برندگان نوبل چگونه جایزه خود را خرج می‌کنند؟

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۵۵۶


برندگان جایزه نوبل با جایزه نقدی خود که از قضا مبلغ قابل توجهی است چه می‌کنند؟ آیا بخش نقدی این جایزه اصلا اهمیتی دارد؟ به گزارش خبرآنلاین، برندگان نوبل چگونه جایزه خود را خرج می‌کنند؟ جایزه نقدی نوبل در حال حاضر بیش از 900هزار دلار است. البته کم لطفی است اگر فکر کنیم که جایزه نوبل برای برندگانی که عمر خود را در راستای کسب دانش صرف کرده‌اند تنها از دیدگاه مادی ارزشمند است، اما در عین حال همان‌گونه که فیلیپ شارپ برنده نوبل پزشکی سال 1993 می‌گوید: افتخار حاصل از دریافت این جایزه شاید اصل ماجرا باشد اما در عین حال «جایزه مالی بخش مطلوبی از این فرآیند است.» در این میان جایزه نقدی نوبل برای برخی برندگان مایه مسرت بسیاری است. هنگامی که پل نرس جایزه نوبل پزشکی را سال 2001 دریافت کرد، برای خودش یک موتورسیکلت کاواساکی جی‌پی‌زد خرید. فرانکو مودیلیانی که سال 1985 نوبل اقتصاد گرفت هرچند که قول داد زیاده‌روی نکند، اما خیلی زود با جایزه‌اش قایق‌ تفریحی خود را ارتقا داد.

آلبر کامو برنده نوبل ادبیات در سال 1957 با جایزه‌اش در جنوب فرانسه خانه‌یی خرید تا در آن به خلق آثارش ادامه دهد. یوجین اونیل برنده نوبل ادبیات سال 1936 هم از پول جایزه برای خرید یک خانه در کالیفرنیا بهره برد. این خانه به مکان خلق برخی از بهترین نمایشنامه‌های این هنرمند تبدیل شد.

الفرید یلینک برنده نوبل ادبیات سال 2004 به پرسشی درباره معنای این جایزه این‌گونه پاسخ می‌دهد: «البته، استقلال مالی» بررسی رابطه میان پول و رضایت یکی از کارهای آنگوس دیتون اقتصاددان ساکن امریکای برنده نوبل اقتصاد است. اما او خود چگونه جایزه مالی نوبل را خرج می‌کند؟ دیتون گفت: «من تمام عمر برای درک خرج کردن و ذخیره کردن پول مطالعه کردم و در حالی که هنوز به درک کاملی از این مبحث نرسیده‌ام، می‌دانم نباید تمام پولی را که ناگهان به دست آمده، به یک‌باره خرج کرد. بنابراین من این پول را پس‌انداز کردم، البته پس از اینکه مالیات آن را پرداختم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر