قرمزپوشی شاخص‌های بورس در روز گذشته

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۵۱۱

گروه بورس

روز گذشته، چنان عرضه سهام بر تقاضای آن پیشی گرفت که در پی آن همه نماگرهای بورس تهران قرمز پوش شدند. درحالی دیروز عرضه سهام از سوی حقیقی‌ها در دامنه وسیعی انجام شد که معامله گران حقوقی تنها نظاره‌گر بازار بودند.

به گزارش «تعادل»، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته، یک‌شنبه 11مهرماه 95 با کاهش 191واحدی به رقم 77هزار و 287واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 5واحد کاهش عدد 15هزار و 50واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور اما با 270واحد افت به رقم 85هزار و 906واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 128واحدی به 53هزار و 921واحد رسید که شاخص بازار دوم با 447واحد کاهش عدد 169هزار و 970واحد را تجربه کرد.

دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت فولاد مبارکه با 50واحد، پالایش نفت بندرعباس با 31واحد پالایش نفت اصفهان با 23واحد بالاترین تاثیر منفی بر محاسبه شاخص کل بورس به جای گذاشتند، در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سایپا با 37واحد پالایش نفت تبریز با 16واحد و شازند با 8 واحد بالاترین تاثیر مثبت را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند. در این بازار، نماد معاملاتی شرکت «توکاریل» با دادوستد 19میلیون سهم به ارزش حدود 4.9میلیارد تومان در صدر نمادهای مورد مبادله در این بازار قرار گرفت. دو نماد «زگلدشت» و «غگلستا» نیز که به تازگی در فرابورس ایران عرضه اولیه شده‌اند، در حالی روز گذشته بالاترین رشد قیمتی را تجربه کردند که نمادهای «غفارس»، «ثتران» و «خدیزل» با بیشترین افت قیمتی

روبه رو بودند. همچنین در معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن (تسه) در دامنه قیمتی 80.5 تا 86.7هزار تومان معامله شد.


بازگشایی 4نماد بورسی

ارزش کل معاملات روز یکشنبه هفته جاری بورس تهران به 194میلیارد تومان رسید که حاصل دست به دست شدن بیش از 999میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله، طی 81هزار و 462نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن تهران، کی‌بی‌سی، حق تقدم خرید سهام گروه دارویی البرز، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های شهد ایران، اوراق رهنی بانک مسکن متوقف شدند. دیروز 17میلیون سهم ایران خودرو به ارزش بیش از 5میلیارد تومان از سوی سهامدار اصلی به کدهای درون گروهی کد به کد شد. در سرمایه‌گذاری غدیر اما 5میلیون سهم به ارزش کمتر از یک میلیارد تومان با جابه‌جایی بلوکی در میان کدهای وابسته به سهامدار عمده روبه‌رو بود.

دیروز بازار سهام به دنبال نگرانی‌های شکل‌گرفته پس از مجمع اخیر بانک ملت و انتظار برای گشایش نمادهای معاملاتی بانک‌های بزرگ به کمتر از قیمت اسمی در تابلو معاملات شاهد درجا زدن قیمت سهام در گروه بانک‌ها و در عین حال افزایش عرضه بر تقاضای سهام در سایر نمادهای معاملاتی پیشرو بود. روز گذشته بازار سهام، ترجیح داد تا با شناسایی برخی تک سهم‌ها احتیاط را شرط برداشتن گام‌های عاقلانه در بازار قرار دهد بازاری که در برخی گروه‌ها رفتارهای عجیب و غریب حرکت سهام باعث شده تا مبنای تحلیل به حاشیه رانده شود.

در این بین معلوم نیست سایپا براساس کدام مبنای منطقی و سود عملیاتی که بتواند توجیه زیان‌های تلفیقی آن باشد، این روزها با صف خریدهای میلیونی مواجه است. در این گروه، معامله سایپا دیزل با ماموت همچنان محل مناقشه میان تحلیلگران است. در گروه پالایشی‌ها اما دیروز در حالی این گروه با افزایش عرضه سهام مواجه بود که «شبریز» با معامله 16میلیون سهمی در روندی متعادل و در دامنه نوسان مثبت قیمتی به کار خود پایان داد.

در گروه فولادی‌ها نیز دیروز عرضه سهام در اغلب نمادهای معاملاتی بر تقاضا می‌چربید هرچند که گروه معدنی‌ها شاهد تقاضای بهتری در بازار بودند. این در حالی است که با آغاز نیمه دوم سال جاری، انتظار می‌رود نمادهای معدنی تحت تاثیر بازارهای جهانی قرار گرفته و سهام آنها رشد بیشتری را تجربه کند. بر همین اساس گمان می‌رود که استقبال بورس بازان از معدنی‌‌ها در نیمه دوم سال بیشتر شود. از سوی دیگر نمادهای فولادی، سیمانی و کاشی‌سازی نیز به اعتقاد برخی کارشناسان بازار سرمایه، با عملکرد چشمگیری روبرو نباشند چراکه بنابر سخنان ریاست‌جمهوری در روزهای گذشته، تکمیل پروژه مسکن مهر به پس از انتخابات سال اینده محول خواهد شد. حسن روحانی در این باره گفته بود: «مسکن مهر با مشکلاتی مواجه است ضمن آنکه اصل کار، کار پسندیده‌یی بود... با شتاب‌زدگی، بدون مطالعه، بدون مکان‌یابی صحیح و رعایت اصول فنی و مهندسی کار انجام و باعث شد این ساختمان‌ها عیوب فراوانی داشته باشند. مسکن مهر اشکالاتی فراوانی دارد اما چاره‌یی نیست و در دولت آینده باید نواقص آن برطرف شود.» بر همین اساس انتقال تکمیل پروژه مسکن مهر به سال آینده، می‌تواند علکرد و میزان تولید این نمادها را تحتالشعاع خود قرار دهد. در نهایت گروه رایانه نیز دیروز شاهد نوسان مثبت «مداران» بود، هرچند که افزایش عرضه سهام مانع از پایداری صف خرید در این نماد می‌شود.

از سوی دیگر در حالی شاخص سهام شرکت‌های پالایشی حاضر در بازار سرمایه نیز با توجه به رشد شاخص روز شنبه، روز گذشته دوباره به حالت نزولی خود بازگشت. این در حالی است که چندی پیش قیمت خوراک مصرفی پالایشی‌ها، تعیین شد. از این رو انتظار می‌رود تعیین قیمت خوراک مصرفی پالایشگاه‌ها مطابق با فرمول تعیین شده، خریداران این سهام‌ها را با تعلل بیشتری روبرو کند. بر همین اساس، قیمت محصولات تولیدی که تابعی از نرخ خوراک مصرفی بوده، بلاتکلیفی و عدم وجود سیاست خاص در تعیین قیمت‌ها موجب شده تا پالایشگاه‌ها و قیمت سهام آنها نوسانات بیشتری را در آینده تجربه کنند. در بازار قندی‌ها نیز عرضه سهام در حالی ادامه داشت که گروه لبنی تثبیت صف خرید نه چندان پایدار «غپاک» را به نظاره نشسته بود. دیروز بازار سهام بازای متعادل و توام با افزایش عرضه بر تقاضاس سهام بود که کاهش حجم معاملات و در عین حال تمرکز بر تک سهم‌ها از ویژگی‌های معاملات روز گذشته آن بود.


دادوستد تالارهای فرابورس

معاملات فرابورس ایران در یازدهمین روز از مهرماه با دادوستد 154میلیون ورقه بهادار در 20هزار و 135دفعه پایان یافت.

دیروز نقل و انتقال 154میلیون ورقه ارزش معاملات را در بازارهای پنج‌گانه به حدود رقم 119میلیارد تومان رساند تا ارزش بازار نیز در پایان معاملات رقم 98هزار میلیارد تومان را ثبت کند. بررسی معاملات صورت گرفته در بازار سهام فرابورس متشکل از بازارهای اول، دوم و پایه حاکی از آن است تعداد 106.7میلیون سهم در حالی در این بازار دست به دست شد که ارزش آن 32میلیارد تومان و 27درصد از ارزش کل معاملات بود.

در این بازار نماد معاملاتی شرکت توکاریل با تجربه دادوستد 19میلیون سهم به ارزش حدود 5میلیارد تومان در صدر سایر نمادهای مورد مبادله در این بازار قرار گرفت. دو نماد «زگلدشت» و «غگلستا» نیز که به تازگی در فرابورس ایران عرضه اولیه شده‌اند دیروز در حالی بالاترین رشد قیمتی را تجربه کردند که نمادهای «غفارس»، «ثتران» و «خدیزل» با بیشترین افت قیمتی روبرو شدند.

در جریان معاملات دیروز همچنین نمادهای «ذوب»، «دماوند «»، «وهور» و «شتران» نیز به عنوان پربازدیدترین نمادهای معاملاتی شناخته شدند.

در این بازار نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی سال مالی 1396 و نماد معاملاتی شرکت کی‌بی‌سی پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه و اعمال تصمیمات مجمع مذکور در سامانه معاملات و ارائه اطلاعات پیش‌بینی بازگشایی شدند.

در همین حال اوراق اجاره مپنا روز گذشته با ثبت معامله 203هزار ورقه به ارزش 20میلیارد تومان بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در بازار اوراق با درآمد ثابت کسب کرد. پس از اوراق اجاره مپنا نماد اسناد خزانه اسلامی مراحل 7 و 6 نیز به‌ترتیب بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفتند. در مجموع در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز تعداد 734هزار و 137ورقه به ارزش 70میلیارد تومان معامله شد که سهم 59درصدی از ارزش معاملات دیروز فرابورس ایران را به خود اختصاص می‌داد.

دیروز در این بازار، نماد معاملاتی اوراق رهنی بانک مسکن نیز در نماد رهن97041 برای پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق در روز سه‌شنبه مورخ 13 مهرماه متوقف شد. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز روز گذشته شاهد معامله هر ورقه تسه در بازه قیمتی80 تا86هزار تومان بودیم که از سقوط آزاد قیمت این اوراق به زیر 90هزار تومان حکایت می‌کند.

در نهایت در پایان بازار نیز شاخص کل پس از تجربه افت و خیزهای مکرر با کاهش 3.5واحدی در ارتفاع 819واحد متوقف شد تا نمادهایی «شتران»، «هرمز» و «زاگرس» به عنوان نمادهای شناخته شوند که بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس گذاشته‌اند.

عرضه بورس کالا

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، دیروز، شاهد عرضه ۲۲هزار و ۷۰۰تن انواع مس مفتول، کاتد و کم عیار سه تولیدکننده کشور بود. طی این روز و در تالار مذکور یک هزار و ۵۰۰تن مس کاتد، یک هزار تن مس مفتول و ۲۰هزار تن مس کم عیار شرکت ملی صنایع مس ایران، ۱۰۰تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال و ۱۰۰تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان عرضه شد. به گزارش تعادل، ۵۶هزار تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، ۵۰۰تن جو دامی، ۵هزار تن ذرت دانه‌یی، ۴هزار تن کنجاله سویا و ۳هزار و ۴۰۰تن شکر سفید در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. این گزارش حاکی است، ۱۲تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۱۲۰تن سولفورمولیبدن شرکت ملی صنایع مس ایران و ۲۰کیلوگرم شمش طلای معدن زرشوران نیز در این تالار عرضه شد. بر اساس این گزارش ۵۵هزار تن انواع قیر، یک هزار و ۵۰۱تن مواد پلیمری، ۶۹۹تن مواد شیمیایی، یک هزار و ۱۰۰تن گوگرد، ۲۸هزار تن لوب کات و ۱۲هزار تن وکیوم باتوم در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.


عرضه‌های بورس انرژی

در جلسه معاملاتی دیروز، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یک سال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، قطران واحد کک‌سازی و پالایش قطران زرند و حلال402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد. شایان ذکر است که کل معاملات صورت گرفته در نخستین روز هفته عرضه‌های عادی و عرضه‌های مازاد معادل 15هزار و 875تن به ارزشی بیش از 15میلیارد تومان بود. از نکات حائز اهمیت معاملات روز شنبه می‎توان به معامله 10هزار و 10تن میعانات گازی پالایش گاز ایلام و همچنین قریب به 3میلیون لیتر حلال 402پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی بازار فیزیکی اشاره کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر