عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی با اعلام اینکه ایران از همکاری دهلینو و توکیو در طرح توسعه بندر چابهار استقبال میکند، خبر داده است که اگزیم بانک بهعنوان تامینکننده خطوط اعتباری ۱۵۰ و ۸۵میلیون دلاری طرح توسعه بندر چابهار، میتواند هماهنگی لازم را برای مشارکت مالی ژاپن در طرح توسعه چابهار ایجاد کند.
آخوندی در پایان سفر سه روزه خود به هند در گفتوگو با ایرنا، روند اجرای طرح توسعه بندر چابهار را مناسب دانست و تصریح کرد: طرح توسعه بندر چابهار با زمانبندی درنظر گرفته شده در حال اجراست.
وی بااشاره به برگزاری نشستی با مدیران چند شرکت کشتیرانی هند تصریح کرد: در دوران تحریم بارگیری مستقیم کشتیها به واسطه مشکلاتی قطع شد که تلاش برای فعال شدن دوباره آنها ادامه دارد.
وی اظهار کرد: در دوران تحریم کشتیهای بزرگ هندی کالاهای خود را به کشورهای جنوب خلیجفارس منتقل و سپس بهوسیله کشتیهای کوچک به ایران منتقل میکردند که این امر باعث افزایش قیمت کالاها و هزینهها میشد.
وزیر راهوشهرسازی، تحریمها را یکی از موانع اصلی فعال شدن کریدور شمال-جنوب دانست و تصریح کرد: با رفع موانع و با اتصال خطوط ریلی و جادهیی شمال و جنوب کشور، شرایط برای فعال کردن این کریدور فراهم شده است.
وی بااشاره به انتقال محصولات کشاورزی و خوراکی از هند به روسیه تصریح کرد: هماکنون زمان انتقال کالا از بمبئی به مسکو ۴۰روز است که با بهرهبرداری از کریدور شمال- جنوب به ۲۰روز کاهش مییابد.
آخوندی، قطع ارتباط فعالان اقتصادی ایران و هند در دوران تحریم را یکی از مشکلات توسعه روابط دو کشور دانست و تصریح کرد: درصدد هستیم با برقراری ارتباط تجار و بازرگانان ایران و هند زمینه افزایش مبادلات بین ایران و هند را فراهم کنیم.
وی امکان پهلوگیری کشتیها در بنادر ایران، نحوه استفاده از خطوط ریلی ایران و انتقال کالا به دریای خزر و به سمت آستاراخان روسیه، سرمایهگذاری در راهآهن چابهار-زاهدان و تامین قطعات برای تعمیر اساسی لکوموتیوها در ایران را از دیگر محورهای گفتوگوی خود با مقامات هندی عنوان کرد. وزیر راهوشهرسازی مهمترین هدف از سفر به هند را پیگیری موافقتنامه چابهار و شرکت در اجلاس دوجانبه و سهجانبه ایران، هند و افغانستان ذکر کرد و افزود: در این سفر به نتایج مثبتی درخصوص تسریع در اجرای هرچه سریعتر توافقنامه سهجانبه دست یافتیم.
وی، فعال کردن هرچه سریعتر کریدور شمال-جنوب را از دیگر محورهای گفتوگوی خود با مقامات هندی بیان کرد و گفت: باتوجه به امکانات زیرساختی، جادهها، خطوط ریلی و بنادر، ایران ظرفیت لازم برای فعال کردن کریدور شمال و جنوب را دارد.
آخوندی، افزایش خرید نفت هند از ایران در ماههای اخیر را نشانهیی ازسوی این کشور برای گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور دانست و تصریح کرد: هرچند خرید نفت هند از ایران ارتباطی به تامین مالی پروژهها ازسوی این کشور ندارد ولی نشاندهنده عزم جدی این کشور برای توسعه روابط با ایران است.
وی بااشاره به رشد 7درصدی اقتصاد هند اظهار کرد: دو کشور میتوانند در زمینههای مختلف ازجمله نفت، راهآهن، آیتی، کشتیرانی و کریدور شمال- جنوب همکاری کنند.
علاقه هند به تامین مالی پروژهها
وزیر راهوشهرسازی همچنین پیگیری موافقتنامه چابهار، چگونگی استفاده از ظرفیتهای موجود و فعال کردن کریدور جنوب به شمال و استفاده از تامین مالی هندیها برای پروژههای زیربنایی ایران را مهمترین اهداف سفر خود به هندوستان اعلام کرد و گفت: همانطور که میدانید در حال حاضر از امکانات زیرساختی خوبی در بندر امامخمینی(ره)، بندرعباس، بندر بوشهر و چابهار و همچنین امکانات داخلی از جهت ریل و زیرساختهای جادهیی در کشور دارا هستیم. این موارد، امکانات بسیار خوبی بوده که میشود کریدور جنوب به شمال را به کمک آنها از همین الان فعال کرد.
وزیر راهوشهرسازی افزود: ما در جلسه با نمایندگان حملونقلی هند همچنین اعلام کردیم که قصد داریم دبیرخانه موافقتنامه توسعه بندر چابهار را در سازمان بنادر و دریانوردی ایران فعال کرده و از ظرفیتهای موجود نهایت استفاده را ببریم.
در این جلسه قرار شد دو کشور هند و افغانستان پیشنهادهای خود را در این خصوص به ایران ارسال کنند تا ما بتوانیم دو ماه آینده جلسهیی با فعالان اقتصادی داشته باشیم و چگونگی ورود این فعالان به بندر چابهار و استفاده از آن را بررسی کنیم.
مشارکت در ساخت فرودگاه چابهار
در همین حال، یک مقام عالیرتبه دولت هند اعلام کرد که این کشور پیشنهاد ایران برای مشارکت در ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار را بررسی میکند.
این مقام دولتی که خواست نامش محفوظ بماند، اظهار کرد: بررسی این پیشنهاد درراستای همکاریهای جامع توسعه زیرساختها شامل ارتباط جادهیی و ریلی به بندر چابهار است.
به گفته مقامات هندی، وزیر راهوشهرسازی ایران در سفر به دهلینو، پیشنهاد مشارکت این کشور در ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار را مطرح کرده است.
قرار است ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار پس از انجام تشریفات قانونی در نزدیکی و ورودی منطقه آزاد در زمینی به مساحت 2هزار و 300هکتار احداث شود.