نوازنده‌های ایرانی، آوازهای کره‌ای نواختند

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۵۸

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی روی صحنه رفت. برای این اجرا تابلوهای زیبایی از فرهنگ و طبیعت کره‌جنوبی در سالن تالار قرار داده شده بود. جمعیت در فاصله زمانی شروع اجرا مشغول دیدن تابلوها بودند. در این برنامه سفیر کره‌جنوبی با سه زبان کره‌یی، انگلیسی و فارسی گفت: نخستین شبی است که موسیقی کره‌یی به‌وسیله نوازندگان حرفه‌یی ایرانی نواخته می‌شود. سفارت کره‌جنوبی و بنیاد رودکی جهت تقویت روابط دو کشور این برنامه را برگزار می‌کنند. گواه روشنی است که تفاوت فرهنگی در ایجاد هماهنگی بین دو کشور اهمیتی ندارد. مردم ایران و کره در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و سیاسی با هماهنگی با یکدیگر کار خواهند کرد. مردم کره با دوستان ایرانی خود نزدیک شده و از فرهنگ غنی ایرانی بهره‌مند خواهند شد. کره تنها کشور یانگوم و جومونگ نیست. روابط دو کشور باید بیش از این گسترش یابد. من از همه اعضای ارکستر، کمال تشکر را دارم و بی‌صبرانه منتظر اجرای گروه هستم.

بعد از آن اعضای ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه آمدند. در ابتدا سرود ملی ایران و بعد از آن سرود ملی کره‌جنوبی توسط ارکستر نواخته شد. «فصل بهار در شهر من» قطعه‌‌یی بود که ارکستر سمفونیک تهران با آن شروع کرد. این قطعه از موسیقی فولکلوریک و قدیمی کره بود که با کشیده شدن آرشه‌ها در تالار وحدت طنین انداخت. قطعه «من دلتنگ کوهستان کم کونگ» هستم از موسیقی فولکلوریک کره نواخته شد. در این قطعه اعضا سازهای بادی ارکستر هم با موسیقی همراه شدند.

«مزارع جو» قطعه دیگری از موسیقی فولکلوریک کره بود که برای سومین اجرا انتخاب شده بود. ارکستر سمفونیک تهران با قطعه «نور» از موسیقی فولکلوریک گذشت و وارد موسیقی سنتی کره شد. موسیقی این قطعه روند صعودی خود را طی کرد و با صدای سازهای بادی وارد نقطه اوج خود شد. ترومپت و ترمبون و دیگر سازهای بادی با حرکت آرشه‌ها همگام شدند تا طنین ترکیب زیبایی از ریتم و موسیقی در وحدت شنیده شود. این قطعه را صدای ویولن‌ها به پایان رسانید. «در یک بازار ایرانی» اثر آلبرت کتلبی به عنوان آخرین و طولانی‌ترین قطعه از قسمت اول برنامه پرشور اجرا شد.

پس از تنفسی، ارکستر قطعه «رقص دایره» ساخته حشمت سنجری را نواخت. دانوب آبی اثری از یوهان اشتراوس طولانی‌ترین قطعه بخش دوم بود که با همراهی صدای همه سازهای ارکستر بی‌نظیر اجرا شد. کاپریس اسپانیولی اثری از ریمسکی کورساکف آخرین قطعه‌‌یی بود که به رهبری شهرداد روحانی توسط ارکستر نواخته شد. کاپریس اسپانیولی کوبنده آغاز شد و با هماهنگی نوای همه سازهای ارکستر کوبنده به پایان رسید. روحانی پس از اتمام تشویق‌های جمعیت گفت که قطعه‌یی کره‌یی به افتخار میهمانان کره‌یی می‌نوازند. قطعه کره‌یی نواخته شده حسن‌ختام کنسرت امشب بود. علی مرادخانی، سفیر سوییس، ویتنام، اسپانیا و ژاپن نیز از مخاطبان اجرای جمعه شب بودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر