانست و گفت: «این مجمع در سال‌های اخیر عمدتا به‌دنبال اهدافی در زمینه‌های آب، ارتباطات، امنیت غذایی، گردشگری، توسعه انسانی و توسعه پایدار متمرکز بوده و توسعه روابط در این حوزه‌ها به‌ویژه در زمینه امنیت غذایی، آب و انرژی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائزاهمیت است.»

روحانی خاطرنشان کرد: «ایران در عرصه‌های فرهنگی و گردشگری و علم و فناوری در قاره آسیا پیشتاز است و در سال جاری اجلاس وزیران گردشگری این مجمع در تبریز برگزار شده و در آینده نیز کشور ما میزبان اجلاس‌های دیگری خواهد بود.»

رییس دولت یازدهم گفت: «در حاشیه اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی ‏همکاری‌های آسیا، ملاقات‌های دوجانبه‌یی هم با مقامات تایلند برای گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور انجام خواهد گرفت.»


صدور خدمات فنی به جنوب‌شرق آسیا

رییس‌جمهوری در ادامه بااشاره به اهداف سفر به ویتنام اظهار داشت: «ویتنام از کشورهای مهم شرق آسیا بوده و در سال‌های اخیر تحولات مثبتی در عرصه‌های اقتصادی داشته و روابط بسیار نزدیکی بین تهران و هانوی برقرار است و در این سفر به‌دنبال توسعه روابط تهران-هانوی در همه زمینه‌ها به‌ویژه صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور هستیم.»

روحانی همچنین درباره اهداف سفر به مالزی گفت: «مالزی از کشورهای مهم آسیایی و اسلامی است و از دیرباز روابط خوبی بین دو کشور برقرار بوده گرچه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف روابط دو کشور مانند سابق نبوده لذا در این سفر به‌دنبال بازسازی و گسترش سطح مناسبات و همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و فناوری هستیم و در جریان این سفر همچنین مسائل مربوط به دنیای اسلام و منطقه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت.» رییس‌جمهوری اضافه کرد: «در هر سه کشور نشست‌هایی نیز با فرهیختگان، علمای اسلام و ایرانیان خواهیم داشت.»


گسترش مراودات ایران با ویتنام

روابط دیپلماتیک ایران و ویتنام ۴آگوست سال۱۹۷۳ برقرار شد و دو طرف طی سال‌های گذشته مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و در حوزه‌های آموزش و علم و فناوری را توسعه داده‌اند. ایران در سال۱۹۹۱ و ویتنام نیز در سال۱۹۹۷ نسبت به ایجاد سفارت در کشور طرف مقابل اقدام کردند. در شرایط فعلی اقتصاد بین‌المللی، چشم‌انداز اقتصادی روشن و جریان قوی سرمایه خارجی، بازار مالی ویتنام را در سال جاری بین 5بازاری قرار داده که بهترین عملکرد جهانی را داشته‌اند.

ویتنام به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه کشورهای جنوب‌شرق آسیا موسوم به آ‌سه‌آن در دو دهه گذشته به پیشرفت‌های اقتصادی قابل‌توجهی دست یافته و توانسته ضمن افزایش سطح کیفیت زندگی مردم این کشور تاحدود زیادی نیز در کاهش فقر موفق عمل کند. چشم‌انداز اقتصادی روشن و جریان قوی سرمایه خارجی، بازار مالی ویتنام را در سال جاری بین 5بازاری قرار داده که بهترین عملکرد جهانی را داشته‌اند. این کشور سال گذشته تا ثبت تولید ناخالص داخلی 6.6درصدی که چهار دهم درصد بیش از رقم پیش‌بینی شده بود، توانست ضمن ارائه عملکرد موفقی در پنج‌سال گذشته زمینه ظهور خود را به‌عنوان یکی از اقتصادهای قدرتمند منطقه جنوب‌شرقی آسیا اعلام کند. ارزش صادرات و واردات ویتنام سال2015 میلادی به‌ترتیب 162 و 165میلیارد دلار گزارش شد، درحالی که این ارقام در سال2010 به‌ترتیب 72میلیارد و 200میلیون دلار و 85میلیارد دلار بود.


مناسبات اقتصادی تهران-هانوی

نگاهی به مناسبات تجاری این کشور با ایران نیز نشان می‌دهد ارزش مناسبات اقتصادی ایران و ویتنام سال1390 حدود 162میلیون دلار بوده که این رقم در 4سال منتهی به 1394 به‌ترتیب حدود 195میلیون دلار، 191میلیون دلار، 350میلیون دلار و 357میلیون دلار بوده است.

انجیر تازه یا خشک کرده، کوسه ماهی، قیر و نفت، انواع پسته و... ازجمله عمده‌ترین اقلام صادراتی ایران به ویتنام در سال1394 بوده و گوشی تلفن همراه، ماهی لیستائو یخ زده، چای سیاه، اجزا‌ و قطعات الکتریکی رایانه، سایر قطعات برد مدارهای چاپی، دستگاه‌های کارتخوان، شیره کائوچوی طبیعی، سایر ماهی‌های تن، چای سبز و... نیز ازجمله اقلام وارداتی ایران از ویتنام گزارش شده است.


مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر