اخبار

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۵۰۹

انتظار آلمان‌ها

از سفر به ایران

روزنامه آلمانی (دی‌ولت) در گزارشی با اشاره به سفر امروز (دیروز) وزیر اقتصاد آلمان به ایران موانع مالی در بانک‌ها و مشکل‌آفرینی امریکایی‌ها را بیشترین مشکل در توسعه روابط اقتصادی میان طرفین دانست.

به گزارش فارس روزنامه آلمانی ولت در گزارشی با محوریت مسائل اقتصادی میان ایران و آلمان با عنوان «ماموریت غیر ممکن» با اشاره به سفر اخیر گابریل به روسیه به نقل از «ولت» نوشت که کانال‌های روابط دیپلماتیک باز نشد. با این حال از امروز (دیروز) و به دنبال سفر وی به ایران این موضوع (درباره ایران) مطرح شده و هدف این است که روابط اقتصادی میان 2کشور بهبود یابد. باید گفت که در جریان سفر به ایران، سیاست‌های غرب با این کشور بیشتر از سفر به روسیه مطرح می‌شود. مسائلی مانند تحولات سوریه، برنامه هسته‌یی این کشور و موضوع حقوق‌بشر. گابریل بر طبق آنچه به نشریه اشپیگل گفته، قرار است درباره همه این موارد با طرف‌های ایرانی صحبت کند و البته همکاری‌های اقتصادی هم موضوعی است که در دستور کار وی قرار دارد. ازجمله افراد مهمی که وی را در این سفر همراهی می‌کنند می‌توان به نماینده شرکت زیمنس تا دیگر شرکت‌های کوچک‌تر اشاره کرد که به ایران می‌آیند تا بتوانند همکاری اقتصادی با این کشور را پیگیری کنند. شرکت‌های آلمانی سال‌ها چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی با ایران همکاری داشته‌اند اما از سال2012 و در پی شدت گرفتن بحران هسته‌یی میان ایران و غرب این همکاری‌ها قطع شدند. اما در پی توافق هسته‌یی و برداشته شدن تحریم‌ها شرکت‌های آلمانی خود را برای فصل جدیدی از همکاری با ایران آماده کردند. همانطور که چینی‌ها هم می‌کوشند که از این فرصت استفاده کنند و فرانسه هم با شرکت رنو در چنین مسیری گام بر می‌دارد. بسیاری از افرادی که گابریل را در این سفر همراهی می‌کنند می‌خواهند آغاز جدیدی در ایران داشته باشند. «رنه هارون» رییس اتاق بازرگانی ایران- آلمان در تهران می‌گوید: «تمایل فراوانی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد ما درخواست‌های فراوانی از آلمان و نه تنها شرکت‌های بزرگ بلکه شرکت‌های کوچک و متوسط داریم. این شرکت‌ها به پتانسل موجود در ایران توجه دارند و می‌خواهند در آن حضور داشته باشند.» هارون تقریبا از یک سال پیش در تهران به نمایندگان آلمانی مشورت می‌دهد.

در بخش دیگری از این گزارش پس از تشریح مسائل اقتصادی میان 2کشور، مشکل اساسی برای شرکت‌های آلمانی تبادلات بانکی عنوان شده و آمده است که تقریبا همه بانک‌های آلمانی همچنان اعتباری برای تامین مالی همکاری اقتصادی با ایران ندارند چرا که همچنان این نگرانی وجود دارد که امریکا تحریم‌هایی را علیه آنها اعمال کند و چنین اقدامی برای بانک‌ها گران تمام می‌شود. هارون در این مورد می‌گوید: «بانک‌های آلمانی همچنان محتاط عمل می‌کنند و مسائل مالی همچنان حل نشده باقی مانده‌اند. البته این مساله‌یی است که در دراز مدت حل می‌شود اما سرخوردگی (شرکت‌ها) را به دنبال دارد.» وی ضمن انتقاد از بروکراسی حاکم و مداخله مقامات دولتی در این روند در عین حال گفت که انتخابات مجلس در ایران نشان داد که از دولت و رییس‌جمهور حمایت می‌شود که این خود دارای پیام است.


فروش جنگنده‌های امریکایی به بحرین مشروط شد

رسانه‌های امریکایی گزارش دادند: دولت این کشور به کنگره تصریح کرده تا زمانی که مقامات بحرین در زمینه حقوق بشر پیشرفت نداشته باشند با توافق فروش بالغ بر 19فروند جنگنده F16 به این کشور و به‌روز رسانی جنگنده‌های قبلی که حدود 4میلیارد دلار ارزش دارد موافقت نخواهد کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه بلومبرگ، این ابراز نگرانی دولت باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا در پیش‌نویس اطلاعیه مربوط به این توافق فروش تسلیحات به بحرین که دولت در روز چهارشنبه گذشته برای کنگره ارسال کرده، مطرح شده است. با این حال دولت امریکا مشخص نکرده که بحرین درراستای تقویت حقوق بشر چه اقداماتی را باید در پیش بگیرد. این مساله را منابع آگاه به جزئیات پیام دولت امریکا، که بطور علنی منتشر نشده، مطرح کردند. این توافق پیشنهادی فروش جنگنده به بحرین یکی از سه توافق مربوط به فروش جنگنده‌های امریکایی ساخت شرکت‌های «لاکهید» و «بوئینگ» به همپیمانان این کشور در حوزه خلیج فارس است. بنا به گفته افراد آگاه به این تصمیم، دولت امریکا در اطلاعیه‌های اولیه و غیررسمی به کنگره عنوان شده که در این توافق‌ها فروش بالغ بر 72فروند جنگنده F15 بوئینگ به کشور قطر و بالغ بر 32فروند جنگنده F/A-18 به کویت درنظر گرفته شده است. این توافق‌ها ظاهرا در راستای عملی کردن وعده باراک اوباما برای تقویت قوای همپیمانان امریکا در خلیج‌فارس به‌دلیل نگرانی آنها از توافق هسته‌یی با ایران مطرح شده‌اند اما محدودیت‌هایی که در خصوص فروش سلاح به بحرین مطرح شده هرچند که همچنان ممکن است تغییر یابد اما بازتابی از نگرانی‌های دولت امریکا در زمینه سرکوب مخالفان در بحرین هستند. دولت اوباما بدون توضیح اینکه بحرین برای نهایی شدن این توافق فروش تسلیحات چه کارهایی باید انجام دهد از حاکمان این کشور خواسته تا از اقداماتشان در سرکوب مخالفان صلح طلب و همچنین انحلال حزب سیاسی الوفاق که حزب اصلی مخالفان بحرینی است عقب‌نشینی کند.

همچنین به گفته یک مقام دولت امریکا که نامش را فاش نکرد واشنگتن نگران اقدامات قضایی علیه شیخ عیسی قاسم، پدر معنوی شیعیان در بحرین و بازداشت نبیل رجب، یک فعال حقوق بشری در بحرین نیز بوده است. در عین حال سفارت بحرین در واشنگتن روز جمعه در بیانیه‌یی مدعی شد «این کشور به‌طور مداوم تدابیری را در راستای اصلاحات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی در پیش گرفته و متعهد به ادامه طرح‌هایش برای اصلاحات است!»در این بیانیه عنوان شده «بحرین شدیدا نگران سیاسی شدن رفتار مربوط به پرونده فروش سلاح‌های خارجی به این کشور است و دولت بحرین تحمل نخواهد کرد که کسانی چه در داخل و چه بطور منطقه‌یی از اختلافات فرقه‌یی بهره‌برداری کنند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر