روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۵۲

همکاری اقتصادی با ایران در پیچ‌و‌خم مشکلات بانکی

گروه تجارت| معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی فرانسه که در راس هیاتی تجاری به تهران آمده است با دبیرکل اتاق تهران ملاقات و گفت‌وگو کرد. هیات تجاری فرانسوی شامل نمایندگان 13بنگاه از بخش خصوصی این کشور است که برای رایزنی با بنگاه‌های ایرانی به تهران آمده و با فعالان اقتصادی، نشست‌های دوجانبه و مذاکره داشته‌اند. در دیدار فرانسیس جاندن با بهمن عشقی، دو طرف بر تقویت همکاری‌ها در زمینه انتقال نیازهای فنی و اقتصادی و نیز شناسایی فرصت‌های اقتصادی و بنگاه‌های صنعتی و تجاری دو کشور تاکید کردند. دبیرکل اتاق تهران با اشاره به جایگاه اتاق تهران در ساختار اقتصاد بخش ‌خصوصی ایران گفت: در حال حاضر بیش از 15هزار بنگاه اقتصادی عضو اتاق تهران هستند. وی با اشاره به اینکه اتاق تهران می‌تواند پل اتصال سرمایه‌گذاران فرانسوی با بخش‌های اقتصادی کشور باشد، افزود: با وجود توافق هسته‌یی و لغو تحریم‌ها علیه ایران، همکاری اقتصادی کشورها با ایران هنوز در پیچ‌و‌خم مشکلات بانکی گرفتار است، از این رو بخش‌های خصوصی طرف‌های تجاری ایران به‌ویژه فرانسه، باید برای رفع نگرانی بانک‌های کشورهای خود دست به کار شوند. معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی فرانسه نیز افزود: فرانسه، صرفا پاریس نیست و سایر ایالت‌های این کشور اروپایی از ظرفیت و توان بالای صنعتی و اقتصادی برخوردار هستند و شرکت‌های فرانسوی این آمادگی را دارند در این بخش همکاری و سرمایه‌گذاری خوبی با بنگاه‌های ایرانی داشته باشند.


ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای بالای 2500سی‌سی

مهر| یک مقام مسوول در سازمان حمایت با اشاره به برخورد با گران‌فروشی در فروش خودروهای بالای ۲۵۰۰سی‌سی که مجوز ترخیص گرفته‌اند، گفت: واردکنندگان خودرو باید ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت کنند. شهرام میرآخورلو گفت: شورای رقابت متولی قیمت‌گذاری خودروهاست، اما تعیین قیمت این خودروها باید مطابق با ضوابط و دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در سازمان حمایت باشد. وی اظهار داشت: از آنجایی که ورود خودروهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰‌سی‌سی در کشور ممنوع بوده است، بنابراین عرضه این خودروها احتمال بازار سیاه را به وجود می‌آورد و در صورت هرگونه تخلف با قیمت‌گذاری این خودروها، سازمان حمایت وارد موضوع می‌شود. مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخصوص نظارت بر قیمت خودروهای وارداتی، افزود: شورای رقابت در زمینه خودرو، قیمت‌گذاری را به واردکنندگان سپرده تا براساس عرضه و تقاضا قیمت خودروها را تعیین کنند، سازمان حمایت هم ضوابط را تعیین کرده و به نمایندگی‌های رسمی ابلاغ کرده و بررسی شکواییه‌ها برمبنای این مجموعه قواعد و ضوابط است. میرآخورلو گفت: براساس اطلاعیه‌یی که سازمان حمایت اعلام کرده است، ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای سواری وارداتی در وب‌سایت رسمی این سازمان برای بهره‌برداری و رعایت قرار دارد. رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی هفته قبل گفته بود که مزایده فروش ۱۳۷خودرو لوکس، تا پایان مهرماه به‌طور قطع انجام خواهد شد.


از کمبود کره در بازار

تا گلایه از نام‌گذاری محصول

گروه صنعت| کره هم در نوع خود محصول پر سر و صدایی در صنعت غذا و لبنیات است. گویا علاوه بر اینکه این محصول در ماه‌های اخیر، دچار کمبود و افزایش تقاضا در بازار شد، این‌بار برخی به سلامت این محصولات ایراد وارد کرده و واکنش دست‌اندرکاران صنعت غذا را برانگیخته‌اند. در این باره، رییس انستیتو تغذیه با اشاره به طرح برخی مباحث درخصوص سلامت محصولات کره حیوانی و گیاهی گفت: آزمایش‌های انجام‌شده روی مارگارین و کره حیوانی، این نکته را به اثبات می‌رساند که هر دو گروه از سلامت کامل برخوردارند. هدایت حسینی با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان از تفاوت این دو آگاهی کامل دارند، افزود: درباره کره گیاهی یا مارگارین، برچسب اطلاع‌رسانی به صورت شفاف وجود دارد و مشتری نیز بدون هیچ مشکلی می‌تواند کالای مورد نظر خود را انتخاب کند. به گفته وی، هرکدام از چربی‌های حیوانی یا گیاهی، مزایای خاص خود را دارند و بهتر است این دو با هم مقایسه نشوند، زیرا همه‌چیز به گزینش مشتری مربوط می‌شود. رییس انستیتو تغذیه درباره اعتراض برخی کارشناسان، مبنی بر چرایی اطلاق نام کره به چربی گیاهی، خاطرنشان کرد: این لفظی است که فرهنگستان زبان فارسی برای آن انتخاب کرده و اگر اعتراضی در این مورد باشد، باید توسط مسوولان فرهنگستان پیگیری شود.


افزایش قیمت سیمان

از اواسط مهرماه کلید می‌خورد

گروه صنعت| به نظر می‌رسد کش‌وقوس‌های افزایش قیمت سیمان که از ابتدای امسال در جریان بود در نیمه‌های مهرماه به پایان برسد، چراکه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد میزان افزایش قیمت سیمان در پانزدهم مهرماه به تصویب خواهد رسید. عبدالرضا شیخان اظهار کرد: طرح تنظیم بازار سیمان برای رساندن آن به تعادل و اجرای نرخ‌های مصوب سال ۱۳۹۳ از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد و در انتهای 6ماه اول امسال تا ۹۵درصد به نتیجه رسید. در شرایط فعلی بعد از گذشت 8ماه از آغاز طرح ما موفق شدیم تا علاوه بر ایجاد افزایش تحویل سیمان بتوانیم تخفیف‌ها را هم کاهش دهیم. وی افزود: پیش از این تولیدکنندگان سیمان حدود ۳۰درصد در سطح کشور به خریداران این محصول تخفیف می‌دادند ولی امروز می‌توان گفت تقریبا تخفیف‌ها نزدیک به صفر است و فقط برخی جاها محصولات خود را با حدود ۱۰درصد تخفیف به فروش می‌رسانند. وی به ایسنا گفت: با یک شرکت حسابررسی قراردادی بسته شده است تا گزارش مالی مربوط به تولیدکنندگان سیمان را تحویل دهد که این گزارش تا پانزدهم مهرماه همزمان با برگزاری مجمع مدیران عامل تولیدکننده سیمان تحویل می‌شود، تا بعد از بررسی وضعیت هریک از تولیدکنندگان، قیمت نهایی در این مجمع به تصویب برسد و به شکل رسمی اعلام شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر