از منطقه

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۱۶

اعتصاب معلمان در اقلیم کردستان عراق

باوجود شروع سال تحصیلی جدید از شنبه در شمال عراق، اعتصاب معلمان در اغلب شهرهای کردستان عراق همچنان ادامه دارد تا جایی که برخی شهرهای کردستان عراق به‌دلیل شدت اعتصابات معلمان، درهای مدارس مسدود ماند. به گزارش ایرنا، گرچه سال تحصیلی در برخی مدارس دو شهر اربیل و دهوک که تحت نفوذ سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی هستند، آغاز شد اما در مقابل معلمان معترض در شهرهای حلبجه و سلیمانیه از حضور در کلاس‌های درس خودداری کرده، امری که منجر به مسدود ماندن تعدادی از مدارس در این دو شهر شد. وزیر آموزش و پرورش اقلیم کردستان بخشی از اعتراض‌های معلمان را سیاسی خوانده و گفته که معلمان باید از وارد کردن مسائل سیاسی در مساله آموزش و پرورش پرهیز کنند. باوجود این معلمان معترض امروز با رد این خواسته وزیر آموزش و پرورش اقلیم کردستان عراق و حضور مجدد در خیابان‌ها خواهان لغو برنامه ریاضتی حکومت اقلیم کردستان و خاتمه دادن به مساله پرداخت نصف حقوق و عدم تاخیر در پرداخت حقوق معلمان شدند. حکومت اقلیم کردستان عراق با اعلام کسری بودجه ماهانه 100میلیون دلاری سال گذشته، تصمیم به پرداخت نصف حقوق کارکنان در اقلیم کردستان عراق گرفت.


تصویب قرارداد خط لوله تاناپ در مجلس جمهوری آذربایجان

پارلمان جمهوری آذربایجان در نشست شنبه قرارداد 9.2میلیارد دلاری دولت این کشور با جمهوری ترکیه برای تاسیس خط لوله گاز تاناپ را به تصویب رساند. به گزارش تی آر تی ترکیه، ساخت خط لوله انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا از مسیر گرجستان و ترکیه موسوم به ترانس آناتولی «تاناپ» تا سال 2018 به پایان می‌رسد. انتظار می‌رود در ابتدای راه‌اندازی پروژه مذکور، سالانه 16میلیارد مترمکعب گاز از فاز دوم میدان شاه دنیز در جمهوری آذربایجان به گرجستان، ترکیه و اروپا منتقل شود. از این مقدار 6میلیارد مترمکعب آن به ترکیه و 10میلیارد مترمکعب دیگر پس از عبور از گرجستان، ترکیه، بلغارستان، به یونان و سپس به آلبانی و ایتالیا به اروپا ارسال خواهد شد. ترکیه در حال حاضر سالانه 10میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد می‌کند. از طریق خط لوله تاناپ همچنین قرار است تا سال 2026 بیش از 30میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه و اتحادیه اروپا صادر شود.


موافقت واشنگتن با فروش تسلیحات به عراق

دولت امریکا با تکمیل قرارداد فروش تسلیحات نظامی به عراق به ارزش 181میلیون دلار امریکا موافقت کرد. به گزارش پایگاه البلد، پنتاگون می‌گوید: این تسلیحات و تجهیزات نظامی هوایی قرار است، ظرف پنج سال به عراق تحویل داده شود تا توانایی‌های نظامی عراق را افزایش داده و عملیات مبارزه با تروریسم را تقویت کند.

عراق بر اساس این قرارداد از خدمات نگهداری، آموزش و پشتیبانی فنی هواپیماهای شناسایی سبک از نوع «AC-208» برخوردار خواهد شد و نقش این هواپیماها در ماموریت‌های پشتیبانی هوایی و تاکتیکی از نیروهای زمینی و نیروهای مبارزه با تروریسم تقویت می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر