ضعف نظارتی در ایام سوگواری محرم

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۹۷

گروه تشکل‌ها|

با شروع ایام محرم، تقاضا برای کالاهای مصرفی همچون برنج، چای و گوشت در کشور افزایش می‌یابد. در این میان نیز باید به نقش و فعالیت تشکل‌هایی مرتبط به این ایام اشاره کرد. به گفته کارشناسان با شروع ایام خاص در ایران بخش نظارتی در بازار و برای کنترل قیمت کالاهای مصرفی به‌شدت کاهش می‌یابد و در این میان نیز چندی پیش علی فاضلی در اجلاسیه اتاق اصناف ایران به عدم پرداخت حقوق بازرسان توسط دولت گفت: «بودجه بازرسی اصناف از ۲۰ماه گذشته تاکنون حتی با وجود برگزاری جلسات متعدد و همچنین دستور کتبی آقای نوبخت، هنوز پرداخت نشده است.» بنابراین طی 2ماهه اخیر ما شاهد افزایش قیمت شکر، برنج و مرغ بودیم که در این میان برخی به گمانه زنی درباره کاهش یا ثبات قیمت‌ها در ایام محرم پرداخته‌اند. در واقع، در ایام همچون ماه محرم ما شاهد ورود کالاهای مصرفی چینی به کشور بودیم که این موضوع خود منجر به دغدغه تولیدکنندگان ایرانی شده بود اما متاسفانه هر سال ما شاهد کاهش نظارت در این باره هستیم و به گفته کارشناسان تشکلی نیز در این ایام کالاهایی همچون تسبیح، مهر، جانماز، تبل، زنجیره و... ازجمله محصولاتی هستند که از کشور چین وارد کشور می‌شود و این موضوع درحالی است که مشابه این نوع کالاها در کشورمان تولید می‌شود. حال با توجه به اینکه هرساله ما با نقدهای مسوولان درباره عدم نظارت کافی در حوزه کالاهای مصرفی رو به رو هستیم اما در این میان سوالی همچون نقش تشکل‌ها در زمینه کاهش معضلات در این شرایط چیست؟ مطرح می‌شود. در این میان باید گفت که تشکل‌هایی همچون، اتحادیه سوپرمارکت‌ها، پیراهن دوزان و پیراهن فروشان، خواربار فروشان، ‌بنگاه‌های مسافربری، فروشندگان پرنده و ماهی، بنکداران مواد غذایی و... ازجمله نهادهای مردمی هستند که می‌توانند نقش موثری را در زمینه عرضه کالاهای مصرفی و قیمت آنها ایفا کنند. حال درباره ثبات قیمت کالاهای مصرفی همچون برنج، شکر و ظروف یک بار مصرف، خبرنگار تعادل سراغ رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی رفت که وی نیز در این باره پاسخگو نبود، اما چندی پیش وی در گفت‌وگو با سایت اتاق اصناف تهران درباره قیمت شکر گفته بود: با توجه به نزدیک شدن محرم نیز احتمال افزایش قیمت وجود ندارد. محمد آقا طاهر در مورد کاهش قیمت شکر با توجه به عرضه این کالا در بورس اظهار کرد: از پایان مردادماه شکر تنها در بورس کالا عرضه می‌شود و قیمت شکر که در روز‌های اوج خود در عمده‌فروشی به ۳۵۰۰‌تومان رسیده بود، در حال حاضر با عرضه در بورس قیمت آن بر اساس حجم خرید از ۲۸۰۰‌تومان شروع می‌شود. وی با اشاره به اینکه قبل از افزایش نرخ شکر، قیمت آن ۲۳۰۰‌تومان بود، گفت: هنوز قیمت‌ها به نرخ سابق (۲۳۰۰تومان) خود بازنگشته و رخ دادن این مساله نیز بعید است. البته هنوز نرخ‌های به دست آمده در بورس نیز مورد قبول ما نیست. رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به شروع فصل برداشت چغندر قند افزایش دوباره قیمت شکر را غیر محتمل دانست و گفت: در حال حاضر زمان برداشت چغندر قند فرا رسیده و با شروع فصل برداشت احتمال افزایش قیمت کاهش می‌یابد. درباره شیوه نظارت کالاهای مصرفی در بازار به سراغ بازرس اتاق اصناف تهران و رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک رفتیم که در زیر می‌خوانید.


هیچ سالی با کاهش قیمت رو‌به‌رو نبودیم

در همین حال، بازرس اتاق اصناف ایران با اشاره به ایام سوگواری ماه محرم و شیوه نظارت در بازار به «تعادل» گفت: بازرسان اتاق اصناف در این ایام درصدد اقداماتی هستند تا افزایش قیمتی در این بازه زمانی رخ ندهد. حسین درودیان در پاسخ به این پرسش که آیا با نظارت بازرسان در این ایام با کاهش قیمت کالاهای مصرفی مواجه بودیم یا خیر، توضیح داد: در هیچ سالی حتی اگر نظارت‌ها نیز دقیق انجام شده باشد، با کاهش قیمت مواجه نبوده‌ایم. درواقع قیمت کالاهای مصرفی هر سال نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.


رکود دردسرساز شد

وی با اشاره به نحوه تنظیم بازار در سال‌های گذشته تصریح کرد: در سال‌های گذشته و باتوجه به شروع ماه محرم وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تنظیم بازار ورود کرده و به عبارت دیگر، این وزارت خانه اقلام مصرفی را با قیمت نازل‌تری به هیات‌ها واگذار می‌کرد؛ این موضوع درحالی است که امسال باتوجه به شرایط خاص اقتصادی و رکود در بازار این اقدام نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است. درودیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه این روزها سرو صدا‌ها مبنی بر کاهش بودجه بازرسان است و شما به عنوان متولیان اصناف درصدد چه اقدام‌هایی هستید؛ اظهار کرد: در هر صورت این مطالبه اصنافی‌ها به‌شمار می‌رود و قانون گذار نیز از محل بودجه باید درصدد تامین حقوق بازرسان برآید. درواقع، اتاق در این سال‌ها از طریق بودجه اتاق منابع هود را اخذ کرده و حالا این اتاق از دولت بستانکار است.


ورود دلالان در ایام ماه سوگواری

از سوی دیگر، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لاستیک نیز درباره عرضه و تقاضا کالاهای یک بار مصرف به «تعادل» گفت: خوشبختانه مواد پتروشیمی به وفور در کشور مشاهد می‌شود و اما امسال باتوجه به کاهش عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا ما شاهد کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت کالاهای یک بار مصرف در کشور خواهیم بود. سید رحیم مقیمی اصل با اشاره به معضل کمبود مواد اولیه اظهار کرد: ما به عنوان نمایندگان تشکلی درباره رفتارهای بورس کالا و کاهش عرضه مواد گله و شکایت‌های خود را به نهادهای مسوول انجام داده‌ایم اما متاسفانه بعد از 8سال هیچ یک از مسوولان درخصوص این نوع رفتارها پاسخ گو و نظارتی انجام نداده‌اند. درواقع عرضه کالاهای اولیه صنعت پلاستیک در این بازه زمانی توسط دلالان مدیریت می‌شود و این موضوع خود آسیبی برای تولیدکنندگان و قیمت تمام شده محصولات است. وی در ادامه عنوان کرد: در ایام محرم و ماه مبارک رمضان ورود دلالان در فروش کالاهای مواد اولیه بیشتر می‌ود و همین موضوع نیز باعث کاهش عرضه و افزایش تقاضا محصولات پلاستیکی می‌شود که امیدواریم نهادهای نظارتی بتوانند این معضل را برای همیشه حل و فصل کنند.


مرغ زنده ۴۵۰۰تومان

همچنین؛ رییس اتحادیه پرنده و ماهی نرخ هر کیلوگرم ران مرغ بدون کمر را برابر با قیمت مرغ ۶۸۵۰‌تومان اعلام کرد. مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با وضعیت خرید و فروش مرغ در روز اول ماه محرم بیان کرد: هر کیلوگرم مرغ زنده ۴۵۰۰‌تومان است.

او افزود: مرغ آماده طبخ درب کشتارگاه ۶۱۰۰‌تومان و توزیع درب واحدهای صنفی ۶۲۵۰‌تومان خرید و فروش می‌شود.

یوسف خانی در ادامه گفت: نرخ فروش درب واحدهای صنفی این محصول ۶۸۵۰‌تومان و هرکیلوگرم ران مرغ با کمر را ۵۸۵۰‌تومان و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ ۶۸۵۰‌تومان است. یوسف‌خانی با اشاره به نزدیکی ماه محرم در رابطه با قیمت و میزان عرضه مرغ در این ایام خاطرنشان کرد: در این ماه تقاضا برای خرید مرغ از سوی مردم عادی به صورت تک فروشی کاهش پیدا می‌کند و میزان تقاضا به صورت عمده از سوی هیات‌ها و مساجد افزایش می‌یابد که باعث توازن در میزان عرضه و تقاضا خواهد شد و انتظار می‌رود شاهد افزایش قیمت چشم‌گیری در این ایام نباشیم.

وی در انتها به ثبات قیمت تخم‌مرغ اشاره کرد و گفت: هرکیلو تخم‌مرغ به صورت عمده برای واحدهای صنفی ۴هزار و ۱۰۰‌تومان قیمت دارد که در خرده‌فروشی‌ها با قیمت ۴هزار و ۵۰۰‌تومان به فروش می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر