آغاز همکاری بانک‌های ایران و ژاپن

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۲۶

از زمان رفع تحریم‌ها علاقه ژاپنی‌ها برای تجارت با کشور نفتخیز ایران مشهود بود. به گزارش «تعادل» ژاپن، اقتصادی قدرتمند اما محتاط دارد و تا زمانی که از ثبات سیاسی اقتصادی شریک خود مطمئن نشود، وارد گود تجارت نمی‌شود.

حالا سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن از آغاز همکاری بانک‌های ژاپنی با بانک‌های ایرانی از طریق مبادله «ین» خبر داده است. ژاپنی‌ها بازار و اقتصاد ما را مورد مطالعه بسیار قرار داده‌اند و اکنون با اطمینان خاطر تجارت با ایران را آغاز کرده‌اند.

در همین راستا هیرانو، معاون سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن اعلام کرد که بانک‌های ژاپنی همکاری‌ خود را با بانک‌های ایرانی از طریق مبادله ین آغاز کرده‌اند و تنوع و تعداد بانک‌ها در آینده نزدیک متناسب با ظرفیت‌های تبادلات تجاری دو کشور افزایش می‌یابد. پدرام سلطانی، نایب‌رییس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و ژاپن گفت: ژاپن برای تبادلات تجاری با ایران از پیچیدگی مقررات و عدم توجه لازم به حقوق مالکیت فکری ابراز نگرانی کرده و ما هم چون در این زمینه در شرایط خوبی نیستیم، اما به وی اعلام کرده‌ایم با توجه به عزم دولت در زمینه مقررات‌زدایی و حقوق مالکیت فکری امیدواریم مقررات و مجوزها را در زمان کوتاه به حداقل برسانیم و در آینده نزدیک این موضوعات تسهیل یابد. وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی ایران افزود: ایران براساس گزارش‌های معتبر داخلی و خارجی دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیا مرکزی است. همچنین ایران رتبه اول در ذخایر گاز دنیا، رتبه سوم در تولید گاز طبیعی و همچنین رتبه سوم در ذخایر نفت دنیا را داراست.

سلطانی بیان داشت: ایران دومین کشور دارنده ذخایر نفت در خاورمیانه و در حوزه معدن هم جایگاه بالایی دارد، به‌طوری‌که پنجمین تولیدکننده سیمان دنیا، دومین تولیدکننده گچ دنیا و دارای نخستین ذخایر روی دنیاست. وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در حال گذر از اقتصاد متکی از منابع به اقتصاد متکی بر کارایی است، تصریح کرد: لذا امروز منابع انسانی ما از ذخایر معدنی مهم‌تر است. سلطانی بیان داشت: چشم‌انداز سیاسی و امنیتی نشان می‌دهد ثبات سیاسی و امنیتی فزاینده است و در قیاس با سایر کشورهای منطقه نیز حاکی از آن است که ایران‌ امن‌ترین کشور در منطقه برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود. وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی با ایران با زمینه‌های نوین و خدمات در حال افزایش است، بیان داشت: در حوزه گردشگری، فناوری ارتباطات و اطلاعات، حمل‌ونقل، همکاری بانکی و بیمه‌یی و در زمینه تبادل دانش فنی و تولید دانش فنی با توجه به نیروی تحصیل‌کرده ایرانی این پتانسیل وجود دارد.

نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته و پس از اجرایی شدن موافقتنامه برجام شاهد رفت‌وآمدهای جدی‌تر رقبای اروپایی شرکت‌های ژاپنی به ایران بودیم، گفت: این تاخیر در ورود ژاپنی‌ها به ایران برای مذاکرات تجاری نشان می‌دهد شرکت‌های ژاپنی به مطالعه بیشتر وارد بازار می‌شوند، اما وقتی وارد می‌شوند، قطعا فعالیت گسترده‌تری دارند. سلطانی ادامه داد: طبیعتا‌ مشکلاتی هم در توسعه اقتصادی روابط دو کشور ازجمله ضرورت برقراری ارتباطات بانکی وجود دارد. در ادامه هیرانو، معاون سازمان تجارت خارجی ژاپن بیان داشت: سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن نه‌تنها در ایران بلکه در سایر کشورها سمینارهایی برای توسعه روابط دو کشور برگزار می‌کند. وی ابراز امیدواری کرد: نشست مشترک دو اتاق بازرگانی ایران و ژاپن منجر به توسعه روابط تجاری دو کشور شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر