ادامه سریال ورود ایرلاین‌های خارجی به ایران

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۵۲۷

گروه راه و شهرسازی|سارا حامدی|

با ورود نخستین پرواز هواپیمایی ملی تایلند به فرودگاه بین‌المللی امام(ره) در شامگاه شنبه این هفته تعداد شرکت‌های هواپیمایی که به فرودگاه امام(ره) پرواز دارند به 56شرکت سید.

به گزارش «تعادل»، پس از توافق ایران با پنج قدرت دنیا که در دی‌ماه سال گذشته صورت گرفت حوزه حمل و نقل هوایی کشور شاهد تحولات فراوانی بود. یکی از مهم‌ترین تحولاتی که پس از برجام در حمل و نقل هوایی کشور صورت گرفت بازگشت خطوط هوایی شناخته شده و بزرگ جهان به آسمان ایران بود.

روند بازگشت شرکت‌های هوایی با ورود شرکت هواپیمایی ایرفرانس پس از 8سال در فروردین ماه امسال آغاز شد. پس از آن بود که شرکت‌های هواپیمایی دیگری مانند بریتیش ایرویز پس از چهارسال، کی.ال.‌ام، خط هوایی تازه تاسیس ژرمنیا، خط هوایی اس 7 و اورال روسیه، ایرمالزیا، هواپیمای اتریشی و یونان‌ایر بار دیگر پروازهای خود را به ایران برقرار کردند.

در همین رابطه، شرکت هواپیمایی کی.ال.‌ام اعلام کرده است 4پرواز هفتگی بین فرودگاه شیفول آمستردام و تهران انجام خواهد داد و خدمات پرواز پاریس - تهران را که از 28فروردین امسال از سرگرفته شده است، کامل خواهد کرد.

شرکت بریتیش ایرویز نیز پس از 4سال وقفه تحت تاثیر تحریم‌ها دوازدهم شهریورماه امسال نخستین پرواز خود از لندن به تهران در فرودگاه بین‌المللی

امام خمینی(ره) به زمین نشاند و اعلام کرد که قرار است این شرکت هفته‌یی 6پرواز از لندن به تهران را انجام دهد.


ورود هواپیمایی ملی تایلند

شنبه شب این هفته اما نخستین پرواز شرکت هواپیمایی تایرایرویز اینترنشنال در فرودگاه بین‌المللی امام(ره) نشست تا سریال آشتی ورود شرکت‌های هواپیمایی پس از برداشته شدن تحریم‌ها در کشور ادامه پیدا کند. به گفته شارامپورن جوتیکاتیرا مدیرعامل شرکت هواپیمایی تای ایرویز اینترنشنال آغاز پروازهای هواپیمایی ملی تایلند به ایران علاوه بر آنکه می‌تواند بهانه‌یی برای گسترش ارتباط بین دو کشور موثر باشد، سالانه می‌تواند تعداد زیادی از مسافران و گردشگران تایلندی را به ایران بیاورد زیرا با سفر سالانه 250هزار ایرانی به تایلند این خط هوایی می‌تواند در تسهیل تردد مسافران در این مسیر نقش مهمی را ایفا کند.

جوتیکاتیرا تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا پس از مدتی تعداد پروازهای شرکت هواپیمایی تای ایرویز اینترنشنال را به بیش از 4پرواز در هفته افزایش دهیم.

همچنین در این مراسم، کوروش فتاحی، معاون هوانوردی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با ابراز خرسندی از اضافه شدن شرکت هواپیمایی تای‌ ایرویز اینترنشنال به مجموعه شرکت‌های هواپیمایی که در فرودگاه بین‌المللی امام(ره) در تردد هستند گفت: با افزوده شدن خط هوایی تای ایرویز اینترنشنال به مجموعه شرکت‌های هواپیمایی که به فرودگاه امام (ره) وارد می‌شوند تعداد این شرکت‌ها به 57شرکت رسید و در تلاش هستیم تا تعداد مقاصد هوایی در فرودگاه امام (ره) را به 70مقصد برسانیم.

فتاحی ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا با اجرای برنامه حمل و نقل هوایی بین‌المللی (national carrier) فرودگاه امام (ره) را به پل هوایی برای ارتباط کشورهای مختلف قرار دهیم.

همچنین مدیر منطقه‌یی شرکت هواپیمایی تای ایرویز اینترنشنال اعلام کرد: پروازهای این خط هوایی چهار بار در هفته به تهران پرواز دارد که این پروازها توسط هواپیمای بویینگ 777 انجام می‌شود.

وی گفت: متوسط سن ناوگان این خط هوایی 12سال است و قرار است علاوه بر تهران مقاصد دیگری نیز در نظر گرفته شود. معاون هوانوردی فرودگاه بین‌المللی امام(ره) با اشاره به اینکه تمامی شرکت‌های هواپیمایی که در دوران پسابرجام فعالیت‌شان را در فرودگاه امام(ره) آغاز کرده‌اند حامل‌های هوایی بین‌المللی هستند گفت: در حال مذاکره با خط هوایی کره و همچنین ایرکانادا برای برقراری پرواز مستقیم از تهران به مونترال هستیم که سیگنال‌های خوبی را نیز در این خصوص دریافت کرده‌ایم.

کوروش فتاحی همچنین از نهایی شدن قرارداد پارکینگ‌های جدید برای ایجاد فضاهایی برای پارک هواپیما خبر داد و گفت خبرهای خوبی در رابطه با توسعه فرودگاه بین‌المللی امام در راه است.

از آنجایی که برنامه‌ریزی مدیران وزارت راه و شخص وزیر راه و شهرسازی ربودن گوی سبقت از فرودگاه بین‌المللی دوبی و تبدیل فرودگاه بین‌المللی امام (ره) به هاب هوایی جدید در منطقه است، در نتیجه ورود ایرلاین‌های جدید به خصوص بازگشت ایرلاین‌های بااهمیت و شناخته شده‌یی مانند بریتیش ایرویز، ایرفرانس و کی.ال.‌ام می‌تواند به اجرایی شدن این طرح کمک شایانی کند.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که ورود ایرلاین‌های خارجی معتبر و تردد هواپیماهای آنها در فرودگاه‌های ایران نیازمند آن است تا مسوولان این فرودگاه‌ها برنامه‌های مربوط به افزایش خدمات مربوط به عملیات پرواز و خدمات فرودگاهی به‌خصوص افزایش سرویس‌دهی ترمینا‌ل‌های ترانزیتی و بهبود وضعیت آنها را مدنظر قرار دهند.

از سوی دیگر از آنجایی که متوسط سن هواپیماهای کشور 20سال است نیاز است تا همزمان با ورود ایرلاین‌های خارجی به آسمان ایران مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز موضوع نوسازی و جوان‌سازی هواپیماهای تحت مالکیت خود را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

با توجه به آنکه فضای آسمان ایران و بازار آن فضایی بکر و پر از پتانسیل‌های فراوان برای سرمایه‌گذاری و درآمدزایی است پس از برداشته شدن تحریم‌ها این فضا بیش از گذشته مورد توجه کشورهای دیگر قرار گرفته است و می‌توان گفت لغو تحریم‌ها موجب شده تا گشایش بزرگی در روبط ایران با شرکت‌های هواپیمایی خارجی به وجود آید.

درنهایت می‌توان نتیجه‌گیری کرد که برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران نه تنها موجب شده تا ایران بتواند در فضای بین‌المللی نفس تازه کند بلکه موجب شده است تا کشورهای خارجی به خصوص شرکت‌های هواپیمایی با دید جدیدی به بازار هوایی ایران نگاه کنند همچنین از آنجایی که تعداد مسافران ناوگان هوایی هر ساله در حال افزایش است شرکت‌های هواپیمایی نیز با در نظر گرفتن این موضوع در تلاش هستند تا نهایت بهره را از این افزایش ببرند. درست است که ورود ایرلاین‌های معتبر خارجی و اعتماد مجدد آنها به آسمان ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما مدیران شرکت‌های هواپیمایی باید با بهبود وضعیت ناوگان خود و بالا بردن کیفیت خدمات و سرویس‌دهی شان در کنار توجه به خرید هواپیماهای جدید وارد بازار هوایی شوند تا مبادا بازار هوایی کشور و درآمدهای بی‌شمار حاصل از آن تنها در انحصار شرکت‌های هواپیمایی خارجی قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر