ضعف زیرساخت‌های صادراتی در برنامه ششم

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۵۳۵

گروه صنعت

برنامه ششم توسعه توسط دولت به مجلس تقدیم شد و به‌دلیل انتقاداتی که اعضای مجلس شورای اسلامی داشتند، هنوز مورد تایید قرار نگرفته است. تعدادی از اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس دهم لایحه برنامه ششم توسعه را فاقد انسجام کلی و دارای نقایص محتوایی دانسته‌اند، حتی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم برنامه ششم توسعه را تنها گزارش ازسوی سازمان و برنامه و بودجه نامیده است. به گزارش «تعادل»، لایحه برنامه ششم با ۵پیوست بالغ بر ۲۰۰۰صفحه به مجلس نهم ارائه شد، اما با وجود اینکه کمیسیون تلفیق مجلس قبل کلیات آن را تصویب کرد و برنامه را هم به تصویب رساند باتوجه به اینکه مهلت زمانی دوره تقنینی نهم اجازه نداد کار باقی ماند و به همین جهت در مجلس دهم لایحه با همان پیوست‌ها تقدیم شد. در این بین، انتقادات فعالان اقتصادی نیز همسو با نمایندگان مجلس به برخی بندهای این برنامه بالا گرفت و منجر به تعویق تصویب این برنامه تاکنون شد. در این میان، باوجود انتقاد نمایندگان مجلس نسبت به نقایص تدوین لایحه برنامه ششم، دولت این برنامه را نوآورانه، جامع‌نگر و مساله‌محور می‌داند. از نظر دولتمردان، برنامه ششم جامع‌نگر و مساله‌محور تدوین شده است.

اما یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که فعالان اقتصادی به متن برنامه ششم وارد می‌کنند، موضوع تامین زیرساخت‌های تجاری کشور است. براساس پیش‌بینی‌ها تا سال پایانی برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده حجم صادرات کالا و خدمات به 130میلیارد دلار برسد. صادرات غیرنفتی همیشه یکی از هدف‌های کشور بوده است، اما اینکه واقعا تا چه اندازه دولت‌ها در این زمینه موفق بوده‌اند، هنوز جای سوال وجود دارد؟

به گفته مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت طبق برنامه راهبردی وزارت صنعت، تا پایان سال برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است تا حجم صادرات کالا و خدمات به 130میلیارد دلار برسد.

بر این اساس، حجم صادرات کالا باید در یک برنامه پنج‌ساله به 100میلیارد دلار و حجم صادرات کالا در سال‌جاری به 30میلیارد دلار افزایش یابد که این رقم دو برابر میزان کنونی صادرات فعلی است.

در همین زمینه، محمد امیرزاده عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره راه‌حل‌های افزایش صادرات غیرنفتی ایران و موضوعاتی که در این زمینه باید در قالب برنامه ششم توسعه درنظر گرفته شود، گفت: من فکر می‌کنم که پایه و اساس حرکت‌های اقتصاد تعامل با دنیا باشد. البته در حال حاضر کشور این کار را شروع کرده است. به هرحال با شروع برجام زمینه‌های اولیه و پایه‌یی برای همکاری با کشورهای دیگر گذشته است.

امیرزاده، بااشاره به اینکه می‌توان جهش صادراتی داشت، ادامه داد: در مسیر جهش صادراتی باید زیرساخت‌ها ایجاد شود. مهم‌ترین موتور محرکه در این زمینه هم آماده کردن بانک‌ها برای پشتیبانی برای صادرات هستند. این پشتیبانی هم می‌تواند در زمینه ضمانتنامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی باشد یا در زمینه ال‌سی‌ها رخ دهد. به این ترتیب اگر همه این موارد سازمان‌دهی شود، پتانسیل صادراتی کشور جهش پیدا می‌کند اما همه این موارد و پیش‌شرط‌ها باید در برنامه ششم توسعه تبیین شود که متاسفانه ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر