روی خط نیرو

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۵۷

برخی مدیران انرژی تجدیدپذیر را مزاحم خود می‌دانند

گروه انرژی ایران از روزهای آفتابی فراوان و بادهای مناسبی برخوردار است. ظرفیت‌هایی که می‌توانند ایران را به یکی از قطب‌های اصلی انرژی تجدیدپذیر بدل کنند؛ اما در حال حاضر میزان تکیه ایران به این نوع انرژی‌ها بسیار اندک است. حمید چیت‌چیان وزیر نیرو روز گذشته در مراسمی که برای احیای «موسسه آموزش مدیریت» این وزارتخانه برگزار شد، صحبت‌هایی مهم و کلیدی درباره عدم توسعه و پاگرفتن انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران مطرح کرده و عنوان کرد: «مدیران ما برای این کار آموزش ندیده‌اند یا شاید توسعه این نوع انرژی‌ها را مزاحم خود دانسته‌اند.»

به گزارش پاون، وزیر نیرو صبح روز گذشته در آیین «زنگ مهر موسسه آموزش عالی علمی و کاربردی صنعت آب و برق» که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، اظهار داشت: بسیارخوشحالیم که مجددا موفق شدیم موسسه آموزش مدیریت را احیا کنیم. این موسسه در طول 17 تا 18سال از زمان تاسیس حدود 1100نفر مدیر در سطح کارشناسی‌ارشد و بالغ بر 350هزار نفر ساعت آموزش مدیران را انجام داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشور دانمارک 60درصد از برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کند، گفت: کشور دانمارک قرار است در سال 2050 میلادی تمام انرژی‌های مورد نیاز خود را در بخش حمل و نقل، صنعت و خانگی از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند. وی افزود: قریب به 25سال است که اقتصاد کشور دانمارک به صورت مستمر رشد داشته ولی منحنی مصرف انرژی در این کشور ثابت مانده است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تجربه دانمارک نشان می‌دهد که چقدر تربیت مدیران برجسته و آگاه به مسائل روز می‌تواند در روند اعتلای کشور موثر باشد، اظهار داشت: از زمان تاسیس سازمان انرژی‌های نو در ایران تا امروز حاصل کار فقط تولید 200مگاوات انرژی‌های نو بوده، بخشی از این مساله ناشی از این است که مدیران ما برای این کار آموزش ندیده‌اند یا شاید توسعه این نوع انرژی‌ها را مزاحم خود دانسته‌اند.

وی افزود: ما متعهد شده‌ایم تا سال 2030، حدود 4درصد از تولید گازهای گلخانه‌یی در کشور را کاهش دهیم و چنانچه نتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم تحریم‌هایی که وضع خواهد شد به مراتب بیشتر از تحریم‌هایی است که در زمان انرژی هسته‌یی به کشور تحمیل شده بود. چیت‌چیان خاطرنشان کرد: تحریم‌ها در زمان مناقشه هسته‌یی مربوط به چند کشور زورگو بود، در حالی که در بحث تعهد نسبت به کاهش گازهای گلخانه‌یی، با بیش از نیمی از جهان مواجه هستیم.


دعوت از تکایا برای استفاده از لامپ کم‌ مصرف

پاون سازمان بهره‌وری انرژی ایران(سابا) از تکایا و هیات‌های عزاداری دعوت کرد برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی از لامپ‌های پرمصرف در ایام سوگواری سالار شهیدان استفاده نکنند. سابا در اطلاعیه‌یی با عرض تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از هموطنان خواستار شد که از لامپ‌های پرمصرف و کم بازده برای تامین روشنایی تکایا، مساجد و حسینیه‌ها خودداری نمایند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: از آنجا که هیات‌های برگزارکننده مراسم سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به عنوان مکان‌هایی به شمار می‌آیند که در ترویج فرهنگ صحیح و شرعی در جامعه نقش عمده‌یی برعهده دارند لذا از تمامی هیات‌های محترم خواهشمندیم که در این ایام برای تامین برق مورد نیاز تکایا، مساجد و حسینیه‌های خود با شرکت‌های توزیع نیروی برق هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند و از لامپ‌های پرمصرف از قبیل مدادی که استفاده از این نوع لامپ‌ها یک اقدام ضد ارزشی و مغایر با فرهنگ اعتدال اسلامی برای روشنایی است، خودداری نمایند. این هیات‌ها و تکایا می‌توانند به عنوان جایگزین از لامپ‌های کم مصرف و ریسه‌هایی با لامپ‌های LED استفاده نمایند. بی‌شک این اقدام مردمی باعث توسعه و ترویج بهینه‌سازی مصرف برق در کشور و بیانگر یک الگوی رفتار اسلامی برای توسعه فرهنگ اصلاح الگوی مصرف در جامعه خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر