حفظ ایستگاه‌های راه‌آهن قدیمی در دستور کار دولت

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۵۹

هوشنگ عشایری، عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران خروج ایستگاه‌های راه‌آهن از شهر را یکی از عوامل جدی گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی دانست و گفت: حفظ ایستگاه‌های راه‌آهن قدیمی همچنین تبدیل کاروانسراهای بین‌راهی به مجتمع‌های خدماتی رفاهی یا راهدارخانه دو برنامه اصلی ما در حوزه منظر و معماری جاده‌یی و ریلی به شمار می‌رود.

عشایری درخصوص بحث معماری جاده و ایستگاه‌های راه‌آهن در سراسر کشور بیان کرد: خوشبختانه در دوره فعلی به مساله منظر و معماری راه جاده‌یی و ریلی توجه زیادی شده و مفهوم آن برای همگان تعریف شده است هم‌اکنون دبیرخانه این مساله با حضور کارشناسان حوزه‌های حمل و نقل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی همچنین سازمان راه‌آهن جمهوری اسلامی کشور در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تشکیل شده و درحال فعالیت است. عشایری در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی هدف اصلی از ورود به این حوزه را ارتقای کیفیت زندگی دانست و افزود: به طور قطع این مساله می‌تواند در استان‌ها و بسیاری از مناطق نقطه عطفی برای رسیدن به این هدف باشد. عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این خصوص اضافه کرد: در حقیقت خارج شدن برخی از ایستگاه‌های راه‌آهن از شهر و ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی در این مناطق عزم ما را برای ورود به این بخش و پیگیری آن جدی‌ و پایدارتر می‌کند. وی از آغاز بررسی‌های لازم در این حوزه در شهرهای رشت، ساری، تبریز و مشهد خبر داد و گفت: در حال حاضر کمیته رسیدگی به این مساله در شهرهای نامبرده که دارای ایستگاه راه‌آهن قدیمی هستند ورود پیدا کرده تا با تدوین طرح‌های جامع نقطه‌یی سکونتگاه‌های غیر رسمی را نیز مدنظر قرار دهد.

عشایری همچنین از پیگیری دو اقدام خاص ساختمانی دیگر در این کمیته نیز خبر داد و گفت: حفظ ایستگاه‌های راه‌آهن قدیمی و همچنین تبدیل کاروانسراهای بین‌راهی با همکاری میراث فرهنگی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌یی به مجتمع‌های خدماتی رفاهی یا راهدارخانه از دیگر تصمیمات ما در این بخش بوده که در حال پیگیری آن هستیم. به گفته عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در حال حاضر این مساله در محور تهران - مشهد، تهران- شیراز و تهران- کرمانشاه و همچنین همدان، سمنان، یزد و اصفهان به عنوان محورهای پایلوت مورد بررسی و شناسایی کاروانسراها قرار گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر