نظم جدید جهان انرژی در حال شکل‌گیری است

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۷۵

پایگاه خبری «تروث دیگ» امریکا اعلام کرد، نخستین گزارش «سرمایه‌گذاری جهانی در بخش انرژی» مدیرعامل جدید آژانس بین‌المللی انرژی نشان‌دهنده شکل‌گیری نظم جدیدی در جهان انرژی است. به گزارش ایرنا از این پایگاه خبری درحالی که انرژی تولید شده از منابع تجدیدپذیر بیش از 30درصد افزایش یافته است، کاهش 25درصدی سرمایه‌گذاری جهانی در بخش نفت و گاز در سال 2015 بیانگر این است که در بخش انرژی انقلابی درحال وقوع است.

«فاتح بیرول» مدیرعامل آژانس بین‌المللی انرژی (آی. یی. ای) در نخستین گزارش خود در زمینه «سرمایه‌گذاری جهانی انرژی» اعلام کرد: ما هیچگاه شاهد چنین کاهش سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز نبوده‌ایم.

وی افزود: یافته‌های ما پیام مهمی از منظر تغییر آب و هوا دارد. هر کس شامل دولت‌ها، شرکت‌ها و بازارها نمی‌داند چه اتفاقی درحال رخ دادن است در موقعیت درستی قرار ندارد. جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر در نبرد با تغییر آب و هوا حیاتی به نظر می‌رسد.

آژانس بین‌المللی انرژی که روی مسائل امنیت انرژی متمرکز است، می‌گوید: مجموع سرمایه‌گذاری جهان در بخش انرژی در سال 2015میلادی هشت درصد کاهش یافته و به یک تریلیون و 800هزار میلیارد دلار رسیده است. بخشی از افت سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز به دلیل کاهش هزینه‌های نفت خام و دیگر محصولات در صنعت سوخت فسیلی است.

سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز کم و بیش همینطور بوده و در چهار سال گذشته هر سال افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های سرمایه‌یی موجب افزایش یک سومی برق تولید شده با استفاده از این فناوری‌ها در سال 2015میلادی شده است.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، یک افزایش اساسی برای سرمایه‌گذاری در منابع انرژی کم کربن در جریان است. سوخت فسیلی هنوز مهم‌ترین منبع عرضه انرژی است اما ترکیب جریان سرمایه‌گذاری به شکل‌گیری یک نظم جدید در سیستم اشاره می‌کند.

«لازلو وارو» کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: بخش انرژی‌های تجدیدپذیر کم ‌کم وابستگی کمتری به یارانه‌های دولتی نشان می‌دهد. در پنج سال گذشته قیمت انرژی خورشیدی 80 درصد و هزینه استفاده از انرژی باد نیز در مجموع یک سوم کاهش یافته است.

وارو می‌افزاید: نیروی باد فراساحلی که به طور معمول گران است به دلیل افزایش اندازه توربین‌ها و استفاده از روش‌های کاراتر به لحاظ قیمت رقابتی‌تر شده است. کاهش نرخ بهره نیز افزایش سرمایه‌گذاری را در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر تشویق می‌کند. برخی معتقدند انرژی هسته‌یی در مبارزه با تغییر آب و هوایی ناشی از انتشار کربن یک عنصر مهم است.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: کاهش قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش هسته‌یی به درستی منعکس نشده بلکه برعکس همچنان در مورد ایمنی نیروگاه‌های هسته‌یی و مواد زاید نیروگاه‌های هسته‌یی نگرانی وجود دارد.

اما برای آنها که به طلوع جدید و روشن انرژی‌های بدون کربن امیدوارند، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی خبرهای هشداردهنده‌یی دارد: حجم بالای سرمایه‌گذاری در تولید زغال‌سنگ که آلوده‌کننده‌ترین سوخت فسیلی است همچنان ادامه دارد. بیش از 60 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی در پروژه‌های زغال سنگ سرمایه‌گذاری شده که بخش زیادی از آن در آسیا و در استرالیا بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید 60 درصد مخارج انرژی چین در سال گذشته صرف انرژی‌های تجدیدپذیر شده با این همه، این کشور همچنان بزرگ‌ترین تولید‌کننده و مصرف‌کننده زغال سنگ در جهان است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند. سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی به ویژه در بخش نفت ممکن است امسال نیز به روند کاهشی خود ادامه دهد اما بخش انرژی به ویژه حمل و نقل همچنان به نفت و گاز وابسته می‌ماند. همه اینها در شرایطی است که بازار گاز طبیعی مایع یک رشد اساسی را تجربه می‌کند و کشورهای خاورمیانه و روسیه به افزایش تولید نفت خود ادامه می‌دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر