تضمین دولتی برای جذب سرمایه خارجی در صنعت گردشگری

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۵۱۳

گروه اقتصاد اجتماعی علی اسدی‌خمامی

سربالایی ولنجک را می‌دوم تا به ورودی سالن اجلاس سران برسم. مانند همیشه، تاخیر دارم و نگرانم که سخنان مهمی را از دست بدهم. هرچند این نکته خیالم را راحت می‌کند که من در تاخیر تنها نیستم و مراسم نیز عموما دیرتر از موعد مقرر برگزار می‌شوند. باد سردی می‌وزد که طی مسیر را آزاردهنده‌تر می‌کند، اما در پس این باد سرد، نسیمی بهاری وزیدن گرفته است. نسیمی که حکایت از آغاز فصل سبز گردشگری ایران دارد. به سالن اجلاس سران می‌روم تا در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری ایران شرکت کنم. همایشی که بنا دارد سرمایه‌گذاران خارجی را به ورود به این بخش ترغیب کند و گویا موفق نیز می‌شود.


سالن اجلاس سران با سقف‌های بلندش، یک ویژگی جالب دارد؛ دمای داخل سالن، همیشه با دمای هوای بیرون برابر است. بنابراین در روزهایی مثل دیروز که سوز پاییزی غوغا می‌کند، حاضران در سالن همپای عابرانی که بیرون از آن قدم می‌زنند، می‌لرزند. همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی در چنین شرایطی برگزار شد، در شرایطی که سرمای هوا به جان میهمانان آن یا دست‌کم آنها که در طبقه بالا نشسته بودند افتاده بود. هدف از برگزاری این همایش که 60 سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای مختلف جهان در آن حضور داشتند، شفاف‌سازی شرایط سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ایران بود.

غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی، مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی که دبیر همایش نیز بود، مراسم را با این سخنان آغاز کرد: «ایران به واسطه قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و هزار کاروانسرایی که در گذشته ساخته شده، می‌تواند ادعا کند یکی از کشورهای تاریخی پیشرو در صنعت گردشگری بوده است. بر همین اساس ظرفیت زیادی در ایران وجود دارد. ایران مثل یک موزه بزرگی است که هر شهر آن آمادگی پذیرایی از هزاران گردشگر را دارد. شرکت‌های معتبری از ما درخواست کردند که برای سرمایه‌گذاری به ایران بیایند. به همین خاطر این همایش با کشورهایی که در سه سال گذشته وارد مذاکره با ایران شده بودند برنامه‌ریزی شده است و آنها امروز برای مذاکرات جدی‌تری به ایران آمده‌اند.»

مدیرعامل این هلدینگ سپس صحنه را ترک کرد تا تریبون را به معاون اول رییس‌جمهور بدهد.


گردشگری، فرصتی برای توسعه پایدار

پس از بای سلامی، نوبت معاون اول رییس‌جمهور بود تا پشت تریبون رود و سخنرانی ایراد کند. اسحاق جهانگیری ابتدا به بیان چند مورد از علل جذابیت صنعت گردشگری در ایران پرداخت و سپس گفت: «پیشرفت‌ها و توسعه‌های اخیر کشور ما در عرصه‌های علمی، درمانی، اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و هنری افق‌های تازه‌یی برای سرمایه‌گذاری، ساماندهی و توسعه انواع جدید گردشگری گشوده است. دولت تدبیر و امید با توفیق در سیاست خارجی و خارج کردن کشور از عرصه تهدیدها و تحریم‌ها و توافق در برجام، توانسته است شرایط پساتحریم را به گونه‌یی پیش ببرد که بیشتر دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی از گسترش روابط و همکاری‌ها با ایران استقبال کنند. در این فضای گشایش سیاسی و روابط بین‌المللی از جمله مساعدترین زمینه‌هایی که به وجود آمده است، جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه گردشگری است.»

وی با اشاره به پیشرفت‌های صنعت گردشگری در سالیان اخیر افزود: «صنعت گردشگری در ایران تا پیش از شرایط پساتحریم به دلیل وجود تحریم‌ها و تهدیدها و بالابودن ریسک سرمایه‌گذاری و حتی سفر، براثر سیاست‌ها و تصمیمات مغرضانه و ظالمانه برخی دولت‌های خارجی و طرح تبلیغات ضد ایرانی در وضعیتی مطلوب قرار نداشت. اما اکنون دولت مصمم به اجرای سیاست‌ها و راهبردهای جدید بر پایه توسعه گردشگری پایدار است. در این رویکرد با ایجاد سازه‌های ژئوپلیتیکی گردشگری، همکاری با سازمان‌های جهانی و منطقه‌یی، تقویت روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به زیرساخت‌ها و بنیان‌های گردشگری خود توجه ویژه شده است.»

جهانگیری ادامه داد: «بر این اساس سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های صنعت گردشگری، اماکن اقامتی و تاسیسات گردشگری بر پایه اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عبور از اقتصاد وابسته به نفت اولویت یافته است. ما بنا داریم که اقتصاد گردشگری و درآمدهای حاصله از این صنعت را در جهت رشد و اعتلای بنیان‌های اقتصادی به کار‌ گیریم.»

معاون رییس‌جمهور همچنین از حمایت‌های دولتی از سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری خبر داد و گفت: «از آنجا که مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در اجرای طرح‌های گردشگری اولویت دارد و فراهم آوردن فضای مناسب برای معرفی فرصت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری در ایران اسلامی از اهداف و تدابیر این راهبرد محسوب می‌شود، در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اولویت سه طرح مهم در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصویب شده است. این سه پروژه عبارت از تدوین بسته حمایت از کارهای تولید صنایع‌دستی و فرش، ایجاد ظرفیت‌های جدید در هتلداری و تدوین بسته حمایت از گردشگری است.»

جهانگیری در انتهای سخنان خود، به ظرفیت بالای صنعت گردشگری برای کمک به رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و اعلام داشت: «به صراحت می‌گویم رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران یکی از مهم‌ترین راهکارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت و کمک به توزیع عادلانه درآمدها و ایجاد اشتغال پایدار در کشور است و با ارائه و اجرای راه کارهای عملی مورد نیاز برای نیل به این مهم حرکت به سوی سند چشم‌انداز 1404 ممکن خواهد شد.»


عوارض ترجیحی برای زمین گردشگری

هنگامی که جهانگیری از پشت تریبون پایین آمد، به دعوت مجری برنامه، هیاتی متشکل از رییس سازمان میراث فرهنگی، وزیر راه و شهرسازی، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان تامین اجتماعی به روی صحنه رفت تا در قالب یک نشست تخصصی پاسخگوی سوالات سرمایه‌گذاران باشد.

سه میهمان خارجی و یک سرمایه‌گذار داخلی به نوبت پشت تریبون رفتند و سوالاتی راجع به قیمت‌گذاری، قوانین مربوط به نیروی کار، مالکیت زمین، عوارض و مالیات و استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی در ایران مطرح کردند. سپس هیات تخصصی به ترتیب به ارائه پاسخ برای پرسش‌های مطرح شده پرداخت.

از آنجا که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ‌باید سریع‌تر راهی شود تا به جلسه‌اش با وزیر نفت و نیرو برسد، قبل از همه به پاسخگویی پرداخت و سپس جلسه را ترک کرد.

آخوندی ابتدا به طرح این مساله پرداخت که فرهنگ و سبک زندگی ایرانی، جاذبه اصلی گردشگری ایران است. وی گفت: «وقتی گردشگر به ایران مراجعه می‌کند لزوما به دنبال بازدید از طبیعت، هتل و... نیست چون این موارد در همه جای دنیا وجود دارد. کسی که به ایران می‌آید، می‌خواهد ایران‌شهر را ببیند یعنی آثار تاریخی و تمدنی ایران در سال‌های گذشته و اینکه در دنیای مدرن ایرانیان چگونه زندگی می‌کنند و مسائل اقتصادی و سیاسی خود را چگونه سامان می‌دهند بنابراین شاکله و هویتی که از خود به نمایش می‌گذاریم تاثیر مهمی در گردشگر دارد.»

وزیر مسکن و راه و شهرسازی افزود: «توسعه هواپیما، حمل و نقل ریلی و هوایی بدون داشتن نظام گردشگری قطعا بی‌معنی است بنابراین مفهوم زنجیره ارزش موضوعی است که باید به آن توجه کنیم. هر کشوری که می‌خواهد به ایران گردشگر بفرستد قاعدتا مقصد آن فرودگاه نیست و باید به فرودگاه در کنار عوامل دیگری از جمله حمل و نقل از فرودگاه تا هتل توجه کرد.»

آخوندی با اشاره به اهمیت حمل و نقل در توسعه صنعت گردشگری گفت: «با توجه به بزرگ بودن مرزهای جغرافیایی کشور باید شبکه‌های منظم برای حمل و نقل در برد کوتاه، برد میانه و برد بلند داشته باشیم و در این زمینه دنبال نوسازی ناوگان هوایی خود هستیم تا در عین حال بتوانیم با ایرلاین‌های جهانی نیز رقابت داشته باشیم. نوسازی شبکه‌های فرودگاهی ایران نیز در دستور کار است. اکنون ما ۶۰ فرودگاه داریم که از این میان ۱۰ فرودگاه ما بیش از ظرفیت و ۵۰ فرودگاه ما کاملا زیر ظرفیت فعالیت می‌کنند که باید این وضعیت ساماندهی شود. همچنین درصدد توسعه شبکه ریلی هستیم. شبکه ریلی کل کشور در حال بازنگری است. اتصال شبکه ریلی ایران به آسیا نیز در دستور بررسی است.»

یکی از سوال‌هایی که مطرح شده بود، بحث تغییر کاربری ملک، مالکیت زمین، عوارض وارده و واگذاری‌های دولتی زمین بود.

آخوندی در پاسخ به این سوال گفت: «تغییر کاربری املاک در بافت‌های تاریخی و نقاط مرکزی شهر و تبدیل آنها به هتل از مواردی است که از آن استقبال می‌کنیم. اما برای تغییر کاربری ملک در نقاطی که مسکونی‌تر است، باید دید که آیا این اقدام با سند جامع هماهنگ است یا خیر، چراکه تغییر کاربری و راه‌اندازی هتل نباید موجب آزار و اذیت ساکنان مناطق شود. در بحث تعرفه نیز باید بگویم لزوما همه اراضی دولتی نیست ولی اگر زمین دولتی باشد تعرفه ترجیحی است و عوارض شهرداری هم ترجیحی است.»


9میلیارد دلار تضمین سرمایه

پس از اتمام سخنان آخوندی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی به نیابت از شخص وزیر، پاسخگوی برخی دیگر از سوالات بود.

محمد خزاعی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: «بر اساس قانون مصوب مجلس که در سال ۸۱ به تصویب رسیده، دولت از همه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مقابل ریسک‌های غیر تجاری حمایت و ضمانت می‌کند. اگر سرمایه‌گذاران خارجی به ما برای گرفتن ضمانتنامه مراجعه نکنند، تحت پوشش این حمایت‌ها قرار نخواهند گرفت. آنها اجباری برای مراجعه به ما ندارند ولی اگر این مراجعه را انجام دهند حمایت خواهند شد. همچنین دوستان نگران هیاهوهای سیاسی علیه ایران درباره نقل و انتقال پولی نباشند.»

خزاعی تاکید کرد: «البته تعهدات مورد انتظار به اندازه کامل از سوی امریکایی‌ها انجام نشده است. ما هم درخواست همکاری اقتصادی با آنها را نداریم اما درباره سایر کشورهای اروپایی هجوم و درخواست برای ثبت سرمایه و گرفتن ضمانت در ایران باید گفت بی‌سابقه بوده است. از ابتدای سال ۹۴ تا الان از میان درخواست‌های متعدد سرمایه‌گذاری‌های خارجی عمدتا اروپایی بیش از ۹ میلیارد دلار ضمانتنامه صادر کرده‌ایم. اینها فقط درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی بخش فاینانس است. ژاپن با باندهای آلمانی، ایتالیایی و کره‌یی همکاری کرده و درخواست همکاری زیادی از هرمس آلمان، ایتالیا و سایر بنگاه‌های اقتصادی اروپایی داشته‌ایم.»

وی درباره امکان نقل و انتقال بین‌المللی پول در ایران گفت: «از حدود ۶ ماه قبل تا الان شاهد نقل و انتقالات پولی به کشور از طریق سیستم بانکی بوده‌ایم. سرمایه‌یی که توسط سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشور می‌شود را از طریق سیستم بانکی ثبت می‌کنیم که وقتی خواستند آن را خارج کنند بدانیم میزان آن چقدر بوده است. حتی برخی سرمایه‌گذاران خارجی مجدد درخواست سرمایه‌گذاری کرده‌اند. همین مقدار کافی است که بدانیم از نظر سیاسی مراجعات و رقابت‌ها مناسب است.»

خزاعی درباره واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران خارجی نیز در تکمیل سخنان آخوندی افزود: «بر اساس قانون اساسی ایران، یک شخصیت حقیقی یا حقوقی خارجی نمی‌تواند در ایران مالک زمین شود اما در قانون سرمایه‌گذاری خارجی مصوب مجلس پیش‌بینی شده اگر یک سرمایه‌گذار خارجی یا یک شرکت خارجی به زمینی نیاز دارد، باید یک شرکت ثبت کند. صددرصد سهام آن شرکت نیز متعلق به خودش خواهد بود ولی چون آن شرکت در ایران ثبت شده می‌تواند به اندازه‌یی که زمین نیاز دارد، از دولت ملک بخرد. پس مشکل زمین از نظر سرمایه‌گذاران خارجی نداریم.»

او همچنین در پاسخ به سوالی که درباره مالیات فعالیت‌های اقتصادی در بخش گردشگری مطرح شده بود گفت: «بر اساس آخرین تغییرات در قانون مالیات‌ها، کلیه فعالیت‌ها در حوزه بیمارستانی و توریستی بین ۵ تا ۱۳ سال در مناطق محروم از مالیات معاف هستند.»


کارت خارجی وارد می‌شود

رییس کل بانک مرکزی که در میانه سخنان خزایی به نشست پیوست، سخنران بعدی بود، چراکه لازم بود درباره نقل و انتقال پول و امکان استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی سخن بگوید.

ولی‌الله سیف ابتدا به تشریح وضعیت اقتصادی ایران پرداخت تا خیال سرمایه‌گذاران را از امنیت سرمایه‌گذاری در کشور راحت کند. او گفت: «با وجود اینکه در سال‌های گذشته شاهد تورم دو رقمی و فزآینده در ایران بودیم ولی در سه سال گذشته روند تورم رو به کاهش رفته است و اکنون طبق اعلام بانک مرکزی، تورم ماه گذشته به 8.8 رسیده است که این تورم باثبات و پایدار است. در کشور نفتی ما با توجه به وابستگی‌های نفتی وجود این ثبات و آرامش یک دستاورد بزرگ برای ما به حساب می‌آید. همچنین در ارتباط با نوسانات ارزی با وجود نوساناتی که در گذشته تجربه می‌کردیم، ولی اکنون شاهد ثبات در بازار ارز نیز هستیم.»

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: «گفتنی است در سال‌هایی که شوک نفتی در برخی کشورهای نفتی آثار مخربی را ایجاد کرده بود و در اقتصادهای بسیار قوی تاثیر منفی داشت، اما افتخار کشور ما این است که این شوک نفتی در کشور ما اثر کمتری داشت و تنها تاثیر آن این بود که به رشد پیش‌بینی شده نرسیدیم و رشد اقتصادی ایران در سال گذشته به ۳ درصد رسید. پیش‌بینی این است که در سال جاری به رشد اقتصادی ۵درصدی برسیم و یکی از برداشت‌های ما این است که بتوانیم با توجه به ثبات ایجاد شده در بازارها سرمایه‌گذار بیشتری جذب کنیم.»

سیف افزود: «ما منابع سرشار زیرزمینی و نیروی انسانی تحصیلکرده قابل توجهی داریم و اینها جزو ظرفیت‌های کشور ما هستند که در جذب سرمایه‌گذار خارجی موثر خواهند بود. طبق گزارش شورای جهانی گردشگری پیش‌بینی شده که طی یک دوره ۱۰ساله صنعت گردشگری ما رشد چهار درصدی را تجربه کند و تا سال ۲۰۲۶ بتواند ۳۷۰ میلیون نفر را در اقتصاد گردشگری کشور جذب کند.»

رییس کل بانک مرکزی درباره وضعیت نرخ ارز نیز گفت: «در سال ۱۳۹۵ برنامه‌ریزی‌ها انجام شده که به تدریج به سمت تک نرخی شدن ارز برویم و اکنون نیز شرایط به نحوی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در صورت ورود به کشور از نرخ آزاد ارز استفاده کنند. طبیعی است سرمایه‌گذار بخشی از پول خود را از طریق نظام بانکی مورد استفاده قرار خواهد داد و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا در صورت درخواست به بانک‌ها، بانک‌های مورد نظر با مطالعات انجام شده برای انجام درخواست سرمایه‌گذاران و طی کردن پروسه‌های بانکی مبادرت کنند.»

سیف نهایتا درباره استفاده از کارت‌های بانکی بین‌المللی در ایران گفت که مذاکراتی با چند کارت بین‌المللی از کشورهای چین، ژاپن و چند کشور اروپایی انجام شده و این کارت‌ها به زودی وارد نظام بانکی کشور می‌شوند. او همچنین توضیح داد: «اتصال سوییچ دو به دو با کشورهای همجوار و کارت‌های اعتباری بین‌المللی از جمله امکاناتی است که سرمایه‌گذاران خارجی از آن بهره‌مند خواهند شد. مذاکرات لازم با آذربایجان، روسیه، پاکستان و عراق در این زمینه انجام شده و به نظر می‌رسد هر چه سریع‌تر زمینه‌های آن فراهم شود.»


ورود هتل‌های «هما» به بورس

سازمان تامین اجتماعی، مالک یک خط هوایی، یک خط ریلی، یک گروه گردشگری و چندین هتل است.

بنابراین مدیرعامل این سازمان جدای از آنکه در بحث به کارگیری نیروی کار در این بخش صاحی صلاحیت سخن است، به عنوان رییس یک هلدینگ بزرگ گردشگری نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

سید تقی نوربخش رییس سازمان تامین اجتماعی که به نیابت از وزیر کار نیز سخن می‌گفت در این ارتباط گفت: «از دو سال قبل مجموعه گردشگری و توریستی سازمان به نام «هکتا» شکل گرفته است که زیرساخت‌های گردشگری را فراهم می‌کند. پنج میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۵ در شأن کشور ما نیست. ما باید میزبان تعداد بیشتری از گردشگران باشیم. سازمان تامین اجتماعی به سرمایه‌گذاران بخش خارجی این مشاوره را می‌دهد که در این بخش فعالیت کنند؛ اینها همه دلایلی است که ما نیز وارد فعالیت‌های گردشگری نیز شده‌ایم. طبیعتا تعاملات و ارتباطات گردشگری با سایر کمپانی‌ها، جزو فرآیندهای کاری سازمان است و هیچ‌گونه محدودیتی در آنها وجود ندارد.»

نحوه به کار‌گیری نیروی انسانی در بخش گردشگری یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست بود. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این مورد از پوشش بیمه‌یی این نیروی انسانی خبر داد و افزود: «درباره اینکه چه حمایت‌هایی از کارگران و سرمایه‌گذاران خارجی از حیث حمایت‌های بیمه‌یی در ایران انجام می‌شود نیز باید گفت بنا بر قوانینی که در ایران وجود دارد، علاوه بر نکته اقامت آنها در ایران، کسی که در ایران فعالیت انتقال انجام می‌دهد، باید مجوز آن را نیز داشته باشد. این مجوزها با سهولت داده می‌شود. کسی که اجازه کار در ایران داشته باشد، طبق قانون تامین اجتماعی کاملا تحت پوشش بیمه درمان و مستمری قرار می‌گیرد.»

البته نوربخش به این موضوع اشاره کرد که طبیعتا اولویت کشور با استخدام کارگر ایرانی است، بنابراین استخدام نیروی خارجی تنها به مواردی که تخصص لازم در کشور وجود نداشته باشد، محدود می‌شود. او ادامه داد: «در بحث کارگران ساختمانی هم باید گفت ما قول می‌دهیم کسانی که در حوزه ساخت‌وساز در حوزه گردشگری مشغول باشند، حمایت کنیم.»

نوربخش در این مراسم خبری را نیز اعلام کرد؛ «هتل‌های هما در بورس پذیرفته شد.» این خبری بود که به گفته او نشان می‌دهد سازمان تامین اجتماعی آمادگی همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی را دارد. « همچنین طرح «۱۰۰ هتل ۱۰۰ کسب و کار» که امروز از آن رونمایی می‌شود نیز موید این است که ما به بخش گردشگری اهمیت می‌دهیم.»


نیاز به 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آخرین فردی بود که به ایراد سخن پرداخت. مسعود سلطانی‌فر در این نشست گفت: «ایران برای بهره‌برداری از ۱۷۰۰ پروژه گردشگری با ۳۲ هزار میلیارد تومان حجمِ سرمایه، به ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد که امیدواریم تا پنج سال آینده از محل‌های مختلف تامین شود.» معاون رییس‌جمهور با اشاره به گزارش شورای جهانی اقتصاد که سهم مستقیم گردشگری داخلی و خارجی ایران را در تولید ناخالص ملی برای سال ۲۰۱۵، حدود 7.6درصد تعیین کرده است، افزود: «امیدواریم در سال ۲۰۱۶ این سهم درGDP تا مرز ۹ درصد برسد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعتقاد به این اصل که یک ارگان تخصصی است، نهایت همکاری را با سایر نهادها و سازمان‌ها در راستای تحقق منافع مردم و پیشبرد اهداف خود داشته است. طبق همین اصول برای ساخت و بهره‌برداری ۳۰۰ هتل چهار و پنج ستاره تا سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی کرده و هم‌اکنون نیز عملیات اجرایی ۱۷۰ هتل چهار و پنج ستاره توسط بخش خصوصی کشور آغاز شده است. امروز بیش از ۱۷۵۰ پروژه گردشگری در دست احداث است که از آن میان ۸۲۰ پروژه مربوط به هتل‌های یک تا پنج ستاره و هتل آپارتمان‌ها با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰درصد است که با محوریت بخش خصوصی در حال اجراست.» سلطانی‌فر همچنین به طرح ویژه اشتغال گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: «براساس این طرح تا سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ باید برای ۱۴۰ هزار نفر اشتغال مستقیم در دو حوزه گردشگری و صنایع دستی ایجاد شود. اجرای این طرح ویژه به چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد که با حمایت رییس‌جمهور و سیستم بانکی کشور در مسیر تصویب و تامین قرار گرفته است.»

رییس سازمان میراث فرهنگی همچنین از آزادسازی نرخ هتل‌های کشور خبر داد و گفت: «سازوکار و مقدمات آزادسازی نرخ فراهم شده و به زودی شاهد رقابتی شدن قیمت‌ها در هتل‌های ایران خواهیم بود. استراتژی ما این است که به مرور به سمت آزادسازی نرخ برویم، مقدمات در حال انجام است. مطالعات صورت گرفته و با بخش خصوصی حرف‌زده شده و ساز و کاری ایجاد خواهیم کرد که شرایط رقابتی شود.» وی در پاسخ به سوالی درباره کمک‌های این سازمان برای دریافت مجوز سرمایه‌گذاری و ساخت هتل اعلام کرد: «در حال حاضر شرایط بروکراسی حاکم است که با همکاری دستگاه‌های دیگر در حال تسهیل وضع موجود هستیم.»

سلطانی‌فر در ادامه از تشکیل ستاد ساماندهی سرمایه‌گذاری با همکاری سازمان‌هایی چون سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد خبر داد و گفت: «این ستاد به عنوان مشاوری امین در کنار سرمایه‌گذاران است تا آنها را از نخستین گام در ایران راهنمایی کند. ما حمایت‌های لازم را می‌کنیم تا در کمترین زمان ممکن مجوزها صادر و سرمایه‌گذاری صورت گیرد. حتی شاید بخشی از کارهای مربوط به مجوز را خودمان انجام دادیم.» سلطانی‌فر افزود: «با شهرداران برخی شهرها نشست‌هایی داشتیم، به‌طوری که در حال حاضر بخشی از عوارض برای هتل‌ها معاف شده است، هرچند که عوارض تجاری هنوز برقرار است. علاوه‌بر این، برخی استان‌ها نیز برای جذب گردشگر داخلی و خارجی سیاست‌ها تشویقی خوبی دارند.»

پس از پایان صحبت‌ها، از طرح تامین اجتماعی با عنوان «100 هتل، 100 کسب و کار» در حضور میهمانان خارجی رونمایی شد تا به قول مجری مراسم، برای سازمان تامین اجتماعی تعهد بین‌المللی ایجاد شود. سپس میهمانان به سمت سالن پذیرایی رفتند تا غذا بخورند. خبرنگار اما وقتی برای از دست دادن ندارد. ناچار بودم تا در سوز پاییزی، ولنجک را به سمت پایین روانه شوم که به روزنامه برسم. نگارش گزارشی بلند انتظارم را می‌کشید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر