خبر

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۲۳

تبیین فقهی اقتصاد مقاومتی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: جوانب فنی و راهکارهای اقتصاد مقاومتی بر عهده دانشمندان علم اقتصاد است و تبیین فقهی کار که اساس اصلی این مهم است بر عهده علما و اندیشمندان حوزه‌های علمیه قرار دارد. به گزارش فارس از قم به نقل از دفتر گفتمان اقتصاد مقاومتی، آیت‌الله محسن اراکی در دوره آموزشی«تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی» که در مدرسه معصومیه قم برگزار شد، گفت: آنچه بر عهده حوزه‌های علمیه درباره بحث اقتصاد مقاومتی است، سه نکته است که باید از سوی حوزویان به جدیت پیگیری شود. وی ادامه داد:«تبیین اقتصاد مقاومتی»، «ارائه راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی در محدوده و حیطه فقه اسلامی» و «نقد اقتصاد غیرمقاومتی» سرفصل‌های این موارد مهم را تشکیل می‌دهند که حوزویان باید این موارد را به بوته نقد و بررسی بگذارند. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: اقتصادی که در کشور ایران رایج است یکی از مصادیق اقتصاد غیر‌مقاومتی است و نقد آن از ضروریات است چرا که اساس و بنیان آن اقتصاد سرمایه‌‌داری و مغایر با فقه اسلامی است. اراکی با اشاره به‌ اینکه رسالت حوزویان تبیین ابعاد فقهی اقتصاد مقاومتی است نه تبیین فنی و پیاده‌سازی آن، افزود: جوانب فنی و راهکارها بر عهده دانشمندان علم اقتصاد است و تبیین فقهی کار که اساس اصلی این مهم است و اگر تبیین نشود از دانشمندان علم اقتصاد کاری بر نمی‌آید، بر عهده علما و اندیشمندان حوزه‌های علمیه است. وی افزود: متاسفانه امروز کشور ما با میلیون‌ها هکتار زمین، هزاران معدن، جنگل‌های سرسبز، آب و منابع زیرزمینی به دلیل نبود برنامه‌ریزی صحیح هیچ آورده‌یی برای اقتصاد ندارد. عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه باید نظام اولویت‌ها در کشور پیاده شود، افزود: طبق منابع دینی و فقهی، اسلام نظام اولویت را مورد تاکید قرار داده است چرا که پول همیشه محدود است، منابع اقتصادی محدود است و باید تدبیری اندیشیده شود. اراکی افزود: خوداتکایی و استقلال در تامین نیاز‌های اقتصادی و تامین فعالیت‌های اقتصادی در هر عرصه یکی از مهم‌ترین پایه‌های اقتصاد فقه محور است چرا که مساله نیازمندی به دیگران در اسلام و فقه اسلامی یکی از مکروه‌ترین کار‌ها است بطوری که حتی در رفتار‌های فردی نیز عرضه کردن نیاز به دیگران و کمک خواستن از آنها ناپسند است.


برگزاری همایش ملی پیش‌گیری از قاچاق

رییس‌کل دادگستری فارس از برگزاری همایش ملی «پیش‌گیری از قاچاق کالای سلامت‌محور» خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر، علی القاصی مهر صبح شنبه در نشست خبری همایش ملی «پیشگیری از قاچاق کالای سلامت‌محور» گفت: همایش دو روزه پیشگیری از قاچاق کالای سلامت‌محور صبح چهارشنبه برگزار می‌شود. وی ادامه داد: یکی از ملزومات رسیدن به اقتصاد مقاومتی توجه به تولید داخل و جلوگیری از قاچاق است که در این راستا دستگاه قضایی ورود کرده است. رییس‌کل دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم اقتصاد پویا، مشروع و زنده داشته باشیم باید روزنه‌های فساد و آلودگی را از بین ببریم تاکید کرد: دستگاه قضایی متولی اقتصاد مقاومتی نیست اما برای رسیدن به این مهم همگان باید مشارکت داشته باشند. القاصی مهر ادامه داد: این همایش به بررسی عملکرد دستگاه‌های متولی که تاثیر در اجرای اقتصاد مقاومتی دارند توجه می‌کند که در این راستا مبارزه با قاچاق کالا اولویت است. وی افزود: در این همایش وضعیت اقتصاد در حوزه اقدام و عمل را بررسی می‌کنیم. رییس‌کل دادگستری فارس یادآور شد: یکی از موضوعاتی که اقتصاد داخلی و تولید را دچار فساد کرده مساله قاچاق کالا و ارز است که کشور را دچار تزلزل و بی‌ثباتی می‌کند. القاصی مهر افزود: چنانچه تولید، عرضه و واردات از نظارت دولت و قانون خارج شود اقتصاد دچار نابه‌سامانی و فساد می‌شود بر این اساس است. وی با اشاره به اینکه در این همایش سه محور اساسی رسیدن به اقتصاد مقاومتی موردبررسی قرار می‌گیرد، گفت: رویکرد نظری و عملی به کارنامه نهادهای متولی که یکی از محورها پیشگیری از قاچاق کالای سلامت‌محور است که اقدام، عمل و خروجی دستگاه‌ها بررسی می‌شود. وی با اشاره به اینکه همه تلاش ما گفتمان صحیح برای رفع مشکلات و رسیدن به اقتصاد مقاومتی است، گفت: اگر دستگاهی نتواند عملکرد خود را ارائه دهد باید پاسخگو باشد. رییس‌کل دادگستری استان فارس با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه ستاد پیشگیری از وقوع جرم نیز گفت: اساتید دانشگاه و مردم از تمایل دارند که در این موضوعات مشارکت داشته باشند می‌توانند مقالات خود را به دبیرخانه ستاد پیشگیری از وقوع جرم ارسال کنند. القاصی مهر افزود: در این دبیرخانه مقالات بررسی و هیات‌داوران نفرات برتر را اعلام می‌کند.


رونمایی محصولات پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

مراسم رونمایی از سه محصول شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران امروز 11مهر ماه با حضور جمعی از شخصیت‌های دانشگاهی و مدیران علمی و صنعتی کشور برگزار می‌شود. سرپرست معاونت اجرایی و پشتیبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: سه محصول مهم و استراتژیک که به همت متخصصان شرکت‌های مستقر در پارک دانشگاه تهران، طراحی و تولید شده‌اند، دارای کاربردهای مختلف در حوزه‌های پزشکی، انرژی برق و نفت و گاز هستند. دکتر هاشم آقازاده افزود: علاوه بر رونمایی محصولات جدید، فن بازاری از محصولات برخی از شرکت‌های منتخب پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز برپا خواهد شد.

به گفته وی، دکتر محمود زین الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، دکتر رمضانعلی صادق‌زاده، معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت و تعدادی از اعضای هیات علمی، محققان دانشگاهی و فعالان صنعتی در این مراسم حضور خواهند داشت. پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که ایده تاسیس آن در سال 1380 مطرح شد در مرحله نخست مجوز مرکز رشد واحدهای فناور را از سوی وزارت علوم در سال 1382 دریافت کرد و پس از طی فرآیندهای قانونی در اسفند ماه 1384 به طور رسمی افتتاح شد.

این پارک علم و فناوری به دنبال ایجاد نظام کامل نوآوری از دانشگاه تا بازارهای محلی، ملی، منطقه‌یی و بین‌المللی و تمهید سامانه لازم برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان زایشی دانشگاه تهران تاسیس شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر