بخش قابل‌توجه اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۵۱۶

نرخ بیکاری ۱۱درصد است

معاون وزیر کار از رونمایی نسخه جدید نظام جامع اطلاعات بازار کار تا پایان سال با هدف سیاست‌گذاری در حوزه اشتغال خبرداد و گفت: اعلام نرخ بیکاری ۶میلیون بیکار با احتساب اشتغال ناقص است. عیسی منصوری در برنامه‌یی با موضوع اختلاف آماری در اعلام نرخ بیکاری گفت: نرخ بیکاری سال۹۴ براساس معیارهای سازمان جهانی کار ۱۱درصد معادل ۲.۵میلیون اعلام شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نرخ بیکاری با معیار «حداقل یک ساعت کار در هفته» محاسبه می‌شود افزود: پرداختن به بحث‌های این‌گونه مشکلی را از تدوین سیاست‌گذاری در حوزه اشتغال و رفع بیکاری حل نمی‌کند بلکه برای دست یابی به روش حل مسائل باید به مشکلات پایه‌یی و سیاست‌گذاری‌های حوزه اشتغالزایی ورود کنیم. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با بیان اینکه به‌دنبال تعریف «حداقل یک ساعت کار در هفته» در محاسبه نرخ بیکاری، شرط پوشش معیشت شخص نیز مدنظر قرار گرفته می‌شود، گفت: قطعا باید در محاسبات آماری براساس تعاریف و استانداردهای بین‌المللی رفتار کنیم. مرجع اعلام نرخ بیکاری مرکز آمار ایران است ضمن اینکه از سایر ابزارهای مکمل مانند داده‌های سازمان تامین‌اجتماعی، تعداد بیمه‌شدگان و گزارش‌های میدانی برای محاسبه نرخ بیکاری استفاده می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته طبق محاسبات مرکز آمار ایران ۶۶۷هزار اشتغال جدید ایجاد شده است؛ همچنین براساس داده‌های تامین اجتماعی تعداد بیمه‌شدگان جدید در سال گذشته ۸۵۰هزار نفر است که از این تعداد بیش از ۷۰۰هزار نفر بیمه شده اجباری بودند، حال با محاسبه ریزش بخشی از نیروی کار و بیمه‌شدگان، در سال گذشته در مجموع ۴۰۰هزار شغل ایجاد شده است.


سیاست‌گذاری توسعه‌محور در حوزه اشتغال

منصوری از اشتغالزایی در سال گذشته باوجود ریزش اشتغال در بخش صنعت گفت: بررسی ما نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی از اشتغال در بنگاه‌های زیر ۱۰نفر، متوسط، بخش خدمات و در بخش غیررسمی ایجاد شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار درباره اعلام آمار ۶میلیون نفر بیکار تا پایان سال۹۴ گفت: این آمار با محاسبه اشتغال ناقص است که فرد باوجود داشتن شغل اما حس اشتغال ندارد و جویای کار است. این مقام مسوول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در برنامه‌های توسعه‌یی، در حوزه اشتغال سیاست‌گذاری نشده است، ادامه داد: ارائه آمارهای فصلی مشکلی را حل نمی‌کند چراکه نرخ بیکاری در فصلی بالا و در فصل دیگر کمتر است بنابراین ملاک ما نرخ بیکاری پایان هر سال است.

وی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم آمار در تمام دنیا مبنای علمی و گردش اطلاعات دارد افزود: آنچه دولت در حوزه اشتغال و کاهش بیکاری به آن توجه می‌کند ورود به سیاست‌گذاری در حوزه اشتغال است که در همین راستا باتوجه به اینکه در کشور نظام جامع اطلاعات بازار کار وجود ندارد تا پایان امسال نخستین نسخه از این نظام را رونمایی می‌کنیم که در کنار سایر ابزارها و استفاده از تجربیات سایر کشورها، در جهت سیاست‌گذاری اشتغال یک نظام جامع تعریف کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر