اقتصاد مقاومتی در بیانات مقام معظم رهبری

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۱۹

در داخل کشور خیلى امکانات وجود دارد که اگر چنانچه نگاه ما - چه در زمینه‌هاى اقتصادى، چه در زمینه‌هاى فرهنگى، چه در زمینه‌هاى گوناگون دیگر - [ به آنها باشد و] اگر بتوانیم از این نیروهاى داخلى استفاده کنیم، کلید حل مشکلات اینجاست؛ یعنى در درون کشور و امکانات داخلى کشور است که از اینها می‌شود، خردمندانه بهره‌بردارى کرد. اینها باید شناسایى بشوند و این است که رتبه‌ ما را در دنیا بالا می‌برد. در مناسبات بین‌المللى سهم هر کشورى به قدر قدرت درونى اوست؛ هر مقدارى که واقعا در درون اقتدار داشته باشد، سهمش از مجموعه‌ مناسبات بین‌المللى به همان نسبت بالاتر است؛ این را باید ما تامین بکنیم و خوشبختانه در طول این سال‌هاى متمادى به‌مرور تامین شده، یعنى مدام بر اقتدار و قوام نظام جمهورى اسلامى در طول این سال‌ها افزوده شده؛ لذا مى‌بینید حیثیت و موقعیت جمهورى اسلامى هم بالا رفته که حالا شواهدش فراوان و الى‌ماشاءالله است و این شش، هفت تا شاخص بود که خواستیم عرض کنیم؛ البته عرض کردیم اینها مطالبى نیست که براى شماها تازه باشد، لکن تذکر و تکرار دانسته‌هایى است که آنها لازم است.

دو، سه نکته‌ دیگر هم من عرض بکنم: ما باید اولویت‌ها را رعایت کنیم. شما تازه‌نفسید، وارد کار شده‌اید، در عین حال امکاناتتان نامحدود نیست، همتتان نامحدود نیست، وقتتان نامحدود نیست، باید نگاه کنید ببینید اولویت‌ها چیست. به همه‌ امور باید رسید، نمی‌شود یک امورى را معطل گذاشت تا یک کار دیگر تمام بشود، لکن آنچه نگاه اصلى را به خودش متوجه می‌کند، آن را باید پیدا کرد. به نظر من دو مساله است که اقتضا می‌کند که ما نگاهمان را به اینها توجه بدهیم: یکى مساله‌ اقتصاد است، یکى مساله‌ علم است؛ اقتصاد و علم، این دو به نظر من چیزهایى است که امروز باید در ردیف اول اولویت‌هاى ما قرار بگیرد؛ هم شما که قوه‌ مجریه هستید و هم در درجه‌ بعد قواى دیگر.

در زمینه‌ اقتصاد خوشبختانه زیرساخت‌هاى زیادى امروز وجود دارد که اینها چند سال پیش وجود نداشت. در این ده، دوازده سال اخیر، زیرساخت‌هاى زیادى در کشور به وجود آمده که می‌توان از اینها استفاده کرد. خب، آنچه در درجه‌ اول در زمینه‌ اقتصاد لازم است، یکى ثبات و آرامش و خاموش کردن تلاطم عرصه‌ اقتصادى است، یعنى این تلاطمى که وجود دارد، چه تلاطم ذهنى مردم، چه آنچه در بازار وجود دارد، این را باید با تدبیر - که البته این بیشتر به سیاست‌هاى شما و اظهارنظرهاى شما و برخى اقدامات سریع شما وابسته است - [حل کرد]. یک مساله هم مساله‌ مهار تورم است، یکى هم تامین نیازهاى اساسى مردم است؛ اینها چیزهاى اولویت‌دارى است که باید در درجه‌ اول مورد توجه قرار بگیرد و تحرک بخشیدن به تولید ملى. اینها مسائل اساسى اقتصاد ماست؛ باید به اینها توجه بکنید. البته مشکلات هست، برخى از این مشکلات را - یا بسیارى از آنها را - آقاى دکتر روحانى بیان کردند؛ ما هم کم‌وبیش آشنا هستیم با این مشکلات؛ می‌دانیم که اینها هست، باید ببینید که چگونه می‌توان از این مشکلات خلاص شد و اگر توانستید ان‌شاءالله این آرامش را در عرصه‌ اقتصاد به وجود بیاورید و تورم را مهار بکنید و مساله‌ تولید را تحرک ببخشید، این شروع همین حماسه‌ اقتصادى‌اى است که ما اول سال آن را مطرح کردیم و درخواست کردیم از مجموعه‌ ملت و مجموعه‌ مسوولان. البته حماسه‌ اقتصادى کار شش ماه و یک سال و دو سال نیست؛ حرکت بلندمدت لازم است. از دولت کنونى هم نه مردم، نه ما و نه هر انسان منصفى انتظار ندارد که حالا در کوتاه‌مدت همه‌ این مشکلات را حل کند؛ نه، انتظار دارند که حرکت به سوى حل آغاز بشود و این را احساس کنند که یک حرکتى به سمت حل مشکلات هست و نگاه حکیمانه‌اى و مدبرانه‌یى پشت سر قضایا هست که حالا در زمینه‌ مسائل اقتصاد، مطالب متعددى هست که براى طرح آنها مجال نیست.

من اشاره کنم به مساله‌ اقتصاد مقاومتى. مبانى اقتصاد مقاومتى و مجموعه‌ سیاست‌هاى اقتصاد مقاومتى تدوین‌شده است، براى مشورت فرستاده شده به مجمع تشخیص مصلحت، آنجا دارند بررسى می‌کنند. اقتصاد مقاومتى به معناى ریاضت اقتصادى نیست، به معناى در لاک خود رفتن نیست؛ یک معناى کاملا معقول‌تر و عمیق‌ترى دارد که قابل فهم و قابل دفاع است و علاج هم همین است؛ ما باید بتوانیم یک اقتصادى را در کشور به وجود بیاوریم که در مقابل بحران‌ها و جزرومدهاى بین‌المللى مقاوم باشد، آسیب نبیند؛ این لازم است. البته شرایطى دارد؛ حالا ان‌شاءالله مى‌آید از مجمع تشخیص و چقدر هم خوب است که آقاى دکتر روحانى که خودشان در مجمع تشخیص هم حضور دارند، آنجا تاکید کنند که این کار هرچه زودتر ان‌شاءالله انجام بگیرد. در زمینه‌ علم؛ ببینید ما یک حرکت پرشتابى را از حدود ده سال، یازده سال پیش به این طرف در زمینه‌ علم داریم؛ یک حرکت خوبى شروع شده و آن‌طور که من دارم می‌بینم و گزارش‌ها را ملاحظه می‌کنم، این حرکت روزبه‌روز هم بیشتر شده، یعنى آن روز اولى که ما مساله‌ استغناى علمى و شکستن مرزهاى علم و نهضت نرم‌افزارى را مطرح کردیم، خود بنده هم باور نمی‌کردم که این همه ظرفیت براى پیشرفت و سرعت پیشرفت وجود داشته باشد؛ بعد ناگهان دیدیم واقعا از اطراف، مثل چشمه‌اى جوشید. الان شما نگاه کنید، مراکز تحقیقاتى ما، پارک‌هاى علمى - فناورى ما، دانشگاه‌هاى ما در بخش‌هاى مختلف، در حال جوششند؛ این باید متوقف نشود. در زمینه‌ اقتصاد هم این آن چیزى است که به ما کمک اساسى خواهد کرد؛ یعنى اگر ما توانستیم کار علمى را پیش ببریم و علم را اقتصادى کنیم - که حالا اشاره خواهم کرد - قطعا در زمینه‌ اقتصاد از فروش نفت و از خام‌فروشى‌هایى که داریم و مانند اینها، براى ما بسیار پر صرفه‌تر خواهد بود.

6/6/1392

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر