افزایش نماگرهای بورس با شارژ خبری

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۰۲

گروه بورس

روز گذشته بازار سرمایه با شارژ خبری صنایع پالایشی و خودرویی روز پر تقاضایی را سپری کرد. بر این اساس شاخص کل 178واحد رشد پیدا کرد و به رقم 77هزار و 478واحد رسید.

به گزارش «تعادل» در پی تصمیم دور از انتظار اوپک مبنی بر کاهش روزانه تولید نفت که برخلاف پیش‌بینی تحلیلگران بود همچنین با توجه به در پیش بودن زمستان، قیمت نفت برنت با افزایش 4دلاری روبه‌رو شد و به 50 دلار و 19سنت رسید. نفت سبک امریکا نیز با 41سنت افزایش در روز جمعه به 48دلار و 24سنت رسید. بر همین اساس دیروز، سهام پالایشگاه‌های حاضر در بورس و فرابورس با اقبال بازار روبه‌رو و صف خرید شدند. در این میان سهام سه پالایشگاه بورسی و فرابورسی تبریز، تهران و لاوان بیشترین تقاضا و افزایش قیمت را تجربه کردند.

همچنین روز گذشته نمادهای صنعت خودرو‌سازی نیز با تقاضای بالا دنبال شدند. خودروسازها در روزهای اخیر به لحاظ نقدشوندگی سهام شرکت‌ها در رده نخست قرار داشته و نماد شرکت‌هایی چون سایپا، پارس خودرو، زامیاد و ایران‌خودرو ازجمله شرکت‌های نقد شونده بازار سرمایه بودند. این اتفاق روز گذشته نیز تکرار شده و تعداد بالایی از سهام شرکت‌های صنعت خودرویی توسط سرمایه‌گذاران جا به ‌جا شد. خبرهایی چون راه‌اندازی نخستین مرکز عرضه محصولات گروه خودروسازی سایپا در لبنان و عرضه محصولات جدید در داخل و عقد قرارداد جوینت ونچر بین ایدرو و رنو عامل تشکیل صف‌های طولانی این شرکت شد.

این درحالی است که صنعت سیمان با وجود انتشار خبری مبنی بر تعیین تکلیف سریع قیمت سیمان در داخل همچنان در روندی نزولی قرار داشته و نتوانست اعتماد سهامداران را جلب کند. روز گذشته دبیر انجمن سیمان از تصویب نرخ افزایش قیمت سیمان طی هفته آینده خبر داد. عبدالرضا شیخان با اشاره به اینکه شرایط برای افزایش قیمت سیمان فراهم شده به ایسنا گفت که طرح تنظیم بازار سیمان برای رساندن آن به تعادل و اجرای نرخ‌های مصوب سال ۱۳۹۳ از بهمن ‌ماه سال گذشته آغاز شد و خوشبختانه در انتهای نیمه اول امسال تا ۹۵درصد به نتیجه رسید. پیش از این تولیدکنندگان سیمان حدود ۳۰درصد در سطح کشور به خریداران این محصول تخفیف می‌دادند ولی می‌توان گفت تقریبا تخفیف‌ها نزدیک به صفر است و فقط برخی جاها محصولات خود را با حدود ۱۰درصد تخفیف به فروش می‌رسانند.


داد و ستد تالار شیشه‌ای

شاخص کل دیروز تحت تاثیر خبرهای مثبت درباره افزایش قیمت نفت و امضای قراردادهای جدید شرکت‌های خودرویی با 178واحد رشد به رقم 77هزار و 478واحد رسید. بر این اساس نمادهای شبندر(پالایش نفت بندرعباس)، خساپا (سایپا)، شپنا (پالایش نفت بندرعباس)، فملی (صنایع ملی مس)، خودرو (ایران خودرو) و شبریز (پالایش نفت تبریز) در معاملات دیروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند در مقابل وغدیر (سرمایه‌گذاری غدیر) تاثیر منفی بر شاخص برجای گذاشت. دیروز اندکی بیش از 65 میلیون سهم بانک انصار به ارزش بیش از 14میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کدهای درون‌گروهی کد به کد شد. در موسسه اعتباری کوثر مرکزی هم 25میلیون سهم به ارزش 3میلیارد تومان کد به کد شد. سهامدار عمده صنعتی دریایی ایران نیز کمتر از 15میلیون سهم به ارزش کمتر از 4میلیارد تومان را به کدهای درون‌گروهی خود کد به کد کرد. دیروز آذرآب نیز حدود 10میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذرآب را به ارزش بیش از 2میلیارد تومان کد به کد کرد.

در جریان بازار نقدی سهام نیز دیروز سهامدار عمده سایپا درحالی به بازارگردانی این سهم مشغول بود که با وجود معامله 295.5میلیون سهمی به ارزش کمتر از 39میلیارد تومان در نهایت این سهم با صف خرید 45میلیون سهمی بر بالاترین سقف قیمت مجاز به کار خود پایان داد. حق تقدم سیمان شرق، حق تقدم کابل البرز، ملی سرب و روی ایران، نفت پارس، لبنیات پارس و لبنیات پاک بیشترین رشد قیمت را در معاملات دیروز داشتند. حق تقدم بانک انصار، حق تقدم شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر و قند اصفهان نیز از بیشترین کاهش قیمت مواجه بودند. همچنین حجم و ارزش معاملات دیروز نیز اندکی افزایش یافت که نشان می‌دهد علاوه بر جذابیت سهام پالایشگاهی و خودرویی، برخی از سرمایه‌گذاران نوسان‌گیر نیز سرمایه‌های جدید را به‌ طور موقت وارد بازار سرمایه کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر نوسان‌گیران که روند حرکت پرنوسان بورس در بین کانال‌های 75 تا 78هزار واحدی را شناسایی کرده‌اند با تزریق کوتاه‌مدت نقدینگی به بورس اقدام به کسب سودهای کوتاه‌مدت کرده سپس از بازار خارج می‌شوند. بر این اساس در معاملات دیروز بیش از یک میلیارد و 74میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 2هزار و 92میلیارد ریال در بیش از 80 هزار نوبت خرید و فروش شد.


فرابورس

روز گذشته شاخص کل فرابورس با 6 واحد افزایش به رقم 823واحد رسید. نمادهای تاثیرگذار بر شاخص فرابورس«شتران»، «دماوند»، «شاوان»، «شراز»، «زاگرس»، «ذوب» و «ثپردیس» بودند.

نمادهای پربیننده فرابورس نیز متعلق به شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، نیروی تولید برق دماوند، مدیریت انرژی امید تابان هور، پالایش نفت تهران، سرمایه‌گذاری گوهران امید، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و پالایش نفت لاوان بود.


عرضه‌های بورس کالا

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز گذشته شاهد عرضه 83هزار و 147تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی بود. به گزارش «تعادل» 5 هزار تن ذرت دانه‌یی، 3هزار تن شکر سفید، 4هزار تن کنجاله سویا پلیت و 100تن مرغ منجمد رنج 2 نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. براساس این گزارش 36هزار و 350تن قیر، عایق رطوبتی، وکیوم باتوم و لوب‌کات در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. این گزارش حاکی است 63 هزار و 200تن انواع قیر، 80 تن گوگرد گرانوله، 2هزار تن لوب‌کات، 30 هزار تن وکیوم باتوم، یک هزار تن سلاپس واکس، 2هزار و 18تن آمونیاک و 2هزار و 412تن مواد پلیمری نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر