مزایای رقابتی اصلی‌ترین شریک اروپایی

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۵۰

مذاکره بخش خصوصی با «زیمنس» آلمان برای ساخت واگن قطار

گروه تجارت|

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان در رأس هیاتی 100نفره از فعالان اقتصادی و تجاری این هفته به تهران می‌آید. حضور معاون صدراعظم آلمان به قدری مهم است که هیچ رسانه‌یی چشمش را به روی این خبر نبسته است. آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاست؛ چشم‌آبی‌هایی که حرف اول را در صنعت خودرو در جهان می‌زنند تنها با 10محصول اصلی اقتصاد خود را به غولی شکست‌ناپذیر در میان اقتصادهای اروپایی تبدیل کرده‌اند. آلمان درحال حاضر اصلی‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا به شمار می‌آید و حدود 50 شرکت آلمانی شعبه‌های خصوصی خود را در ایران دایر کرده‌اند و بیش از 12هزار شرکت آلمانی نیز نمایندگانی در ایران دارند. چند شرکت برجسته و مشهور آلمانی نیز در پروژه‌های زیرساختی ایران شرکت دارند. این فعالیت‌ها به ویژه در بخش صنعت پتروشیمی بسیار پررنگ است. آلمان در سال 2005 بیشترین سهم را در بازارهای صادراتی ایران داشت. سهم این کشور در آن زمان 14.4درصد بود که معادل 5 میلیارد و 670 هزار دلار بوده است. صادرات آلمان به ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی 15درصد رشد داشته و به یک میلیارد و 130میلیون یورو رسیده‌ و پیش‌بینی می‌شود این رقم کل به 4میلیارد یورو برسد. به گزارش«تعادل» سفر هیات آلمانی به ایران که با هدف توسعه روابط دو کشور صورت می‌گیرد درحالی انجام خواهد شد که تحریم‌ها علیه ایران به طور کامل رفع نشده به ویژه محدودیت‌های بانکی به ترمزی برای بهره‌مندی ایران از مزایای ناشی از لغو تحریم‌ها تبدیل شده است. درحالی که بانک‌های آلمانی همچنان خود را از سیستم بانکی ایران دور نگه داشته‌اند، یک کارشناس اقتصادی به رویترز گفت نشانه‌هایی از تحرک در بخش بانکی آلمان برای برقراری ارتباط با ایران دیده می‌شود. در این راستا بانک کوچک هنلدزبلات روابط خود با ایران را از سر گرفته است اما بانک‌های بزرگی مثل کامرزبانک و داچ بانک همچنان احتیاط می‌کنند. در همین حال قرار است در جریان سفر این هفته گابریل به تهران برای نخستین ‌بار طی 15سال گذشته کمیسیون اقتصادی دو کشور برگزار شود. به گفته گابریل انتظار می‌رود در این سفر قراردادهای مهمی اعلام شود. شرکت‌های بزرگی مثل زیمنس و شرکت خودروسازی دایملر ازجمله نخستین شرکت‌های آلمانی هستند که از مزایای برجام برخوردار می‌شوند.


روزهای خوش اقتصاد آلمان

فایننشال‌تایمز در جدیدترین گزارش خود به رشد اقتصادی آلمان اشاره و اعلام کرده که اقتصاد این کشور سریع‌ترین رشد خود را در پنج سال گذشته در سال 2016 داشته است. بخشی از این رشد ناشی از افزایش مصرف خصوصی و بخشی دیگر ناشی از قدرت گرفتن نیروی کار است. پیش‌تر رشد تولید ناخالص داخلی سالانه آلمان 1.6درصد برآورد شده بود؛ اکنون این رشد 1.9درصد برآورد شده است. این بهترین رشد از سال 2011 تاکنون خواهد بود. پیش‌بینی‌ها برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2017 نیز برابر با 1.4درصد و برای سال 2018 حدود 1.6درصد است.


سفر مهم برای احیای روابط

در همین راستا بخش خصوصی ایران تاکید دارد که دولت ایران باید با توجه بیشتر به مزیت‌های ویژه اقتصاد آلمان به عنوان برترین شریک اروپایی، مسیر مشارکت بخش خصوصی با فعالان اقتصادی این کشور را بیش از گذشته هموار کند. پیش‌تر غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر این نکته تاکید کرده بود که جای پای آلمان در صنایع ایران همواره دیده می‌شود و این رابطه از قدمت طولانی برخوردار است. او کاهش حجم مبادلات دو کشور در طول چند سال گذشته را ناشی از محدودیت‌های تحریم دانسته و تاکید کرده بود که موقعیت جدید باید فرصت احیای روابط را فراهم کند. پدرام سلطانی، نایب‌رییس اتاق ایران نیز پیش‌تر تاکید کرده بود که کمیسیون اقتصادی دو کشور احیا شود. طی سفر زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور قرار است برای نخستین ‌بار پس از 15سال کمیسیون اقتصادی دو کشور برگزار شود. روز دوشنبه ساعت 9صبح نشست تجاری ایران و آلمان در اتاق ایران برگزار خواهد شد؛ در این نشست معاون صدراعظم آلمان به همراه هیات 100نفره حضور خواهند داشت.

گام‌هایی برای مدرنیزه کردن حمل ‌و نقل ایران

براساس این گزارش، ارتباط شرکت‌های ایرانی و آلمانی صرفا به حوزه‌های تجاری محدود نخواهد شد و قرار است در حوزه حمل و نقل و ترانزیت نیز همکاری‌های خوبی بین فعالان اقتصادی آلمانی و ایرانی شکل گیرد. قائم مقام وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت نیز در این رابطه گفت: در صورتی که با کشورهای دیگر ازجمله کشورهای اروپایی مشارکت شود، امکان تولید واگن در داخل به جای واردات از روسیه وجود دارد و بخش خصوصی مذاکراتی در این زمینه با شرکت زیمنس انجام داده است.

مجتبی خسروتاج درباره آخرین وضعیت واردات واگن قطار از روسیه گفت: نگاه وزارت صنعت مبنی بر عدم واردات کالاهایی است که در داخل کشور وجود دارد و در ثبت سفارش واردات کالاهایی توجه می‌شود که واسطه‌یی و مواد اولیه تولید به حساب می‌آید. وی ادامه داد: در صورتی که با کشورهای دیگر ازجمله کشورهای اروپایی صورت گیرد ما می‌توانیم همین واگن‌ها را در داخل کشور تولید کنیم به طوری که بخش خصوصی ما در اتریش مذاکراتی با شرکت زیمنس برای ساخت واگن انجام داده است.

خسروتاج با اشاره به اینکه برخی کشورها برای فروش محصولات خود از مدل اعتبار خریدار استفاده می‌کنند، گفت: این کشورها کالاهای خود را به صورت 10تا 15ساله به فروش می‌رسانند تا انگیزه خریدار بیشتر شود. وی افزود: در صورتی که قصد خرید به صورت اعتبار خریدار وجود دارد، لازم است بخش تولید داخل در این شکل نیز دیده شود.

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت با اشاره به سفر خود به کره جنوبی گفت: در سفر به کره جنوبی نیز اعلام شد در صورتی واردات کالا از این کشور ادامه پیدا می‌کند که بتوانند تولید مشترک با ایران داشته باشند و محصولات خود را در کشور ما تولید کنند. خسروتاج اضافه کرد: به نمایندگان رسمی این شرکت‌ها نیز اعلام شده که در صورت تولید مشترک امکان عرضه محصولات خود در بازار ایران را خواهند داشت. قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت افزود: درخصوص ماشین‌آلات صنعتی 10تا 12میلیارد واردات انجام می‌شود اما آیا تکنولوژی این محصولات وارد شده برای ما مورد نیاز است و ما امکان تولید داخلی آنها را نداریم؟


نرخ ارز کنونی با تورم همخوانی ندارد

رییس سازمان توسعه تجارت در عین حال با اشاره به موانع ارزی اقتصاد کشور افزود: زمانی که روحانی دولت را در دست گرفت، نرخ دلار در بازار 3600 تا 3700تومان بود که نرخ امروز نیز همین قدر است و باید اذعان کرد که این نرخ ارز با میزان تورم همخوانی ندارد و هزینه‌های بخش خصوصی را پاسخ نمی‌دهد. قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت اضافه داد: ثبات نرخ ارز زمینه‌ساز تولید است اما وقتی که با تورم متناسب نباشد و نتواند خود را اصلاح کند، شرایط مناسبی برای صادرات فراهم نمی‌آورد. خسروتاج در عین حال با اشاره به ضعف‌های اقتصادی که در از دست دادن بازار روسیه مهم و تاثیرگذار بوده‌اند، تصریح کرد: هزینه تولید، پایین بودن بهره‌وری و عدم تسلط بر بازارهای صادراتی، قدیمی بودن ماشین‌آلات و هماهنگ نبودن صادرکنندگان با حجم تقاضا در بازار روسیه ازجمله سایر مشکلات برای صدور کالا به این کشور است.

وی همچنین گفت: وضعیت اقتصاد در روسیه وضعیت مناسبی نداشته و کاهش نرخ روبل باعث شده شرایط صادرات به این کشور مناسب نباشد. قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت همچنین گفت: روسیه تمایل دارد که با روبل معامله کند که این امر نیز بر مشکلات تجارت با این کشور اضافه می‌کند همچنین وضعیت حمل و نقل رضایتبخش نیست و همکاری‌های بانکی نیز به کندی صورت می‌گیرد. خسروتاج افزود: بیزینس بانک تنها بانک روسیه است که با بانک‌های ایران همکاری دارد و این درحالی است که یک بانک کافی نیست و چند بانک دیگر باید اضافه شوند. وی گفت: تا پایان سال باید 16میلیارد صادرات در بخش‌های گردشگری، خدمات، فنی مهندسی و ترانزیت به دست آوریم که تا 5 سال آینده براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این رقم به 30 میلیارد دلار خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر