از اسکلت 7500ساله تپه سرسختی شازند رونمایی شد

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۳۵

از اسکلت 7500ساله مکشوفه در تپه سرسختی شازند باحضور معاونان استانداری، فرمانداران، اعضای کارگروه گردشگری و جمع کثیری از خبرنگاران و علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن ایران زمین در حمام (موزه) چهارفصل اراک رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به کاوش‌های باستان‌شناسی قلعه سرسختی شازند اظهار کرد: در قلعه سرسختی که در روستای سرسختی شازند و در 50کیلومتری اراک و حاشیه شرقی زاگرس مرکزی واقع شده، لایه‌هایی از دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و اسلامی مشاهده شده است.

سیدمحمد حسینی بیان کرد: مطالعات باستان‌شناختی این تپه از سال87 برای شناخت از دوره‌های معیشتی و ارتباط مردم ساکن در این تپه با مردم مرکز فلات ایران و زاگرس‌نشینان در دوره پیش از تاریخ شروع شد.

وی خاطرنشان کرد: آثار کشف شده شامل سفالینه‌ها، اسکلت، ابزار سنگی، ابزارهای استخوانی و بقایای معماری از تپه مربوط به عصر مس‌سنگی و عصر مفرغ است.

سیدمحمدحسینی تصریح کرد: عناصر خاک این تپه تاریخی، مهم‌ترین دلیل سالم ماندن این اسکلت است و فرمت این اسکلت به صورت چمباتمه‌یی است که احتمالا رو به آفتاب دفن شده است و وجود آهک و اسید بسیار پایین و بالا بودن درصد نمک این خاک موجب از بین نرفتن اسکلت بعد از 7500سال شده است.

سیدمحمدحسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: : باتوجه به شعار امسال که به نام گردشگری برای همه و همه برای گردشگری است، توجه به حضور اقشار مختلف جامعه درراستای توسعه گردشگری و تلاش و کوشش همگانی برای رونق توسعه گردشگری در اولویت برنامه‌هاست.

سیدمحمد حسینی گفت: افتتاح مجتمع گردشگری هفت آسمان اراک، افتتاح مجتمع گردشگری فدک گیتی اراک، افتتاح دفتر خدمات مسافرتی هماپرواز مرکزی اراک، افتتاح دفترخدمات مسافرتی آفتاب طلایی اراک، افتتاح دفترخدمات مسافرتی هورادسیرنوین اراک، افتتاح دفترخدمات مسافرتی کهن‌گشت رها اراک، افتتاح منطقه نمونه گردشگری دره گردو (آغاز عملیات اجرایی توسط شهرداری اراک)، برگزاری تورهای استان گردی و مسابقات فرهنگی از برنامه‌های این اداره کل در شهرستان اراک است.

وی تصریح کرد: افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی نراق، افتتاح هتل آبگرم محلات، افتتاح مرکز تفریحی - سرگرمی ارگ آسیا ساوه، افتتاح دفتر خدمات مسافرتی گردشگران ستاگ ساوه، بهره‌برداری از توسعه هتل پیام اراک، افتتاح خانه استیجاری خمین، افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی دلیجان، رونمایی از کتاب سایه‌های معماری در استان مرکزی محلات، افتتاح مجتمع گردشگری دیانا محلات و افتتاح سفره خانه‌سنتی کوروش ساوه از دیگر برنامه‌های اداره کل در شهرستان‌های استان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر